Regnbue papegøje fisk
Fra : S?ren Bertram Peders~

Dato : 07-05-01 09:59

Jeg har været ude og invistere i 5 papegøje fisk som alle har forskellige
farver . Problemet er at jeg ikke kan finde nogen faktaer om fisken i
akvariebøger.
Jeg har hørt at de skulle være farvet eller også skulle der være tilsat
farve i deres foder.

Er der nogen der kan fortælle mig noget om dem??

med venlig hilsen

Søren

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 07-05-01 10:07

"S?ren Bertram Pedersen" <SP7921@ehs.dk> skrev i en meddelelse news:3af663e6@news.ehs.dk...
> [...]
> farve i deres foder.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig noget om dem??

Har du et latinsk navn på dem ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 http://www.disky-design.dk/fish

Fra : S?ren Bertram Peders~

Dato : 07-05-01 11:29

Jeg ved ikke engang hvad de hedder på latin. Men jeg har lige hørt at fisken
måske er en blanding af en guldfisk og en cichlide.

----------------------

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 07-05-01 11:34

"S?ren Bertram Pedersen" <SP7921@ehs.dk> skrev i en meddelelse news:3af6790f@news.ehs.dk...
> Jeg ved ikke engang hvad de hedder på latin. Men jeg har lige hørt at fisken
> måske er en blanding af en guldfisk og en cichlide.

hmmm, Det tror jeg ikke kan lade sig gøre rent genetisk, men pyt med det.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig.

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-05-01 11:43

> [...]
> farve i deres foder.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig noget om dem??

Grunden til at du ikke jkan finde noget om dem i akvarie bøgerne er at det
ikke er en
art, men en mutation af den fisk der hed/hedder Cichlasoma citrinellum.

Med mindre dit akvarie er overfyldt med plastik planter i alle mulige
farver samt et hav
af små skattekister og dykkere der giver luft, passer disse fisk ikke ind
i noget miljø.
Det der vil passe bedst er et slag i hovedet og en tur i toilettet.

Jeg skrev dette med risiko for at få nogne over nakken af andre her i
gruppen, dette er blot min mening.
Men der findes så mange andre smukke fisk at man ikke behøver at have
disse misfostre i et akvarie.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-05-01 11:50

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> gruppen, dette er blot min mening.
> Men der findes så mange andre smukke fisk at man ikke behøver at have

-Tja, jeg sad bare og ventede på denne kommentar Og vi er fuldstændig
enige! Hvorfor er disse misfostre så populære? I øvrigt mener jeg også at en
del discus og kampfisk hører til i kategorien: misfostre!

Bare min mening

Renate

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 07-05-01 16:14

De er populære fordi akvarieholdere (flertallet) rent faktisk ikke GIDER
sætte sig ind i de fundamentale ting omkring det at holde fisk.

Provokation? Måske, men når man indimellem ser hvilke fisk nogle mennesker
holder sammen, så tager man sig til hovedet. Bare se på spørgsmålet der
startede denne tråd...

Hvordan kan man overhovedet købe sig en fisk uden at vide hvad den hedder og
hvordan den dermed skal holdes?

I sidste ende vil denne (manglende) etik blive en ulempe for vores hobby.

Det var min mening,

Christian

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d5unv$2d41$1@news.cybercity.dk...

Fra : Arild Madsen

Dato : 07-05-01 20:15

Carsten Gall wrote:

> [...]
> gruppen, dette er blot min mening.
> Men der findes så mange andre smukke fisk at man ikke behøver at have

Tror det heller er en krysning mellom Cichlasoma citrinellum og
Cichlasoma synspilum og ikke bare en mutasjon.
Av denne grunn kan man ikke si at de har et eget latinsk navn
Disse fiskene er desverre forplantningsdyktige.
Jeg har desverre ikke noe bilde for å sikre identifikasjon og behandling
:)
Arild

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-05-01 20:47

Arild Madsen <Arild.nospam.madsen@whoever.com> skrev i en

> Tror det heller er en krysning mellom Cichlasoma citrinellum og
> Cichlasoma synspilum og ikke bare en mutasjon.

Jeg har set dem på en prisliste, jeg tror at det var fra Hong Kong, og
der stod
C. citrinellum som latinsk navn.
Men never mind det eneste sted de hører hjemme er i toilettet.

Carsten

Fra : Arild Madsen

Dato : 07-05-01 21:51

Carsten Gall wrote:

> [...]
> der stod
> C. citrinellum som latinsk navn.
> Men never mind det eneste sted de hører hjemme er i toilettet.

Vell man kan ikke være enig i alt, men en av to er jo heller ikke dårlig
Bare husk å skylle ned etterpå :)

Arild Madsen.

Fra : S?ren Bertram Peders~

Dato : 08-05-01 09:09

Det er da utroligt og latterligt at folk som har forstand på fisk og bruger
meget tid på dem som hobby (det regnede jeg i hvert fald med da jeg skrev
denne post), siger til mig at jeg skal skylle mine fisk ud i toilettet.

Hvad går der galt her???

Jeg skrev en seriøs post her i forumet og håbede på at folk vil komme med
noget seriøst hjælp. Mutant og misfostre bliver der sagt om den (ikke alle
staver lige godt her hva!) Ja, det kan da godt være, men det er mine fisk,
flotte farvestrålende fisk. Jeg er glad for dem på trods af at de måske er
gensplejsede. Det er der så mange fisk der er på den ene eller anden måde.

Derfor håber jeg på at folk har forstået at jeg ikke har tænkt mig at skylle
mine fisk ud men jeg har stadig brug for noget hjælp. Nogen som kan forklare
mig hvordan jeg skal bære mig ad med mit akvarie for at mine papegøje fisk
får det de behøver.

-Søren

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-05-01 09:44

"S?ren Bertram Pedersen" <SP7921@ehs.dk> wrote in message

> [...]
> meget tid på dem som hobby (det regnede jeg i hvert fald med da jeg skrev
> denne post), siger til mig at jeg skal skylle mine fisk ud i toilettet.

Det der går galt er selvfølgeligt at man finder disse misfostre uestetiske.
Men det er klart at der ikke er nogen skarp grænse - vi accepterer jo i
masser af andre sammenhænge 'misfostre', forstået som frembringelser den fri
natur ikke selv har skabt. Det gælder jo de fleste af vores husdyr. Og der
er ingen tvivl om at det er lettere at afsky et dyr, der som papegøjefisken
er (for de flestes øjne) grim. Men skulle den skylles ud, måtte den så have
følgeskab af de fleste discus, guppier, sværddragere, platyer osv. osv.
Nu ved jeg ikke om du er ny i gruppen - men du er ramlet ind i et område,
der ved flere lejligheder er blevet diskuteret, og derfor er de fleste faste
brugere tilbøjelig til at springe over alle de mellemregninger, der er
behandlet i de tidligere tråde.

> [...]
> staver lige godt her hva!) Ja, det kan da godt være, men det er mine fisk,

Mht. stavningen, som du har en bemærkning til (hvilket man normalt afholder
sig fra på usenet), så bør du vide at papegøjefisk er i et ord. Jeg kan
henvise dig og andre, der har problemer med sammensatte ord til
www.fiduso.dk . Ligeledes skriver man på dansk ikke en 'post' men et
'indlæg' eller en 'meddelelse' eventuelt 'brev' (jeg håber du tilgiver mit
lille rap, men du lagde jo selv op til det .

> flotte farvestrålende fisk. Jeg er glad for dem på trods af at de måske er
> gensplejsede. Det er der så mange fisk der er på den ene eller anden måde.

De er næppe gensplejsede.
Og vær du blot glad for dine fisk - de er formentlig hverken mere eller
mindre lykkelige end alle andre akvariefisk.

> [...]
forklare
> mig hvordan jeg skal bære mig ad med mit akvarie for at mine papegøje fisk

Indret dit akvarium som man ville indrette det til den stamform, de kommer
fra. Dvs. mend nogle store sten og noget grus, de kan grave i. Varieret
foder, gerne lidt insekter, en lille regnorm ol. i ny og næ. Basisfoder vil
kunne være cichlidepiller eller -sticks.

mvh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-05-01 10:44

Nå, jeg kom til at gå samme ærinde. Det havde jeg ikke set.

/Jonas

Fra : 270386

Dato : 09-03-02 22:54

"Jan Boegh" skrev d. 08-05-01 09:44 dette indlæg :
> [...]
>
> mvh
> Jan
>
> jeg er fuldstændig enig med jer andre papegøjefiske ejere.
jeg forstår ikke hvad folk har imod dem. jeg har dem i orange og lilla.
de ÆDER ikke mine planter eller er ONDE mod de andre fisk selvom jeg har
guramier og pragtsmerlinger. i må da være flove over jer selv! jeg
skriver da heller ikke noget ondt om jeres fisk. jeg er blevet medlem
for at få viden og lære noget ikke for at hører på at folk skriver ondt
om papegøjefisk. jeg elser mine kluntede buttede fisk! også fås de i
andre farver end lige orange: røde, orange, lilla, blå og grøn.

mine papegøjer kan godt lide skjulesteder som fx. trærødder og lavasten.
de spiser at foder man giver dem( tørfoder, frosne myggelarver og
levede). når de rigtig slapper af lægger de på sidden. mine kan godt
finde på at stå på hovdet ned af i akvaiet en gang i mellem.

kærlig hilsen Trine

http://www.kandu.dk/

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-03-02 03:49

"270386" <270386.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> levede). når de rigtig slapper af lægger de på sidden. mine kan godt
> finde på at stå på hovdet ned af i akvaiet en gang i mellem.

Hej Trine.
Jeg har ikke selv papegøjefisk, men jeg har da selv set nogle af dem en gang
i mellem i butikkerne. De er da meget søde, og jeg kan egentlig godt forstå
din harme over at folk vil skylde dem ud i toiletet.
For i så tilfælde skulle deres ønske om at skylde såkaldte misfostre, vel
også gælde min højt elskede kampfisk, som jo ikke ligefrem ligner på den
vildtformen de engang havde.....
Folk som har den meningen kan jo ikke lige være så tolerente overfor andre,
og deres valg af fisk at holde.
Det vil omtrendt være det samme som at jeg skrev et indlæg om at nu måtte
det være nok med alle dem som holde f.eks cichlider - og det vil nok være
noget som ville sætte sindene i kog hos mange. Vi må være så tolerente på
gruppen, at vi også kan akseptere andres valg af fisk, også selv om at det
så ikke lige er den oprindelige udgaven af arten, som holdes hos den
enkelte.
Jeg håber i det minste at du har lige så stor glæde af dine små venner, som
jeg har af mine kampfisk, og deres sjove krumspring
Hilsen Ditte

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-03-02 14:04

"270386" <270386.news@kandu.dk> wrote in message

[Rodet citering]

Kunne du ikke næste gang, du er ude med riven, citere lidt bedre. I dette
tilfælde laver du et svar til mit indlæg, hvor du beklager dig over nogle
(efter din opfattelse) diskutable holdninger til papegøjefisk. Jeg har i det
aktuelle tilfælde ikke udtrykt de synspunkter, du harcelerer over. Så tag
venligst næste gang lidt tid til en mere omhyggelig besvarelse.

I øvrigt er der glimrende vejledning til citatteknik på www.usenet.dk som du
anbefales.

vh
Jan

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 08-05-01 10:41

S?ren[1] Bertram Pedersen skrev :
> Det er da utroligt og latterligt at folk som har forstand på
fisk[2] og bruger
> meget tid på dem som hobby (det regnede jeg i hvert fald med[2]
da jeg skrev
> denne post[3]), siger til mig at jeg skal skylle mine fisk ud i
toilettet.

"Utroligt og latterligt"? Har du overvejet om den type udsagn
kunne betragtes som udtryk for forargelse og mishag ved emnet -
særligt det at du har anskaffet dig et dyr, du ikke anede en pløk
om på forhånd. Det finder jeg helt *utroligt*. Vil du vælge samme
spontane fremgangsmåde, hvis du en dag pludseligt får en trang
til at anskaffe en hund? Det er én ting, f.eks. at købe bil eller
bolig på den måde. Men med dyr bør man tage det lidt mere
alvorligt

> Hvad går der galt her???

Hvor??? Det er svært at vide hvad du hentyder til her. Du glemte
at citere det, du kommenterede.

> Jeg skrev en seriøs post[3] her i forumet og håbede på at folk
vil komme med
> noget seriøst hjælp. Mutant og misfostre[4] bliver der sagt om
den (ikke alle
> staver lige godt her hva[5]![6]) Ja, det kan da godt være, men
det er mine fisk,
> flotte farvestrålende fisk. Jeg er glad for dem på trods af[2]
at de måske er
> gensplejsede. Det er der så mange fisk[2] der er på den ene
eller anden måde.

Hvem staver ikke lige godt? Hvad hentyder du til? Det er jo
heller ikke alle der "lige godt" har fattet betydningen af den
rette kommunikationsform og netikette på usenet, og her hentyder
jeg ikke til noget eller nogen bestemt. Et velment råd til dig:
Kig dig lidt omkring på http://www.usenet.dk. Det skader ikke at
læse vejledningen først, hverken når det drejer sig om fisk eller
kommunikation.

> [...]
kan forklare
> mig hvordan jeg skal bære mig ad med mit akvarie for at mine

Du har da fået indtil flere råd.
De mest negativt ladede kunne du så ikke lide, men det kan
afsenderen vel ikke lastes for. Du har søgt information om en
skabning, som ikke eksisterer naturligt, og som meget få seriøse
akvarister kunne tænke sig at holde. Du behøver ikke at kunne
lide fakta, eller være enig i holdningen, men du er nok nødt til
at anerkende det.
Du har også fået en mulig reference til halvdelen af din fisk:
Cichlasoma citrinellum, og kanskje også den anden halvdel:
Cichlasoma synspilum. Så er det bare at gå i gang med
http://www.google.com, og se om du kan finde ud af at kombinere
de forskellige oplysninger du finder om de forskellige fisk. Hvis
disse arter iøvrigt minder om andre arter af
Cichlasoma-komplekset er det ret taknemmelige og solide fisk.
Hvis de dør for dig er det enten fordi, det aldrig har været
meningen at de skulle leve - eller fordi du endnu ikke er særligt
erfaren, og derfor laver mange fejl.
Hvis du stadig har brug for hjælp vil jeg anbefale dig at læse
lidt litteratur, og kigge på de massevis af hjemmesider og
websites, som relaterer sig til din nye hobby.

Usenet er et offentligt forum, og det tilfalder enhver at skrive
hvad der passer ham/hende. Er der nogen du ikke bryder dig om og
foretrækker at styre uden om fremover, findes der et
"kill-filter", som du kan placere dem i. Men spar lidt på galden
og bliv ikke sur, bare fordi folk ikke svarer helt som du ønsker.
Og husk at vi andre også har et kill-filter...

Mvh Jonas

PS. Ikke alle staver lige godt, men det er ikke pænt at kritisere
folk for bagateller og slåfejl:
[1] Dit usenetprogram staver dit navn med et spørgsmålstegn i
stedet for ø. Måske du skulle overveje en alternativ stavemåde i
afsenderfeltet, så dit navn ikke forvanskes når det transporteres
rundt på det store net. F.eks. Soeren eller Soren.
[2] Her mangler komma(er), hvilket for ordblinde kan gøre din
tekst unødigt besværlig at læse. Tag lige lidt hensyn, hva'?
[3] Man skriver ikke en post. Man skriver post, eller man skriver
et indlæg.
[4] Sætningen giver ikke mening. Du børde anvende
"citationstegn", når du citerer udtryk.
[5] Her pinligt tæt op ad din nedladende bisætning staver du
ordet "hvad" forkert. Evt. kan benyttes apostrof ('), hvis ordet
ønskes læst som det hånligt betonede mundtlige jydske "Wa". I
øvrigt benyttes "hvad" i denne ordstilling kun til spørgsmål, så
[6] Du ramte sandelig udråbstegnet i stedet for spørgsmålstegnet.
De sidder på et normalt dansk tastatur ca. 20 cm fra hinanden.
*Latterligt*