MS Windows
briani 27239
Deling af mapper i DOS
Fra : Carsten

Dato : 09-07-04 12:30

Hej Alle
Når man har koblet 2 Pc’er sammen og har givet adgang til
at se bestemte mapper på den tilkoblede Pc, er der så en mulighed for at
se denne mappe fra DOS også. Jeg ville have gættet på at man kunne bruge
"Subst" kommandoen (på kommando linien) til at gøre den aktuelle
"fjern" mappe synlig som et drev, men det havde jeg ikke held med.
Er der nogle der har en god ide.

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 15:12

Carsten skrev:

>Når man har koblet 2 Pc’er sammen og har givet adgang til
>at se bestemte mapper på den tilkoblede Pc, er der så en mulighed for at
>se denne mappe fra DOS også.

Jeh kan ikke huske det, men prøv med en opskrift som denne her:

xcopy \\Thor\E D:\Thorkopi /s /d /y

Den kommando kopierer alt fra det drev på Thor som er delt som E
til det lokale drev i kataloget Thorkopi.

Jeg mener at jeg ogsp brugte det i ren DOS i 98, men er ikke
sikker. Nu kører jeg XP så jeg kan ikke teste det, men det virker
i en kommandoboks.

Der var også noget med at man kunne koble de delte drev ind som
pseudodrev på den anden computer, men det har jeg helt glemt
hvordan man gør.

>Jeg ville have gættet på at man kunne bruge "Subst" kommandoen

Subst er bare en måde at lave et alias på så man kan referere til
et kompliceret katalognavn med en kort betegnelse.

--
Bertel

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 09-07-04 15:28

On Fri, 09 Jul 2004 13:29:32 +0200, Carsten <no-mail@mail.dk> wrote:

>Hej Alle
>Når man har koblet 2 Pc’er sammen og har givet adgang til
>at se bestemte mapper på den tilkoblede Pc, er der så en mulighed for at
>se denne mappe fra DOS også.

Normalt kan man under Windows se de samme drev-mapninger i Windows'
kommandoprompt (DOS-vinduet) som man kan se i Stifinder.

I DOS-vinduet bruges kommandoen net use til at håndtere drevmapninger.
net use /? viser syntaksen

> Jeg ville have gættet på at man kunne bruge
>"Subst" kommandoen (på kommando linien) til at gøre den aktuelle
>"fjern" mappe synlig som et drev, men det havde jeg ikke held med.

Subst-kommandoen er beregnet til at tildele et virtuelt drevbogstav
til en sti, således at man, når man refererer til det virtuelle
drevbogstav, i virkeligheden "ser" den substituerede sti.

Eksempel: subst x: c:\ (dir x: vil nu svare til dir c:\)
Substitueringen i ovennævnte eksempel fjernes med subst x: /d

Subst-kommandoen har altså ikke nogen betydning for, om man kan se
mappede netværksdrev fra DOS-vinduet.

>Er der nogle der har en god ide.

Fortæl lidt om, hvilke styresystemer osv du har på de to PC,er - og
hvilken DOS der er tale om?

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Carsten

Dato : 10-07-04 13:00

"Net use" var den kommando jeg ledte efter TAK.
Det aktuelle operativ system var Win 98 SE.
Rent faktisk har jeg fundet ud af at under XP
kan "subst" gøre det samme.

Eks.

Jeg vil have mappen \\XP\C til at fremstå som
drev K: på lokal computeren.

Jeg skriver "net use k: \\XP\C" og nu kan jeg se
fjern mappen som drev k

Under XP kan man også skrive "subst k: \\XP\C"
tilsyneladende giver det samme resultat.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 12-07-04 14:35

On Sat, 10 Jul 2004 13:59:32 +0200, Carsten <no-mail@mail.dk> wrote:

>Under XP kan man også skrive "subst k: \\XP\C"
>tilsyneladende giver det samme resultat.

OK - det var hér, subst kom ind i billedet

Jeg kunne ikke lige se sammenhængen med tilknytning af netværksdrev,
for jeg mener at kunne huske, at man i "gamle" dage, dvs under Win95
og tidligere, ikke kunne lave substitution mod et netværksdrev.

Under XP virker subst-kommandoen sådan som du beskriver - det gør den
imidlertid ikke under Win2000.
Man får godt nok udført substitueringen; men man får ikke lov til at
se noget i det substituerede drev.

Nok om det - net use er sagen

--
<fjern to fra email-adressen>