MS Windows
briani 27239
Efter formattering mangler en del af Hdd
Fra : Iver Kurt Jensen

Dato : 09-07-04 08:48

Kan nogen hjælpe mig?

Jeg har formattereret mit barnebarns PC

Harddisken var partitioneret følgende: C: 4 Gb D: 8 GB E: ½ GB

og formatteret i omvendt rækkefølge v.h.a. fdisk

Efter formattering vistes følgende hdd indhold

Aktuelt harddiskdrev 1

Partitition Status Type Mb System Forbrug

C: 1 A PriDos 4001 Fat 32 31%

2 ExtDos 8942 69%

Ved geninstallering af Windows 98SE, er

EXT DOS på 8942 Mb forsvundet og Cdisken er

kun på 4001 MB

Når jeg igen formatterer Cdisken er det kun de 4001 Mb for formatteres

Hvordan finder jeg de manglende 69%

Hilsen Kij

Fra : Kim J.

Dato : 09-07-04 09:18

Hejsa,

"Iver Kurt Jensen" <iverkurt@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen hjælpe mig?

Det tror jeg
[SNIP]
> Harddisken var partitioneret følgende: C: 4 Gb D: 8 GB E: ½ GB
>
> og formatteret i omvendt rækkefølge v.h.a. fdisk

Først du formaterer ikke med fdisk, men partionerer en disk, hvilket vil
sige, at du opdeler den.

> [...]
>
> kun på 4001 MB
>
> Når jeg igen formatterer Cdisken er det kun de 4001 Mb for formatteres

De manglende 69% har ikke noget med C-disken at gøre Du skal bare
formatere drev D:, så har du også de resterende 69% som et D-drev.

Det er ellers en rimelig partionering du der har lavet, plejer selv at gøre
det samme. Nu skal du bare sørge for at holde styresystem på C-drev og alle
data mv. på D-drevet. Går der noget galt med systemet, kan du altid
formatere dit C-drev, og du vil ikke miste vitale data.

> Hilsen Kij

Held og lykke med projektet
Kim J.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 10:27

Iver Kurt Jensen skrev:

>og formatteret i omvendt rækkefølge v.h.a. fdisk

Som Kim J. også skriver så opdeler man (partitionerer) med fdisk.
Man formaterer ikke. Det skal gøres bagefter.

>Ved geninstallering af Windows 98SE, er
> EXT DOS på 8942 Mb forsvundet og Cdisken er

>kun på 4001 MB

Der er ikke forsvundet noget. Man skal bare vide hvordan en disk
håndteres.

C-drevet er sat op som en primær partition. Det er fint nok.
Resten er sat op som en ekstended partition. Det er også fint nok
- men den kan ikke bruges til et klap før man yderligere sætter
den op med logiske drev.

Du skal altså ved hjælp af fdisk vælge at sætte logiske drev op,
og når det er gjort, kan de formateres bagefter. Så kan du
udnytte al pladsen. De får drevbogstaver i rækkefølge (D, E, F
....).

--
Bertel