MS Windows
briani 27239
Fejl i fil system
Fra : Jacob

Dato : 05-07-04 06:45

Win XP Pro
Jeg har en fejl i mit filsystem som jeg selvfølgelig prøver at rette med
chkdsk/f. Den skal genstartes for at rette fejlen men chkdsk kører ikke
under genstart selv om jeg har sagt ja til at den skal rette fejlen ved
næste genstart. Der ud over er windows også blevet langsom til at starte op
men det kan vel skyldes fejlen på disken? Er det muligt at genskabe
muligheden for at køre chkdsk under opstart? Det er kun c drevet der ikke
bliver checket. Jeg har prøvet at gendanne standard med chkntfs/d uden held.
Jeg kan ikek genoprette system med systemgendannelse -- det er slået fra....
OZ0TE Jacob

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-07-04 12:33

Jacob wrote:

> rette fejlen ved næste genstart. Der ud over er windows også blevet
> langsom til at starte op men det kan vel skyldes fejlen på disken? Er

Ja.

Prøv chkdsk /p fra "Recovery Console"

Jesper G. Poulsen

Fra : Jacob

Dato : 05-07-04 14:38

> Prøv chkdsk /p fra "Recovery Console"

Hvordan startes recovery console? Kender det ikke....

OZ0TE Jacob

---

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-07-04 17:04

Jacob wrote:

> Hvordan startes recovery console? Kender det ikke....

Prøv at botte på installations-cd'en. Der skulle gerne være en
repair-funktion baseret på "Recovery Console".

Det findes i 2000

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-07-04 15:45

Jacob skrev:

> Den skal genstartes for at rette fejlen men chkdsk kører ikke
> under genstart selv om jeg har sagt ja til at den skal rette
> fejlen ved næste genstart.

Det burde den gøre. Prøv Start > Kør: regedit
Find følgende nøgle:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager]
Højreklik på værdien 'BootExecute' og vælg Rediger.

Hvis du ønsker kontrol af filsystemet på C under næste opstart,
skal der stå følgende: autocheck autochk /p \??\C:

Hvis du også vil have overfladescan med, skal der stå følgende:
autocheck autochk /r \??\C:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jacob

Dato : 06-07-04 08:53

> Det burde den gøre. Prøv Start > Kør: regedit
> Find følgende nøgle:
> [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager]
> Højreklik på værdien 'BootExecute' og vælg Rediger.

Selv om jeg indsætter kommandoen sker der intet og den bliver helelr ikke
slettet når computeren er genstartet lige som ved d: drevet.Af en elelr
anden grund læser den slet ikke kommandoen når det er c: drevet det drejer
sig om. Men jeg prøver at se om recovery console muligheden eksistere på xp
ce'en som Jesper foreslår. Men indtil videre tak for hjælpen.

OZ0TE Jacob

---

Fra : Henrik Dissing

Dato : 08-07-04 11:45

On Mon, 5 Jul 2004 07:44:55 +0200, Jacob wrote:

> [...]
>chkdsk/f. Den skal genstartes for at rette fejlen men chkdsk kører ikke
>under genstart selv om jeg har sagt ja til at den skal rette fejlen ved

Bruger du Zone Alarm? Den seneste update af dette ellers meget udmærkede
program kan forårsage det beskrevne problem.

Prøv i givet fald at disable en device ved navn "vsdatant". Den er "hidden",
så du skal slå "Show hidden devices" til i Device Manager for at kunne se
den.

Zone Alarm behøver denne device for at virke, så hvis du vil undgå
fejlmeldinger når systemet kommer op igen, må du slå fra at den skal starte
automatisk ved Windows opstart.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Jacob

Dato : 08-07-04 15:52

"Henrik Dissing" <sorry@drowned.in.spam.invalid> skrev i en meddelelse

> Bruger du Zone Alarm? Den seneste update af dette ellers meget udmærkede
> program kan forårsage det beskrevne problem.

Nej det gør jeg ikke. Men at have kigget med i tråden om problmere med
defragmentering hvor jeg også så at zonealarm var problemer har jeg prøvet
at disable forskellige programmer her men uden held. Men den opfører sig på
samme måde som i eksemplet med zonealarm. Men jeg prøver lige at kigge om
der skulel være andre skjulte tingi enhedshåndteringen der kan give
problemer.

OZ0TE Jacob

---