MS Windows
briani 27239
hvordan kommer jeg til at se en 200 gb hd ~
Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 03-07-04 11:28

Er blevet sent her til fra dk.edb.hardware.drev
Hvordan kommer jeg til at se en 200 gb hd under win xp installationen ??
det er en ny disk jeg har købt ,og vil geren have windows på den i steden
for på den gamle hd.
jeg har fået at vide at jeg bare kan oprette en partition på 20 gb, under
instalationen.Og så instsller sp1 når windows instlationen er færdig og så
partioner resten der efter.
hvad så hvis jeg ligger mine data på en af de partioner som jeg har lavet
efter instlatationen , hvad sker der så næste gang jeg vil have formater
den partion som windows ligger på , jeg kan jo kun se en en stor partion
under instal.
jeg har haft delt den op inde i den gamle installation, i disk manager og da
jeg ville insatller kunne jeg kun se en partion på ca 128 gb, så vil jeg da
slette de data jeg har gemt på resten af disken ikke.
hvad gør jeg ???

Jeg håber at i forstår spørsmålet.

Søren

Fra : goofy

Dato : 03-07-04 15:55

Hejsa

Steen
> [...]
installationen ??
> det er en ny disk jeg har købt ,og vil geren have windows på
Mig bekendt skal du have SP1 installeret, ellers han XP ikke se
større drev end 120 gb

Steen

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 03-07-04 16:14

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installationen ??
> den i steden
> Mig bekendt skal du have SP1 installeret, ellers han XP ikke se
Hej Steen,

Det er jeg med på , men hvis jeg vil bygge mig et ny computer. Og satte en
200 gb hd i hvad så , jeg laver en partion 20 gb under install, så er der
100 gb tilbage ikke.
Så installer jeg sp1 og kan se de sidste ca. 180 gb ( ved godt at der
forsvinder lidt unde formatering)
deler så de sidste gb i 2 partioner på ca 90 gb.
Og ligger mine data ind på dem , er i med så langt.
Så går min windows i smadder efter et par månder, og alle forsøg på at få
den til at køre kikkser.
og jeg er nød til at boote på cden så kan jeg kun se en stor partion på 120
gb , hvis så jeg laver en ny partion på 20 gb , så er de data jeg havde lagt
ind på de 2 partioner på 90 gb væk ikke , eller er jeg forkert på den .
ville det så ikke være smartes at have en lille disk på ca 20- 120 gb til
styresystem ???

Hilsen Søren

Fra : Pico

Dato : 03-07-04 23:05

Søren Jensen(9800) wrote:
> "goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
KLIP
> [...]
> forsvinder lidt unde formatering)
> deler så de sidste gb i 2 partioner på ca 90 gb.
> Og ligger mine data ind på dem , er i med så langt.

Ja, og her er det du laver et Image af din fine "jomfruelige" installation
af OS på en anden "lille" harddisk så du er sikret.

> Så går min windows i smadder efter et par månder, og alle forsøg på
> at få den til at køre kikkser.

Jamen det gør det jo ikke, du lægger bare dit image tilbage på C drevet.
Brug Driver Image eller Ghost til at lave imaget og lægge det tilbage.
Pico

Fra : Edmund

Dato : 03-07-04 23:29

Søren Jensen(9800) skrev:

> Så installer jeg sp1 og kan se de sidste ca. 180 gb ( ved godt at der
> forsvinder lidt unde formatering)

Hvis du vil ofre en femmer, kan du jo lave en XP cd med integreret SP1
http://www.wintip.dk/xp/guides/spcd/index.htm

Hent f.eks de mest nødvendige updates og og læg dem i en mappe på
cden(opret ny mappe)
Samlet opdateringspakke 1 til Microsoft Windows XP 15-10-2003
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2

Directx90b
Adobe Reader 6.0
Java
Drivere
osv.

--
Mvh Edmund

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 04-07-04 07:41

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil ofre en femmer, kan du jo lave en XP cd med integreret SP1
> http://www.wintip.dk/xp/guides/spcd/index.htm

Jeg har skam prøvet på at lave sådan en cd men jeg får en fejl meddelse når
jeg vil opdater filerne .
jeg har kaldt mapperne det samme som i vejledningen

C:\winsp\sp\update\update.exe -s:C:\winsp\cd

fejlen kan ses i dk.binaer

hvad gør jeg så galt der.

Søren

Fra : Anders

Dato : 03-07-04 23:33

"Søren Jensen(9800)" <slj@hassph.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind på de 2 partioner på 90 gb væk ikke , eller er jeg forkert på den .
> ville det så ikke være smartes at have en lille disk på ca 20- 120 gb til

Mange gør det, at de laver en lille partition til styresystemet, som du selv
foreslår. I teorien burde du under installation godt kunne se den lille
partition, formatere den og installere windows på den igen - og derved
bevare dine data på de andre partitioner intakte.

Om der så bliver noget problem med efterfølgende at se de andre
data-partitioner? Jeg har aldrig oplevet det - men kan hverken give nogen
garanti eller forklaring. Det skal lige for god ordens skyld siges, at jeg
ikke selv har prøvet ovenstående fremgangsmetode på så stor en hd som du
omtaler.

Ret mig venligst, hvis jeg tager fejl i noget - som det måske fremgår, er
jeg ikke ekspert i windows...

/Anders

/Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-04 09:25

Anders skrev:

>Mange gør det, at de laver en lille partition til styresystemet, som du selv
>foreslår.

Ja, det er en praktisk fremgangsmåde, men problemet her er hvad
der sker når en rå Windows ikke kan se hele harddisken. Der
hjælper det ikke at henvise til noget der kun er afprøvet på
'små' harddiske.

Jeg har desværre heller ikke erfarning med så store diske.

>I teorien burde du under installation godt kunne se den lille
>partition, formatere den og installere windows på den igen - og derved
>bevare dine data på de andre partitioner intakte.

Nja ... I det øjeblik man ikke ser den hele harddisk ved en
opstart, er det svært at spå om hvordan den oprindelige
partitionering og filtabel vil blive læst og forstået. Jeg kan
nemt forestille mig at disken vil blive opfattet som ubrugelig
indtil man har slagtet den gamle opdeling - men jeg ved ikke
noget konkret.

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-04 12:16

Søren Jensen(9800) skrev:

> Jeg har skam prøvet på at lave sådan en cd men jeg får en fejl
> meddelse når jeg vil opdater filerne .

Er det netværksinstallationen af SP1 du har hentet? Altså, den
fulde SP1 på omkring 134 MB og ikke bare ekspresinstallationen
på omkring 30 MB? Det skal være netværksinstallationen.
<http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp1/default.mspx>

> fejlen kan ses i dk.binaer

Du gør dig selv (og os andre) en tjeneste ved at give et link til
message-id'et i dk.binaer, så folk ikke skal sidde og lede efter
det blandt titusind andre indlæg. Mange orker ikke at bruge tid
på det, men hvis du giver et link til message-id'et, kan folk blot
klikke på det, og indlægget i dk.binaer vil åbne op, hvis de da
ellers har adgang til dk.binaer selvfølgelig.

Hvordan man laver sådan et link, kan du læse her:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 04-07-04 16:20

> [...]
> fulde SP1 på omkring 134 MB og ikke bare ekspresinstallationen
> på omkring 30 MB? Det skal være netværksinstallationen.

Tak for hjælpen det var forkert sp1 jeg havede jeg har fået lavet en xp cd
der virker.

undskyld det med linket det var en tanke torsk.

Hilsen Søren Jensen