/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Formattere C:-drev
Fra : Jørgen


Dato : 11-07-04 13:44

I er altid så hjælpsomme - og I er ret gode, synes jeg.

Jeg skal hjælpe en veninde med at formattere Crevet i en gammel
virusbefængt maskine, hun har overtaget. Det er så længe siden, jeg har
prøvet det. Der er noget med, at man skal "om bag ved" Windows, inden man
skriver "format C:" Den har Win 2000, og jeg har ikke softwaren. Men jeg har
min gode gamle komplette Win 98. Hvordan er det nu, man gør det?

Mvh Jørgen



 
 
N_B_DK (11-07-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 11-07-04 14:01

Jørgen wrote:
>Hvordan er det nu, man gør det?

Skal du have Win2000 eller XP på maskinen, er det ikke nødvendigt af
formatere først, det kan gøres under installationen, men ellers så start op
med disketten /cdén (en tur i fdisk, hvis den er formateret med NTFS),
ellers er det bare format c: *S*

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.


J. Jensen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : J. Jensen


Dato : 11-07-04 14:01


"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40f13613$0$312$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> I er altid så hjælpsomme - og I er ret gode, synes jeg.
>
> Jeg skal hjælpe en veninde med at formattere Crevet i en gammel
> virusbefængt maskine, hun har overtaget. Det er så længe siden, jeg har
> prøvet det. Der er noget med, at man skal "om bag ved" Windows, inden man
> skriver "format C:" Den har Win 2000, og jeg har ikke softwaren. Men jeg
har
> min gode gamle komplette Win 98. Hvordan er det nu, man gør det?
>
> Mvh Jørgen
>
> Svar : Du skal sætte en opstartsdiskette , i diskettedrevet ved start af
computeren.
Med programmet Fdisk, som ligger på denne diskette , kan du formatere C
drevet.
Men det bevirker at ALT på dette drew forsvinder, og du må installere
styresystemet på ny.
Hvis der er andre drew, og der ligger nogle programmer her, skal de også
geninstalleres på ny.

J.J.



Bertel Lund Hansen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-07-04 15:54

J. Jensen skrev:

>Med programmet Fdisk, som ligger på denne diskette , kan du formatere C
>drevet.

Det er nu ikke rigtigt. Med fdisk kan opdele en harddisk
(partitionere) og fjerne inddelingerne igen. Man er nødt til at
formatere drevene fra DOS eller Windows bagefter.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 11-07-04 18:44

> >Med programmet Fdisk, som ligger på denne diskette , kan du formatere C
> >drevet.
>
> Det er nu ikke rigtigt. Med fdisk kan opdele en harddisk
> (partitionere) og fjerne inddelingerne igen. Man er nødt til at
> formatere drevene fra DOS eller Windows bagefter.
>
> --
> Bertel



Jeg skal ikke partitionere. Den indbyggede disk er delt i et Crev og et
Drev. Jeg har anbragt alle programmer på C: og alle data på drev D: i
tillid til, at det kun er Crevet, jeg sletter med min opstartdiskette. Er
der risiko for, at Drevet bliver berørt?

Jørgen





Mads (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 11-07-04 19:37

On Sun, 11 Jul 2004 19:44:20 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:
>
>Jeg skal ikke partitionere. Den indbyggede disk er delt i et Crev og et
>Drev. Jeg har anbragt alle programmer på C: og alle data på drev D: i
>tillid til, at det kun er Crevet, jeg sletter med min opstartdiskette. Er
>der risiko for, at Drevet bliver berørt?

Når bare du nøjes med at bruge "Format C:" kommandoen,
så sker der ikke noget.
( Medmindre da at du skriver Format D ved et uheld )

Hold dig væk fra Fdisk. Den har du ikke brug for når du
kun skal formattere.

mvh Mads

Jørgen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 11-07-04 20:23


"Mads" <mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
news:f223f09e593r54461dekhp53t96m9mvs5j@4ax.com...
> On Sun, 11 Jul 2004 19:44:20 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
> wrote:
> >
> >Jeg skal ikke partitionere. Den indbyggede disk er delt i et Crev og
et
> >Drev. Jeg har anbragt alle programmer på C: og alle data på drev D: i
> >tillid til, at det kun er Crevet, jeg sletter med min opstartdiskette.
Er
> >der risiko for, at Drevet bliver berørt?
>
> Når bare du nøjes med at bruge "Format C:" kommandoen,
> så sker der ikke noget.
> ( Medmindre da at du skriver Format D ved et uheld )
>
> Hold dig væk fra Fdisk. Den har du ikke brug for når du
> kun skal formattere.
>
> mvh Mads
+++++++++++++++++++++++++++++++

Den medfølgende opstartsdiskette indeholder 20-30 filer, herimellem en
"FDISK.EXE". Mener du, jeg ikke skal bruge den? Er der risiko for, at den
fil kan ramme Drevet?

Hvis jeg opsøger DOS (hvis den er til at finde på Win2000), er det jo den
DOS, der er inde i Windows. Der er noget om, at jeg skal tænde computeren og
omgående trykke en hel masse gange på en af F-tasterne for at komme i DOS
udenfor Windows. Her kan jeg skrive "Format C:" Hvilken tast er det? Og hvad
er der om den historie?

Mvh Jørgen





Henning Præstegaard (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 11-07-04 22:10

Jørgen wrote:

> Den medfølgende opstartsdiskette indeholder 20-30 filer, herimellem en
> "FDISK.EXE". Mener du, jeg ikke skal bruge den? Er der risiko for, at
> den fil kan ramme Drevet?
>
Rolig nu. Med Fdisk kan man lave ulykker, men det er nu sjældent.

> Hvis jeg opsøger DOS (hvis den er til at finde på Win2000), er det jo
> den DOS, der er inde i Windows. Der er noget om, at jeg skal tænde
> computeren og omgående trykke en hel masse gange på en af F-tasterne
> for at komme i DOS udenfor Windows. Her kan jeg skrive "Format C:"
> Hvilken tast er det? Og hvad er der om den historie?
>
Jeg er mere interreseret i om nogle af parationeren C-drevet og D-drevet)
er formateret til NTFS. Dette spørgsmål fordi du skriver at maskinen har
installeret Win2000. Hvis C-drevet er formateret til NTFS og D-drevet er
formateret til DOS vil Win98's format-program sige at D-drevet er C-drev.

mvh
Henning



Mads (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 12-07-04 09:50

On Sun, 11 Jul 2004 21:23:22 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Den medfølgende opstartsdiskette indeholder 20-30 filer, herimellem en
>"FDISK.EXE". Mener du, jeg ikke skal bruge den? Er der risiko for, at den
>fil kan ramme Drevet?
>

Hvis du kun skal formattere harddisken, så er det Format C kommandoen
du skal bruge. Fdisk er ikke til at formattere med.
Fdisk er et program man bruger til at partitionere sin harddisk med.
Altså til at dele den op i flere mindre drev. Desuden, hvis man bruger
Fdisk til at ændre en harddisk med 2 partitionener på, så starter man
med at slette den/de sidste partition på drevet. Det vil altså være D
drevet i dit tilfælde.
Medmindre du vil slette alle drev på disken og starte helt forfra har
du ikke noget at bruge Fdisk til.


>Hvis jeg opsøger DOS (hvis den er til at finde på Win2000), er det jo den
>DOS, der er inde i Windows. Der er noget om, at jeg skal tænde computeren og
>omgående trykke en hel masse gange på en af F-tasterne for at komme i DOS
>udenfor Windows. Her kan jeg skrive "Format C:" Hvilken tast er det? Og hvad
>er der om den historie?

Bedre at starte op på en Windows 98 startdiskette og sørge for at
CD drevet er med inden du gør mere.

Tjek så at du kan se C drevet i maskinen. Du kan f.eks. skrive "C:"
og derefter "DIR". Lister den så en række filer, ja så har du hul
igennem til C drevet.

Så kan du skrive "Format C:" for at formattere C drevet og dette
vil ikke berøre dit D drev

Tilsidst mangler du så bare at skifte til CD drevet. ( sikkert E: )
og skrive "Install" for at smide Win98 ind.

mvh Mads

Bertel Lund Hansen (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-07-04 05:53

Jørgen skrev:

>Jeg skal ikke partitionere. Den indbyggede disk er delt i et Crev og et
>Drev. Jeg har anbragt alle programmer på C: og alle data på drev D: i
>tillid til, at det kun er Crevet, jeg sletter med min opstartdiskette. Er
>der risiko for, at Drevet bliver berørt?

Det korte svar er nej (det lange at der altid er en risiko til
stede når mennesker piller ved noget).

Når du skal installere et NT-system (NT, 2000 eller XP) fra
bunden, og partitioneringen er i orden, så kan du bare installere
med det samme. Når du får muligheden, så vælg at du selv vil
bestemme hvilket drev der skal installeres på og hvad mappen skal
hedde. Så vil du senere få adgang til at formatere hele
skidteraset automatisk. Hold blot øje med valgmulighederne.

Hvis du vil formatere i forvejen, og der nu ligger NTFS-drev på
harddisken, så kan det godt gå hen og blive lidt drilagtigt, så
derfor vil jeg fraråde at du gør det, men det kan godt lade sig
gøre. Man opnår dog ingen fordel derved.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jørgen (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 12-07-04 07:50

>
> Hvis du vil formatere i forvejen, og der nu ligger NTFS-drev på
> harddisken, så kan det godt gå hen og blive lidt drilagtigt, så
> derfor vil jeg fraråde at du gør det, men det kan godt lade sig
> gøre. Man opnår dog ingen fordel derved.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/


Denne brugte maskine har veninden fået foræret uden Windows-CD'en. Derfor
ville jeg installare min rigtige og dyrt indkøbte Win 98 i stedet. Den har
altid været god.
Det fortryder jeg nu, og vi må se at få skaffet den originale Win 2000-CD,
som maskinen er født med - hvis den stadig findes.
Derfor siger jeg foreløbig tak til mine hjælpere her for beredvillig
assistance.
Mvh
Jørgen



Bertel Lund Hansen (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-07-04 08:06

Jørgen skrev:

>Denne brugte maskine har veninden fået foræret uden Windows-CD'en. Derfor
>ville jeg installare min rigtige og dyrt indkøbte Win 98 i stedet. Den har
>altid været god.
>Det fortryder jeg nu

Hvilket filsystem er der brugt til drevene? Hvis du kan boote fra
98-cd'en og se dem, er det FAT, ellers er det NTFS.

Hvor vigtigt er det at bevare data på D-drevet?

Hvis de gerne må slettes, er det nemt at få 98 op at køre under
alle omstændigheder. Hvis der er brugt FAT-filsystem, er det også
nemt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Edmund (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 12-07-04 16:12

Jørgen skrev:

> Er der risiko for, at Drevet bliver berørt?

Ja, hvis C-drivet er NTFS og D-drevet er fat32

Så vil en format C, formatere D-drevet.

--
Mvh Edmund


Peder Vendelbo Mikke~ (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 12-07-04 22:05

Edmund skrev:

> Jørgen skrev:
>> Er der risiko for, at Drevet bliver berørt?

> Ja, hvis C-drivet er NTFS og D-drevet er fat32

> Så vil en format C, formatere D-drevet.

Det har jeg aldrig været ude for, hverken på W2K eller WinXP.


Mads (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 12-07-04 22:48

On Mon, 12 Jul 2004 23:05:03 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Edmund skrev:
>
>> Jørgen skrev:
>>> Er der risiko for, at Drevet bliver berørt?
>
>> Ja, hvis C-drivet er NTFS og D-drevet er fat32
>
>> Så vil en format C, formatere D-drevet.
>
>Det har jeg aldrig været ude for, hverken på W2K eller WinXP.

Hvis C drevet er formatteret med NTFS systemet, så kan DOS
ikke se drevet og derfor vil et FAT formateret D drev blive set
som værende det eneste drev og derfor som værende C drevet.
Altså vil man kunne komme til at formatere sit D drev ved et uheld
hvis man ikke lige tjekker først hvilket drev det er man har fat i.
F.eks. med en simpel DIR kommando.

mvh Mads

Peder Vendelbo Mikke~ (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 13-07-04 09:44

Mads skrev:

> "Peder Vendelbo Mikkelsen" wrote:

>>Edmund skrev:

>>> Jørgen skrev:
>>>> Er der risiko for, at Drevet bliver berørt?
>>> Ja, hvis C-drivet er NTFS og D-drevet er fat32
>>> Så vil en format C, formatere D-drevet.

>>Det har jeg aldrig været ude for, hverken på W2K eller WinXP.

> Hvis C drevet er formatteret med NTFS systemet, så kan DOS
> ikke se drevet

Ok, for fuldstændighedens skyld må jeg hellere nævne at jeg ikke
formaterer harddiske med en DOS-boot-diskette. Jeg lader styresys-
temet om at gøre det, enten fra install-cd eller fra de medfølgende
værktøjer i styresystemet.


Peter Loumann (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 13-07-04 09:53

Peder Vendelbo Mikkelsen skrev:

>> Ja, hvis C-drivet er NTFS og D-drevet er fat32

>> Så vil en format C, formatere D-drevet.

>Det har jeg aldrig været ude for, hverken på W2K eller WinXP.

Det har jeg desværre.

--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://pedalo.dk/thailand/

Jørgen (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 13-07-04 13:40

Jeg tog chancen, for vidste ikke, hvordan jeg skulle se forskel på,
hvorledes C: og D: var formatteret, og jeg havde ikke bemærket fidusen med
DIR-kommandoen. Jeg gamblede og skrev format C: Herved blev Crevet
formatteret, og Drevet forblev urørt. Og partitioneringen er også
uændret, men det var der vel heller ikke tvivl om, så længe, jeg ikke skrev
noget om "fdisk"?

Tak allesammen for indsatsen. Jeg har igen lært noget.
Hilsen Jørgen



Bertel Lund Hansen (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-07-04 15:50

Jørgen skrev:

>DIR-kommandoen. Jeg gamblede og skrev format C: Herved blev Crevet
>formatteret, og Drevet forblev urørt.

Så ved du at der var og er FAT-system på det drev. Hvis du kunne
se D-drevet, er det også FAT-formateret.

>Og partitioneringen er også uændret, men det var der vel heller ikke tvivl om,
>så længe, jeg ikke skrev noget om "fdisk"?

Det er rigtigt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409074
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste