MS Windows
briani 27239
Vil skifte boot-loader....... Men hvordan ~
Fra : - cjt

Dato : 06-07-04 12:50

På den ene Harddisk har jeg Windows Xp
På den anden Harddisk har jeg Linux.

Har tidligere haft dualboot ...

jeg mener bootloader var grub... men jeg er ikke sikker!
jeg mener også at bootloaderen lå på harddisk 2, men det er jeg slet sikker
sikker på!

Jeg har prøvet at slette Linuxharddisken og oprette en ny partition med
NTFS... men så skriver den bare grup> når jeg starter op!

Så har jeg installeret Linux Fedora igen... udelukkende for at installere en
bootloader!
Nu kjan jeg igen starte op på Windows...

Hvordan kan jeg se hvor grub-loaderen ligger (hvis det da er den jeg bruger)
???

Hvordan får jeg nu installeret XP's egen bootloader så jeg kan få
partitioneret og formatteret harddsik 2 og få det gjort til
NTFS-drev????????

Håber nogen vil hjælpe mig!

Carsten

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-07-04 12:59

"- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40ea91ca$0$293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har prøvet at slette Linuxharddisken og oprette en ny partition med
> NTFS... men så skriver den bare grup> når jeg starter op!

Du har sikkert installeret Grub i MBR

brug en win98bootdisk www.bootdisk.com og skriv fdisk /mbr
http://www.linmag.no/article/articleview/277/1/3/

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-04 15:56

Ivan V. Klattrup skrev:

>brug en win98bootdisk www.bootdisk.com og skriv fdisk /mbr

Har du prøvet det på et XP-system?

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-07-04 16:19

> Har du prøvet det på et XP-system?

Ja, det har jeg, og der fjernede det grub
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-04 16:27

Ivan V. Klattrup skrev:

>Ja, det har jeg, og der fjernede det grub

Bootede XP så bare bagefter uden videre?

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 06-07-04 16:37

> Bootede XP så bare bagefter uden videre?

Ja , men nu når jeg tænker over det, kan jeg ikke huske om det var FAT32
eller NTFS som var på harddisken dengang (5-6 måneder siden)

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-04 16:40

Ivan V. Klattrup skrev:

>Ja , men nu når jeg tænker over det, kan jeg ikke huske om det var FAT32
>eller NTFS som var på harddisken dengang (5-6 måneder siden)

Næ, det forklarer det. Jeg tror ikke at man umiddelbart kan boote
et NT-system med NTFS hvis man har skrevet en 98-MBR (mener jeg
har prøvet). Man kan dog sikkert komme i gang ved at reparere
bagefter (diskette eller cd).

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-07-04 16:41

Ivan V. Klattrup skrev:

> Ja , men nu når jeg tænker over det, kan jeg ikke huske om det
> var FAT32 eller NTFS som var på harddisken dengang (5-6
> måneder siden)

Det tyder på at være underordnet jf. denne MS-artikel:
<http://support.microsoft.com/?kbid=315224>.

Krydspostet til: dk.edb.system.ms-windows og dk.edb.system.unix.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-04 16:59

Thomas G. Madsen skrev:

>Det tyder på at være underordnet jf. denne MS-artikel:

Jeg har lige testet det ved at boote fra en DOS-98, bruge fdisk
/mbr og genstarte mit XP-Pro-system.

Det er ikke noget problem.

[Her følger en ansvarsfraskrivelse på 378 linjer]

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 06-07-04 22:42

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er ikke noget problem.

Min XP home siger der er fundet nyt hardware, og at softwaren der
understøtter enheden kræver genstart.
Uden dog at fortælle hvilken hardware det drejer sig om.

Nå, det var rart at finde ud af at fdisk /mbr der får den til at finde
"nyt hardware", hvilket undrede mig en del, for noget tid siden.
--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 01:19

Edmund skrev:

>Min XP home siger der er fundet nyt hardware, og at softwaren der
>understøtter enheden kræver genstart.

Ja, det opdagede jeg også kort efter - jeg skrev så snart jeg så
XP's bootbillede.

>Uden dog at fortælle hvilken hardware det drejer sig om.

En harddisk måske?

Det gav i hvertfald ingen problemer.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 07-07-04 04:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> En harddisk måske?

Ja, det er vel den, at den ikke rigtig kan genkende

> Det gav i hvertfald ingen problemer.

Heller ikke her, men har efterfølgende indlæst et image af XP, den ville
også genstarte. Troede egentlig at et image fra DriveImage, overskrev
MBR, det gør den vel også til dels, men åbenbart ikke det hele. Nu
slettede/genskabte jeg heller ikke hele disken, men kun første partition
af 3

Hvordan tager man backup af MBR

--
Mvh Edmund

Fra : Søren Gellert

Dato : 06-07-04 14:08

Den Tue, 06 Jul 2004 13:49:39 +0200. skrev - cjt:

> Hvordan får jeg nu installeret XP's egen bootloader så jeg kan få
> partitioneret og formatteret harddsik 2 og få det gjort til
> NTFS-drev????????

Øhm, det er noget med starte rescue funktionen på XP installations
cd-en, log på din XP partition med dit administrator password, og med en
kommandoprompt skrive fixmbr eller fixboot eller sådan noget. Du får nok
iøvrigt ikke den allerbedste hjælp til lige dét i denne nyhedsgruppe,

mvh
/Søren Gellert

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 06-07-04 15:45

In <40ea91ca$0$293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> "- cjt" <cjtcjtcjt(fjern_det_hele_i_parantesen)@hotmail.com> writes:

>Hvordan får jeg nu installeret XP's egen bootloader så jeg kan få
>partitioneret og formatteret harddsik 2 og få det gjort til
>NTFS-drev????????

Det behoever du ikke XPs bootloader for.
Linux kan godt partitionere til NTFS.

/Martin