MS Windows
briani 27239
Kan man ændre i Reg-databasen på fra en an~
Fra : Edmund

Dato : 01-07-04 00:32

Kan man ændre i Regdatabasen på fra en anden WinXP

Jeg har 2 harddisk med hver sin WinXp Home

Kan man ændre i Reg-databasen fra den anden XP
--
Mvh Edmund

Fra : Søren J. Madsen

Dato : 01-07-04 08:39

> Jeg har 2 harddisk med hver sin WinXp Home
>
> Kan man ændre i Reg-databasen fra den anden XP
> --
Ikke umiddelbart

Der findes dog 3.part software som kan, b.la. winternals.
Hvad skal du have ændret?

Mvh.
Søren

Fra : Edmund

Dato : 02-07-04 00:54

Søren J. Madsen skrev:

> Ikke umiddelbart
>
> Der findes dog 3.part software som kan, b.la. winternals.
> Hvad skal du have ændret?

Placering eller deaktivering af pagefile

Det var nu mere af nysgerrighed, end af nødvendighed.

Jeg havde en lille test XP installation på disk 2, og efter disknedbrud
var min backup af denne væk.
Så jeg kopierede min store XP fra disk1 over på disk 2
Fjernede 1GB programmer på disk2 XP´en , men det viste sig at det var på
disk1 de blev fjernet.
Indlæste så min backup af min store XP ind på disk2, fjernede disk1 , og
glemte så lige at jeg havde defineret pagefile til en anden disk, og så
ville den ikke starte op.
Indlæste så min min backup på disk 1, ændrede pagefil til C:
kopierede disk 1 til disk 2, så kunne disk2 starte.
Så en ændring af regdabasen fra en anden XP kunne havde sparet mig for
lidt bøvl.

Fandt så ud af at min backup af disk1 var smadret, og sagde så
http://home20.inet.tele.dk/edworks/mand.mp3
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-07-04 01:01

Edmund skrev:

> Så en ændring af regdabasen fra en anden XP kunne havde sparet
> mig for lidt bøvl.

Der er jo da en Import-funktion i registreringseditoren, så du
må kunne indlæse NTUSER.DAT fra den anden XP, redigere i den og
gemme den igen, men jeg snakker teori her. Har aldrig prøvet at
rode med det i praksis.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 02-07-04 04:01

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> må kunne indlæse NTUSER.DAT fra den anden XP, redigere i den og
> gemme den igen, men jeg snakker teori her. Har aldrig prøvet at

Jeg har flere NTUSER.DAT, hvilken er den rigtige
http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/dat.png

Men jeg kan ikke få lov til at importere nogen af dem, når jeg står på
"denne computer"
Man kunne, når man stod på undermapperne undtagen
HKEY_LOCAL_MACHINE
Men sådan skal det vist ikke gøres, så kommer der jo noget ind i den
eksisterende regdatabase .
Det bliver spændende at se hvad der sker når jeg genstarter dyret.
Jeg håber, jeg får lov til at indlæse mit XP image for 20´ende gang

Det måtte jeg så lige gøre før jeg kunne sende dette.

Hvis du husker tilbage, så har jeg bla.denne eksta XP på grund at
DriveImage, som på grund af fejl i min Bios til "sis650GX/961atx" kopier
umådeligt langsomt i Dos mode. 150MB/min.
Og da min XPhome er en OEM fra Fujitsu Siemens, og som ikke har en nyere
bios end 230502, har jeg ikke turdet at bruge opdateringen fra
http://tw.giga-byte.com/, fordi nogen har sagt at min OEM XP måske
undersøger om det er en Fujitsu Siemens bios.
Men i dag blev jeg så blå i hovedet over alt dette image haløj, at jeg
vovede pelsen.
Og nu sykler det derudaf med 1400MB min.
Om jeg så får lov til at installere en helt ny XP er jo så spørgsmålet,
men den nuværende kører åbenbart.

At Drive image så kan køre 1400MB/min både fra dos og Windows, under mig
meget, for i Dos mode er DMA5 vel ikke aktiveret?
DriveImage2002 via diskette.
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-07-04 12:07

Edmund skrev:

> Jeg har flere NTUSER.DAT, hvilken er den rigtige
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/p2/dat.png

Det er vel den der hører til den bruger, som du ønsker at rette
på. I dette tilfælde, er det nok den der ligger under Edm-kontoen.

> Men jeg kan ikke få lov til at importere nogen af dem, når jeg
> står på "denne computer"

Træls at jeg ikke kan finde det link, for jeg har engang læst
om hvordan det skal gøres. Jeg kan bare ikke huske hvor.
Det er noget med, at man kan stille sig på HKEY_USERS, oprette
et ny nøgle med et tilfældigt navn og så ellers importere den
anden registry under det nye navn.

> Hvis du husker tilbage, så har jeg bla.denne eksta XP på grund
> at DriveImage, som på grund af fejl i min Bios til
> "sis650GX/961atx" kopier umådeligt langsomt i Dos mode.

Ja, jeg kan godt huske, at du havde noget bøvl med det.

> Men i dag blev jeg så blå i hovedet over alt dette image
> haløj, at jeg vovede pelsen. Og nu sykler det derudaf med
> 1400MB min.

Det var da noget af en forskel. :)

> Om jeg så får lov til at installere en helt ny XP er jo så
> spørgsmålet, men den nuværende kører åbenbart.

Hvis det ikke virker, så har man jo da trods alt et gemt image
at gå tilbage til.

> At Drive image så kan køre 1400MB/min både fra dos og Windows,
> under mig meget, for i Dos mode er DMA5 vel ikke aktiveret?
> DriveImage2002 via diskette.

Mon ikke den kører med noget SmartDrive-halløj eller lignende?
Altså en slags cache, som speeder hastigheden op.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 02-07-04 14:14

Thomas G. Madsen skrev:

> Edmund skrev:

> Det er vel den der hører til den bruger, som du ønsker at rette
> på. I dette tilfælde, er det nok den der ligger under Edm-kontoen.

Vil det sige at Regedit indlæser data fra flere forskellige ntuser.dat
filer.
Skal jeg måske logge ind som Administrator og ikke administrator(EDM)

> Træls at jeg ikke kan finde det link.

Nu var det jo ikke så vigtigt for mig, jeg var bare legesyg, jeg kunne
jo bare havde installeret en ny XP.
Jeg var bare lidt bange for at opbruge mine aktiverings muligheder, for
jeg ved ikke lige hvordan Microsoft har det med OEM når man skal ringe
efter kode.
Når man ringer for at få en kode, kan man så også bruge denne kode næste
gang man installerer, eller skal man fremover ringe hver gang.

> Det er noget med, at man kan stille sig på HKEY_USERS, oprette
> et ny nøgle med et tilfældigt navn og så ellers importere den
> anden registry under det nye navn.

Det vil jeg prøve.

> Det var da noget af en forskel. :)

Ja, og det var bare dejligt, da jeg lige blev nødt til at gøre det
igen,.jeg var vist lidt for søvnig i nat, eller var det virus

> Hvis det ikke virker, så har man jo da trods alt et gemt image
> at gå tilbage til.

Jeg har også gemt min gamle Fujitsu Bios.
Men jeg venter med at installere XP indtil SP2 kommer. Skal også lige se
om min harddisk går ned igen.
Jeg har sat blæser på nu, så den kører 30-40g, før var det 40-50g

> Mon ikke den kører med noget SmartDrive-halløj eller lignende?
> Altså en slags cache, som speeder hastigheden op.

Jo, det må den absolut gøre, men jeg troede alligevel at DMA var bedre.
Men det kan jo også være at DriveImage har en speciel måde at arbejde
på, så den ikke kan gøre brug af DMA5
Og så dog alligevel, for gendanner man filer via image explorer i
DriveImage, så går det godt nok langsomt.
Jeg fatter ikke en dyt.

Til sammenligning kan jeg kopiere en 1.3GB fil med 2000MB pr min. i
stifinder, så DriveImage gør det da godt, med en masse små filer.
DriveImage er også hurtige til at indlæse en højkomprimeret Image-fil,
end en ikke komprimeret Image, CPU hjælper åbenbart med overførslen,
ved at udpakke data.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 02-07-04 13:07

Søren J. Madsen skrev:

> Der findes dog 3.part software som kan, b.la. winternals.

Er det ERD Commander 2003 du tænker på.
Ser ud til at være et godt væktøj, men lidt for dyrt for private.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-07-04 14:58

Edmund skrev:

> Vil det sige at Regedit indlæser data fra flere forskellige
> ntuser.dat filer.

Ja afhængig af hvem der er logget ind, vil jeg tro.

> Skal jeg måske logge ind som Administrator og ikke
> administrator(EDM)

Det er muligt, men som sagt, så har jeg ingen erfaring på området.
Har blot læst om det et sted engang for længe siden.

> Når man ringer for at få en kode, kan man så også bruge denne
> kode næste gang man installerer, eller skal man fremover ringe
> hver gang.

Pas. :)

> DriveImage er også hurtige til at indlæse en højkomprimeret
> Image-fil, end en ikke komprimeret Image, CPU hjælper åbenbart
> med overførslen, ved at udpakke data.

Ja og omvendt vil det nok gå langsommere at oprette et image,
hvis man kører med maksimum komprimering end hvis man ikke gør.
Det er jeg dog heller ikke sikker på, for jeg har aldrig prøvet.
Kører altid med højeste komprimering.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 02-07-04 17:19

Thomas G. Madsen skrev:

> Det er muligt, men som sagt, så har jeg ingen erfaring på området.
> Har blot læst om det et sted engang for længe siden.

Men din ide med at oprette en ny nøgle, og importere ntuser.dat der,
lyder meget fornuftig.

> Ja og omvendt vil det nok gå langsommere at oprette et image,
> hvis man kører med maksimum komprimering end hvis man ikke gør.

Ja, en oprettelse med MAX komp.kører ca. 500-700MB/min. og mellem komp.
kører ca700-1000, frit efter hukommelsen. Uden komp kan jeg ikke huske,
men den var hurtigere en Max komp.
Men det afhænger jo af harddiske 1 eller 2stk ,defragmentering og CPU,
jeg har Cel 1800 cpu, 2 harddiske udma5, 5400 og 7200 omdrejninger.

En indlæsning af et Max komp. image fra den ene partition til den anden
på den hurtige harddisk, går nu ikke meget langsommere, end fra disk til
disk.
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 03-07-04 07:43

Edmund skrev:

> Men din ide med at oprette en ny nøgle, og importere ntuser.dat der,
> lyder meget fornuftig.

Man kunne så se indholdet af HKEY_CURRENT_USER på den anden XP.
Den blev ikke oprettet som HKEY_CURRENT_USER, men der var de samme
undernøgler, så det ud til.
Jeg prøvede så at ændre noget på undernøglen Software og eksporterede
den.
Men den fyldte så 6,5MB, hvor den orginale C:\Documents and
Settings\Edm/NTUSER:DAT fyldte 2,5 MB.

Ved boot skrev den noget med sikkerhed i brugerprofil , i en 30sek.
nedtællingsbox, og startede så , som når man lige har oprette en ny
bruger.

For at indæse noget HKEY_LOCAL_MACHINE skal man åbenbart, via filer
menuen i Regedet indlæse "HIVE"

Læs i hjælpen i Regedet
Der står at hive filer kan flyttes fra et system til et andet
Det er ikke dat-filer men f.eks system, default, sam, security

C:\WINDOWS\system32\config\
default
SAM
SECURITY
software
system
userdiff
AppEvent.Evt
SecEvent.Evt
SysEvent.Evt
default.LOG
SAM.LOG
SECURITY.LOG
software.LOG
system.LOG
system.sav.LOG
TempKey.LOG
userdiff.LOG
default.sav
software.sav
system.sav

Jeg har dog ikke lige fundet ud af eksportere endnu.
Jeg er ikke lige så dus med regedit, men jeg vil nu heller ikke bruge
den anden XP, når vi/jeg er færdige med at lege med den, for den kunne
jo åbenbart, finde på at skrive til sit gamle "jeg" på den store disk.

Men jeg ville bare lige fortælle dig det med "Hive" og hvor
HKEY_LOCAL_MACHINE data gemmes hvis du var intereseret i at læse om det.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-04 12:06

Edmund skrev:

> Men jeg ville bare lige fortælle dig det med "Hive" og hvor
> HKEY_LOCAL_MACHINE data gemmes hvis du var intereseret i at
> læse om det.

Ok og tak for info.
Det er vist noget farligt noget at rode med, hvis man ikke ved
nøjagtig hvordan. Hvis jeg kommer i tanke om, hvor jeg læste
om det, skal jeg nok give lyd.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 03-07-04 16:50

Thomas G. Madsen skrev:

> Det er vist noget farligt noget at rode med, hvis man ikke ved
> nøjagtig hvordan.

Nu lykkes det.

Man skal kun importere ikke eksportere, efter genstart er den
importerede HIVE der ikke mere.

Man stiller sig på HKEY_LOCAL_MACHINE
Fra filermenuen vælg indlæs HIVE
jeg valgte så her fra den anden XP
Windows\system32/config/system system er en fil uden efternavn
Man bliver så bedt om at give det et navn.

Når man importerer er der åbenbart ikke noget der hedder
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet som man vel normalt går ind og
retter i.
Men kun
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet003

Som jeg ser det, er det backup af den normale
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet

Jeg ændrede placering af pagefile til G:\pagefile.sys
[HKEY_LOCAL_MACHINE\sadfsadfsaf\ControlSet001\Control\Session
Manager\Memory Management]
PagingFiles

både under ControlSet001 og ControlSet003
Det virkede fint ved boot
Jeg prøvede så kun at ændre pagefile under den en ControlSet 1 eller 3,
det gav lidt kludder.

Jeg prøvede også at slå autorun af CD til igen( var deaktiveret for lang
tid siden)
Normalt her
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Cdrom
autorun sættes til værdien 1 (deaktiver =0)

Jeg ændre det også i begge ControlSet001 og ControlSet003
Virkede fint efter boot.
Prøvede så kun at ControlSet001 var sat til auto boot af CD
Det virkede fint, den ændrede så selv værdien i ControlSet003
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-04 11:43

Edmund skrev:

> Man skal kun importere ikke eksportere, efter genstart er den
> importerede HIVE der ikke mere.

Nå det er sådan det fungerer. Tak for forklaringen.

--
Hilsen
Madsen