/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Installere Win XP -men uden Cd-drev på bær~
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 06-07-04 20:30

Jeg skal installere Win XP på en bærbar (Ibm Thinkpad X20), og den har intet
Cd-drev.
Har købt en ny HD - og kan formattere den med kabel.

Så:
Kan jeg bare formattere den nye HD - smide mappen I386 fra Xp cd'n over på
HD, og derfra starte WINNT32.exe ?? Skulle det virke??

Eller bedre med netværk? Sandt at sige, det orker jeg ikke, hvis det andet
kan lade sig gøre..
Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Mvh Thomas



 
 
Klaus D. Mikkelsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-07-04 20:41

Thomas Jacobsen skriver:
>
> Kan jeg bare formattere den nye HD - smide mappen I386 fra Xp cd'n over på
> HD, og derfra starte WINNT32.exe ?? Skulle det virke??

Jep

> Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Ja, noget omkring at loade smartdrive, så går det lidt hutigere....

Klaus (been there done that - got the t-shirt)
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Thomas Jacobsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 06-07-04 21:11

> > Ellers noget jeg skal være opmærksom på?
>
> Ja, noget omkring at loade smartdrive, så går det lidt hutigere....
>
> Klaus (been there done that - got the t-shirt)

Så skal jeg snart have den gule t-shirt også :)

Hvordan gøres så dette - altså mht at loade smartdrive ?

Mvh Thomas



Peder Vendelbo Mikke~ (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 06-07-04 21:26

Thomas Jacobsen skrev:

> Hvordan gøres så dette - altså mht at loade smartdrive ?

Du kopierer den over på din boot-diskette og afvikler den defra førend
du starter installationen.


Thomas Jacobsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 06-07-04 22:33

> > Hvordan gøres så dette - altså mht at loade smartdrive ?
>
> Du kopierer den over på din boot-diskette og afvikler den defra førend
> du starter installationen.
>

Er det nødvendigt - eller kan jeg blot udelukkende gøre det førstnævnte -
kopiere CD mappen over på HD?

Mvh Thomas



Pico (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 06-07-04 22:41

Thomas Jacobsen wrote:
>>> Hvordan gøres så dette - altså mht at loade smartdrive ?
>>
>> Du kopierer den over på din boot-diskette og afvikler den defra
>> førend du starter installationen.
>>
>
> Er det nødvendigt - eller kan jeg blot udelukkende gøre det
> førstnævnte - kopiere CD mappen over på HD?
>
Du kan godt gøre det uden smartdrive, det går bare lidt langsommere.
--
Med venlig hilsen
Pico


Klaus D. Mikkelsen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-07-04 05:12

Thomas Jacobsen skriver:
>
> Så skal jeg snart have den gule t-shirt også :)

Blå


> Hvordan gøres så dette - altså mht at loade smartdrive ?

Find smartdrive fra en tildligere version windows og få den proppet ind
på HDD. Når alt er formateret op, starter du smartdrive og derefter
finder du installationsprogrammet.

Det fortæller for øvrigt selv at det er smart at have smartdrive
kørende, hvis man ikke har det.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Pico (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 06-07-04 22:38

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Thomas Jacobsen skriver:
>>
>> Kan jeg bare formattere den nye HD - smide mappen I386 fra Xp cd'n
>> over på HD, og derfra starte WINNT32.exe ?? Skulle det virke??

Er der ikke en lille fejl her, jeg mener det er WINNT.exe når der installeres
fra en bootdiskette. WINNT32.exe er ikke til dos.
--
Med venlig hilsen
Pico


>
> Jep
>
>> Ellers noget jeg skal være opmærksom på?
>
> Ja, noget omkring at loade smartdrive, så går det lidt hutigere....
>
> Klaus (been there done that - got the t-shirt)


Thomas Jacobsen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 07-07-04 00:27

> Er der ikke en lille fejl her, jeg mener det er WINNT.exe når der
installeres
> fra en bootdiskette. WINNT32.exe er ikke til dos.
> --
> Med venlig hilsen
> Pico

Nå! Det må jeg da hellere få styr på. Ledte blot efter en Setup.exe fil i
mappen. Men det er måske i en undermappe jeg skal klikke?

Jeg spørger lige dumt: Altså - når den nye HD er formatteret, og jeg har
indlæst de ca 475 MB fra mappen, fatter computeren så dos nu? Jeg kan bare
bevæge mig hen ved hjælp af dos-prompt / kommandoer, og aktivere WINNT.exe ?

Mvh Thomas / Håber at Hd dukker op med posten imorgen!



Pico (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 07-07-04 22:42

Thomas Jacobsen wrote:
>> Er der ikke en lille fejl her, jeg mener det er WINNT.exe når der
>> installeres fra en bootdiskette. WINNT32.exe er ikke til dos.
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Pico
>
> Nå! Det må jeg da hellere få styr på. Ledte blot efter en Setup.exe
> fil i mappen. Men det er måske i en undermappe jeg skal klikke?

Ja, de ligger lige ved siden af hinanden mappen I386 (I som i Ib) så du
skal lige dirigere dig derhen.

>
> Jeg spørger lige dumt: Altså - når den nye HD er formatteret, og jeg
> har indlæst de ca 475 MB fra mappen, fatter computeren så dos nu? Jeg
> kan bare bevæge mig hen ved hjælp af dos-prompt / kommandoer, og
> aktivere WINNT.exe ?

Du skal bruge en Win 98 bootdiskette eller noget tilsvarende.
--
Med venlig hilsen
Pico

>
> Mvh Thomas / Håber at Hd dukker op med posten imorgen!


Thomas Jacobsen (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 08-07-04 00:16

> > Jeg spørger lige dumt: Altså - når den nye HD er formatteret, og jeg
> > har indlæst de ca 475 MB fra mappen, fatter computeren så dos nu? Jeg
> > kan bare bevæge mig hen ved hjælp af dos-prompt / kommandoer, og
> > aktivere WINNT.exe ?
>
> Du skal bruge en Win 98 bootdiskette eller noget tilsvarende.
> --


Men den kære Ibm Thinkpad X20 har heller ikke noget diskette drev.. Hmmm -
hvordan mon den skal klares så??
Har fået HD, og sidder og bøvler med det nu..

Hilsen Thomas





Pico (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 08-07-04 18:49

Thomas Jacobsen wrote:
>>> Jeg spørger lige dumt: Altså - når den nye HD er formatteret, og jeg
>>> har indlæst de ca 475 MB fra mappen, fatter computeren så dos nu?
>>> Jeg kan bare bevæge mig hen ved hjælp af dos-prompt / kommandoer, og
>>> aktivere WINNT.exe ?
>>
>> Du skal bruge en Win 98 bootdiskette eller noget tilsvarende.
>> --
>
>
> Men den kære Ibm Thinkpad X20 har heller ikke noget diskette drev..
> Hmmm - hvordan mon den skal klares så??
> Har fået HD, og sidder og bøvler med det nu..
>
Vil det sige den hverken har CD eller diskettedrev ?
Umidelbart ville jeg så installere XP på en anden putter og sætte disken
tilbage i Ibm'en, men så har du ingen muligheder for at tilføre de rigtige
drivere, muligvis vil XP selv skifte hvis installations programmet ligger
på disken. Ærligtalt, jeg har ingen anelse om hvordan det gøres

PS. Er der USB så du kan bruge externe drev ?
--
Med venlig hilsen
Pico


Peder Vendelbo Mikke~ (09-07-2004)
Kommentar
Fra : Peder Vendelbo Mikke~


Dato : 09-07-04 18:36

Pico skrev:

> Umidelbart ville jeg så installere XP på en anden putter og sætte dis-
> ken tilbage i Ibm'en, men så har du ingen muligheder for at tilføre de
> rigtige drivere, muligvis vil XP selv skifte hvis installations pro-
> grammet ligger på disken. Ærligtalt, jeg har ingen anelse om hvordan
> det gøres

Han kan gennemtvinge scanning af hardwaren med sysprep:

http://support.microsoft.com/?kbid=302577

Hvis han har husket at kopiere drivere over på harddisken og udpakke
zip-filerne, kan de også installeres.


Edmund (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 07-07-04 10:12

Thomas Jacobsen skrev:

> Jeg skal installere Win XP på en bærbar (Ibm Thinkpad X20), og den
> har intet Cd-drev.
> Har købt en ny HD - og kan formattere den med kabel.

Er det via parralelkabel du mener.

> Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Ja, om du formaterer med NTFS eller Fat32

Hvis det er NTFS er det ikke sikkert du kan installere med winnt.exe
Der er dog en her i gruppen der siger han godt kan, så meld venligst
tilbage med resultatet.

Har du XP pro eller XP home.
Jeg kan ikke med min XP home, og den beta af XP pro man i sin tid kunne
købe .

Kan du boote via diskette.
--
Mvh Edmund


Edmund (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 07-07-04 10:51

Edmund skrev:

> Ja, om du formaterer med NTFS eller Fat32

..Ups; du bliver jo selvfølgelig nødt til at formatere i Fat32 for at få
adgang til winnt.exe via dos boot diskette, det var fra cd jeg lige
havde i tankerne.

Kabel og netværk aner jeg ikke en dyt om, kan man starte en Windows
installation den vej ?
--
Mvh Edmund


Thomas Jacobsen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jacobsen


Dato : 10-07-04 00:09

> Så:
> Kan jeg bare formattere den nye HD - smide mappen I386 fra Xp cd'n over på
> HD, og derfra starte WINNT32.exe ?? Skulle det virke??


Well - så lykkedes det.

Med kabel (Usb ekstern boks) kopierede jeg hele I386 mappen over.
Lånte et Usb-diskette drev. Bootede med en Win 98 diskette og fik winnt.exe
startet ved hjælp af dos-disketten.

Og jeg loadede IKKE smartdrive - så det tog bare laaaaang tid... he! Men
sådan lærer man jo så meget, ikk!?

TAK ALLE MAND for råd !!!

/ Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409073
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste