MS Windows
briani 27239
geninstallering af XP pro
Fra : Malene P

Dato : 07-07-04 21:56

Min svoger har rodet sig ind i noget, der vist bedst reddes i land igen ved
totalt at rense hans PC. Jeg sidder her og han sidder i den anden ende af
landet og al djævleuddrivelse via telefonen har været omsonst. Så altså
formater C-drevet -og så hvad? Han har den originale XP skive, mens jeg har
2000 og ikke har meget forstand på XP. Installationen af XP vil ikke foregå
fra DOS -altså noget med at installere fra startdisketter. Fandt ud af at
disse ikke kan laves fra skiven men skal hentes fra Microsoft. Så det gjorde
han så. Og så kommer problemet: når han angiver drev a, slukkes
DOS-vinduet -har selv prøvet og det fungerer glimrende. Kan i hjælpe med et
par gode råd? Hvad sker der iøvrigt omkring aktivering, når man
geninstallerer XP?

mvh
Malene P

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 22:20

Gå i bios på maskinen og sæt den til at boote fra cd først, så i med xp
skiven og reboot,
så kommer der en linie på skærmen under opstarten hvor der står, tryk på en
tast for at starte
fra cd, så kører den fra cd'en og så er det egenlig bare at følge menuerne
trin for trin.

Sander.
Aktivering af windows kan du gøre ligeså tit du vil.

Uddrag fra MS.
Sådan partitioneres og formateres harddisken med Windows XP Installation
VIGTIGT! Hvis du følger disse trin på en harddisk, der ikke er tom, slettes
alle data på harddisken permanent.
1.. Indsæt cd-rom'en med Windows XP i cd-rom-drevet eller dvd-rom-drevet,
eller indsæt den første startdisk til Windows XP Installation i
diskettedrevet, hvis du starter fra startdisketterne til Installation, og
genstart derefter computeren.

BEMÆRK! Hvis du vil starte computeren fra cd-rom'en med Windows XP (eller
startdisketten til Installation), skal computeren være konfigureret til at
starte fra cd-rom-drevet eller dvd-rom-drevet (eller diskettedrevet). I
visse tilfælde kan det være nødvendigt at ændre computerens
BIOS-indstillinger for at kunne gøre dette. Oplysninger om, hvordan du
konfigurerer computeren til at starte fra cd-rom-drevet eller dvd-rom-drevet
(eller diskettedrevet) finder du i dokumentationen til computeren eller ved
at kontakte computerproducenten.
2.. Hvis du starter computeren fra cd-rom'en med Windows XP, skal du vælge
de indstillinger, der er nødvendige for at starte computeren fra
cd-rom-drevet, hvis du bliver bedt om det.

BEMÆRK! Hvis din harddiskcontroller kræver en driver fra en anden
producent af originalt udstyr, skal du trykke på F6 for at angive driveren.
Yderligere oplysninger om, hvordan du kan bruge F6 til at angive en
enhedsdriver fra en anden producent af originalt udstyr under
installationen, finder du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at
få vist artiklen i Microsoft Knowledge Base:
314859 Limited OEM Driver Support Is Available with F6 During Windows XP
Setup

Hvis du starter fra startdisketterne til Windows XP Installation, skal du
indsætte de øvrige disketter, når du bliver bedt om det, og derefter trykke
på ENTER for at fortsætte, efter at du har indsat en diskette.
3.. Tryk på ENTER for at fortsætte, når siden Velkommen til
installationsprogrammet vises.
4.. Tryk på F8 for at acceptere Windows XP Licensaftale.
5.. Hvis der findes en eksisterende installation af Windows XP, bliver du
spurgt, om den skal repareres. Tryk på ESC (reparer ikke).
6.. Der vises en liste over alle eksisterende partitioner og
ikke-partitioneret plads for hver fysiske harddisk. Brug piletasterne til at
vælge den partition eller den ikke-partitionerede plads, hvor du vil oprette
en ny partition, og tryk derefter på D for at slette en eksisterende
partition, eller tryk på C for at oprette en ny partition på en
ikke-partitioneret plads. Hvis du trykker på D for at slette en eksisterende
partition, skal du derefter trykke på L (eller trykke på ENTER og derefter
trykke på L, hvis det er systempartitionen) for at bekræfte, at du vil
slette partitionen. Gentag denne proces for hver af de eksisterende
partitioner, du vil bruge til den nye partition. Når alle partitioner er
slettet, kan du vælge den nye ikke-partitionerede plads og derefter trykke
på C for at oprette den nye partition.

BEMÆRK! Hvis du vil oprette en partition, hvor der allerede findes en
eller flere partitioner, skal du først slette den eller de eksisterende
partitioner og derefter oprette den nye partition.
7.. Skriv den størrelse (i megabyte, eller MB), du vil bruge til den nye
partition, og tryk derefter på ENTER, eller tryk blot på ENTER for at
oprette en partition med den maksimale størrelse.
8.. Gentag trin 4 og 5 for at oprette yderligere partitioner, hvis du vil.
9.. Hvis du vil installere Windows XP, skal du bruge piletasterne til at
vælge den partition, du vil installere Windows XP på, og derefter trykke på
ENTER. Hvis du ikke vil formatere partitionen og installere Windows XP, skal
du trykke på F3 to gange for at afslutte installationen og derefter ignorere
de efterfølgende trin. I dette tilfælde skal du bruge et andet værktøj til
formatering af partitionen.
10.. Vælg den formateringsindstilling, du vil bruge til partitionen, og
tryk derefter på ENTER. Der er følgende indstillinger:
a.. Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen (hurtig)
b.. Benyt FAT-filsystemet ved formatering af partitionen (hurtig)
c.. Benyt NTFS-filsystemet ved formatering af partitionen
d.. Benyt FAT-filsystemet ved formatering af partitionen
e.. Efterlad det aktuelle filsystem intakt (ingen ændringer)
Yderligere oplysninger om forskellene mellem formatindstillingerne finder
du ved at klikke på nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i
Microsoft Knowledge Base:
302686 Differences Between a Quick Format and Format During Windows XP
Setup

Indstillingen Efterlad det aktuelle filsystem intakt er ikke tilgængelig,
hvis den valgte partition er en ny partition. Indstillingerne for
FAT-filsystemet er ikke tilgængelige, hvis den valgte partition er større
end 32 gigabyte (GB). Hvis partitionen er større end 2 GB, bruger
installationsprogrammet FAT32-filsystemet (du skal trykke på ENTER for at
bekræfte det). Hvis partitionen er mindre end 2 GB, bruger
installationsprogrammet FAT16-filsystemet.

BEMÆRK! Hvis du har slettet og oprettet en ny systempartition, men
installerer Windows XP på en anden partition, bliver du bedt om at vælge
filsystem til både system- og startpartitionen.
11.. Når du har formateret partitionen med installationsprogrammet, skal
du følge vejledningen på skærmen for at fortsætte installationen. Når
installationen er færdig, kan du bruge diskhåndteringsværktøjerne i Windows
XP til at oprette eller formatere yderligere partitioner. Yderligere
oplysninger om, hvordan du kan bruge diskhåndteringsværktøjerne i Windows XP
til at partitionere og formatere harddisken, finder du ved at klikke på
nedenstående artikelnummer for at få vist artiklen i Microsoft Knowledge
Base:
309000 HOW TO: Use Disk Management to Configure Basic Disks in Windows XP

Fra : Malene P

Dato : 07-07-04 22:42

<Sander> skrev i en meddelelse
> [...]
> trin for trin.

> Aktivering af windows kan du gøre ligeså tit du vil.

[SNIP -en masse nyttige ting]

1000 takker . Men min svoger huserende i BIOS -brrrrrrr ;-( Foretrækker
at han kunne få lavet de startdisketter og forstår ikke, hvorfor programmet
afbrydes, når han angiver drev a. På min sker det samme, hvis jeg skriver
alt muligt andet end a -hvorfor mon?

mvh
Malene P

Fra : Edmund

Dato : 08-07-04 00:05

Malene P skrev:

> [...]
> hvorfor programmet afbrydes, når han angiver drev a. På min sker det
> samme, hvis jeg skriver alt muligt andet end a -hvorfor mon?

han angiver drev a. ? vel ikke inde fra windows af.
Der skal bootes direkte på disketterne, XP har ikke dos
Og så skal bios jo være sat til A:
--
Mvh Edmund

Fra : Malene P

Dato : 07-07-04 23:13

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> han angiver drev a. ? vel ikke inde fra windows af.
> Der skal bootes direkte på disketterne, XP har ikke dos
> Og så skal bios jo være sat til A:

Øøøh?! Det er ved oprettelse af de 6 startdisketter med det
"startdisketteoprettelsesprogram", han henter hos Microsoft, det går galt.
Så snart han angiver hvilket drev, disketterne skal oprettes på, blinker det
DOS-vindue, der fremkommer, når man starter programmet, væk. Hos mig med 2k
beder den mig om at stoppe en diskette i a-drevet -og blinker også væk, hvis
jeg feks skriver "q".

mvh
Malene P

Fra : Edmund

Dato : 08-07-04 01:24

Malene P skrev:

> diskette i a-drevet -og blinker også væk, hvis jeg feks skriver "q".

Blinker også væk med "q" i min XP home.

Kan han godt skrive til A-drev i stifinder ( den hedder vel A derinde
hos ham.)

Har han haft virus, er det så smart at lave disketter fra den pc.
Jeg aner dog ikke om det kan overføres via
"startdisketteoprettelsesprogram"

Send disketterne til ham i morgen formiddag.
Nu er du vel sikker på at han kan boote fra A:\

Kører han med NTFS disk eller Fat32.

Jeg har ikke nogen forstand på virus rensning, men kræver det ikke også
en fdisk /MBR eller sletning af partition.

Når det er XP skal han jo også hive netstikket ud, så han ikke får
blaster, inden han får opdateret.
--
Mvh Edmund

Fra : Malene P

Dato : 08-07-04 06:49

> Blinker også væk med "q" i min XP home.
>
> Kan han godt skrive til A-drev i stifinder ( den hedder vel A derinde
> hos ham.)

Ja, han kan sagten bruge a-drevet normalt

> Send disketterne til ham i morgen formiddag.
> Nu er du vel sikker på at han kan boote fra A:\

Ja, det kan han. Men kan man bruge startdisketter lavet på en anden PC, for
så kan jeg da godt sende ham et sæt?

> Kører han med NTFS disk eller Fat32.

Gætter på Fat32 men er ikke sikker.

> Jeg har ikke nogen forstand på virus rensning, men kræver det ikke også
> en fdisk /MBR eller sletning af partition.

Jeg tror under alle omstændigheder, jeg vil guide ham igennem at få hans
30Gb delt op i 2 partitioner.

> Når det er XP skal han jo også hive netstikket ud, så han ikke får
> blaster, inden han får opdateret.

Orv ja -det må vi også huske. Takker.

mvh
Malene P

Fra : Edmund

Dato : 08-07-04 11:06

Malene P skrev:

> Ja, han kan sagten bruge a-drevet normalt

Nu er det vel den rigtige fil han har hentet.
Det kommer jo ikke an på om han har installeret SP1 men om hans XP cd
indeholder SP1.
Og vælge det rigtige sprog på download siden., vælge "GO" inden der
trykkes download.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F

Tvivler dog på at det er her humlen ligger, prøv evt, at få ham startet
op i fejlsikker tilstand (F8) og lave disketterne derfra, prøv lige
selv.

> Ja, det kan han. Men kan man bruge startdisketter lavet på en anden
> PC, for så kan jeg da godt sende ham et sæt?

Det tror jeg roligt du kan gøre.

> Jeg tror under alle omstændigheder, jeg vil guide ham igennem at få
> hans 30Gb delt op i 2 partitioner.

Hvis du kan guide ham igennem det, kan du vel også guide ham i Bios

Som nødløsning kunne man starte XP installation via Win98 startdiskette.
Startes i I386 mappen på cd´en med winnt.exe, men det går langsomt. Kan
så gøres hurtigere ved at starte smartedrv, fra f.eks en Win98 cd.
Kræver vist at disken deles og formateres inden start af winnt.exe. Med
f.eks Fdisk på Win98 disketten.
Men så bliver han da vist træt af XP

> Orv ja -det må vi også huske. Takker.

Hvis du har brænder kunne du også sende

SP1 hvis han det ikke er en XP SP1 cd han har. Er det ??
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp1/network.mspx

I gamle dage kunne mam så hente de sidste nye opdateringer fra
://v4.windowsupdate.microsoft.com/catalog/da/default.asp

Eller Samlet opdateringspakke 1 til Microsoft Windows XP
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2

Men nu er der vist noget SP2 indblandet / på trapperne, så hjælp ønskes.

--
Mvh Edmund

Fra : Malene P

Dato : 08-07-04 12:19

> Nu er det vel den rigtige fil han har hentet.
> Det kommer jo ikke an på om han har installeret SP1 men om hans XP cd
> indeholder SP1.

På skiven står der intet om SP1. Men omvendt har han købt den her i foråret,
så den burde da være med. Det skal lige undersøges nærmere.

> [...]

> Tvivler dog på at det er her humlen ligger,

Det gør jeg også

> prøv evt, at få ham startet
> op i fejlsikker tilstand (F8) og lave disketterne derfra, prøv lige
> selv.

Jeps -det var en god ide.

> Det tror jeg roligt du kan gøre.

OK, det er da et forsøg værd.

> Hvis du kan guide ham igennem det, kan du vel også guide ham i Bios

Naaarh. Fdisk og pqmagic osv ved jeg hvordan ser ud -det gør jeg ikke i hans
BIOS og han er slem til at løbe løbsk, når jeg guider ham.

> Som nødløsning kunne man starte XP installation via Win98 startdiskette.
> Startes i I386 mappen på cd´en med winnt.exe, men det går langsomt.

Ja, men så har jeg da fred så længe

> Kan så gøres hurtigere ved at starte smartedrv, fra f.eks en Win98 cd.
> Kræver vist at disken deles og formateres inden start af winnt.exe. Med
> f.eks Fdisk på Win98 disketten.
> Men så bliver han da vist træt af XP

Han bliver da ihvertfald hægtet af længe inden, vi kommer så langt som at
lægge XP ind

> Hvis du har brænder kunne du også sende .......

[SNIP -pyyyhha] det ligner mere og mere klogt, at jeg "sender" mig selv til
at klare opgaven. Vejret er jo også mere til nogle timers indendørs sysler
hos familien i den anden ende af landet end til de planlagte strandture.
10000 tak for hjælp og gode råd

mvh
Malene P

Fra : Edmund

Dato : 11-07-04 13:00

Malene P skrev:

10000 tak for hjælp og gode råd

Velbekomme.

Se lige tråden "XP Pro opdateringer" fra 10-7

Der kom et virkeligt godt svar på det med sikkerhed, i forbindelse med
XP installation.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 08-07-04 13:56

Edmund skrev:

> Når det er XP skal han jo også hive netstikket ud, så han ikke får
> blaster, inden han får opdateret.

Han skal jo aktivere XP´s firewall eller installere en anden indet han
går online.
Og så holde sig fra alle andre www end windows update
(hvis det da er nok)

Hmm. det er nok bedst med XP´s egen firewall, den kommer jo ikke og
spørger om
alt muligt på russisk.
kontrolpanel / Netværk og inetnetforbindelser / Netværksforbindelser /
lanforbindelse / egenskaber / advanceret
og så endelig en afkrydsningsbox "beskyt"
Hvis det da er lanforbindelse han bruger.

Havde han haft virus?
Så må du hellere scanne hans disketter og brændte CD´er

Måske et kig, eller et par spørgsmål i news:dk.edb.sikkerhed.virus om
rensning
--
Mvh Edmund