MS Windows
briani 27239
Køre CHKDSK /F ved boot, hvergang WinXP st~
Fra : Ingolf

Dato : 11-07-04 05:19

Hvordan kan jeg få "CHKDSK /F" til at køre ved boot af Windows xp,
_hvergang_ den booter? Uanset om der er detekteret fejl eller ej?

Skal være den CHKDSK der kører ved opstart af Windows.. den der kan afbrydes
infor 10 sekunder... ikke I selve Windows.. håber i forstår.

Fra : emj

Dato : 11-07-04 05:44

On Sun, 11 Jul 2004 06:19:00 +0200, "Ingolf"
<dont_spam_ingolf@excite.com> wrote:

>Hvordan kan jeg få "CHKDSK /F" til at køre ved boot af Windows xp,

Det lyder som en ganske overflødig ting at køre chkdsk så tit
Hilsen emj

Fra : Gevaldi

Dato : 11-07-04 07:47

emj skriblede:

> Det lyder som en ganske overflødig ting at køre chkdsk så

Og dit svar var lige så overflødig.
Kan du ikke hjælpe, hvorfor så udsende støj :(

--
/Gevaldi

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-07-04 14:42

Ingolf skrev:

> Hvordan kan jeg få "CHKDSK /F" til at køre ved boot af Windows
> xp, _hvergang_ den booter? Uanset om der er detekteret fejl
> eller ej?

Jeg har svært ved at få øje på fordelen ved at gøre det, men man
kunne evt. lave en reg-fil, som smides i Start-mappen, så den
køres under hver opstart af Windows. Reg-filen skal sørge for,
at chkdsk køres under næste opstart.

Se evt.: <news:ccc0ih.2ms.1@tgm.dyndns.dk>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ingolf

Dato : 11-07-04 21:06

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> kunne evt. lave en reg-fil, som smides i Start-mappen, så den
> køres under hver opstart af Windows. Reg-filen skal sørge for,

Herligt.. jeg fandt følgende...
-----
Find følgende nøgle:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager]
Højreklik på værdien 'BootExecute' og vælg Rediger.

Hvis du ønsker kontrol af filsystemet på C under næste opstart,
skal der stå følgende: autocheck autochk /p \??\C:

Hvis du også vil have overfladescan med, skal der stå følgende:
autocheck autochk /r \??\C:
-----

Det virker fint.. Fandt også ud af at kommandoen(i WinXP):
CHKNTFS
kan planlægge at køre et autocheck ved opstart.. men det er kun hvis den
finder en disk 'beskidt'.. den sætter ihvertfald paramereteren efter
'autochk' til "/m"... så det ender med:
"autocheck autochk /m \??\C:"

Jeg tvang et autocheck frem i registreringsdatabasen, ved at åbne en eller
anden fil fra det drev jeg vil checke,, og køre 'CHKDSK C: /F', så bliver
man spurgt om der skal undersøges ved næste opstart.. her blev resultatet
parameteren '/p' ..

Ved nogen hvad de andre swithces er? Jeg prøvede med et '/f' for at køre et
'chkdsk /f" check.. troede jeg.. men der skete intet.. ikke engang
boot-checkdisk kom frem..

PS. Nogle 'smarte' gutter bruger denne her "echo y | chkdsk C: /f" ifølge:
http://www.jsiinc.com/SUBA/tip0000/rh0058.htm
men det funker ikke.. da jeg bliver spurgt om jeg vil 'dismounte hele drevet
først'.. kun hvis jeg svarer nej til dette, får jeg muligheden for at køre
ved opstart.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-07-04 22:07

Ingolf skrev:

> Ved nogen hvad de andre swithces er?

Nu er følgende godt nok til Win2000, men mon ikke det er det
samme i WinXP(?) <http://support.microsoft.com/?kbid=218461>.
(Prøv evt. også chkdsk /? i en kommandoprompt).

> [...]
> 'dismounte hele drevet først'.. kun hvis jeg svarer nej til
> dette, får jeg muligheden for at køre ved opstart.

Parameteret /f vil altid resultere i, at drevet skal frakobles
først, hvis det er en systemdisk du gør det på.
Du kan kun scanne en systemdisk i "read only mode" imens Windows
kører. Det er derfor chkdsk normalt kører inden Windows startes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ingolf

Dato : 11-07-04 22:36

> Nu er følgende godt nok til Win2000, men mon ikke det er det
> samme i WinXP(?) <http://support.microsoft.com/?kbid=218461>.
> (Prøv evt. også chkdsk /? i en kommandoprompt).

Takker for det.

Det jeg har brug for er '/P' parameteren; 3 trins check..CHKDSK med
'Automatically fix file system errors'.. og da jeg ikke kan opnå det ved
naturlige kald har jeg lavet en .REG fil der importeres hvergang Windows
startes (regedit /S minboot.reg).. så der sikres CHKDSK ved hver boot.
(Maskinen genstartes sjældent).

Jeg har lagt mærke til at hvis jeg kører CHKDSK med 3-trins check i Windows
findes der ingen fejl.. men hvis jeg kører 3-trins checket fra boot.. sker
det at der genstartes efter chkdsk er færdig.. hvilket indikere at der blev
rettet noget og at genstart var nødvendig.. efter boot fortsætter den med
andre drev.. og genstarter igen om nødvendigt.

Benytter WinXp Sp1