MS Windows
briani 27239
Hvad er det, der gør den langsom
Fra : Steffen

Dato : 29-06-04 21:22

En bærbar 2,0 GHz med XP, 256 Mb RAM og 40 Gb hd. Efter 1 måneds tid er den
begyndt at blive l-a-n-g-s-o-m. Findes der et program, der evt. grafisk og
overskueligt kan vise, hvor meget de forskellige programmer tapper den for
kræfter? På den måde skulle jeg vel kunne finde "synderen".
Steffen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-04 06:15

Steffen skriver:

> [...]
> overskueligt kan vise, hvor meget de forskellige programmer tapper den for
> kræfter? På den måde skulle jeg vel kunne finde "synderen".

Task manager (strl+shift+esc) se hvad der trækker processorkræfter.

Har du virusscannet ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Steffen

Dato : 30-06-04 08:08

Jeg har virusscannet, og Taskmanager viser ingenting. Men den viser jo
heller ikke rester af ting og sager, der ligger og fylder op.
Steffen

Fra : John

Dato : 30-06-04 11:36

"Steffen" skrev i en meddelelse

> Taskmanager viser ingenting. Men den viser jo
> heller ikke rester af ting og sager, der ligger og fylder op.

Tre gode rydde-op'ere:

http://majorgeeks.com/download.php?det=1738
http://majorgeeks.com/download.php?det=460
http://majorgeeks.com/download.php?det=4134

- og en hard- og software oversigt:
http://www.belarc.com/free_download.html

Mvh John

Fra : Steffen

Dato : 30-06-04 13:06

Alletiders, tak! Jeg ser på det.
Steffen

Fra : John

Dato : 30-06-04 13:19

"Steffen" <box399bc@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> En bærbar 2,0 GHz med XP, 256 Mb RAM og 40 Gb hd. Efter 1 måneds tid er
den
> begyndt at blive l-a-n-g-s-o-m.

XP tweaks:

http://tweakxp.com/performance_tweaks.aspx

Mvh John

Fra : Steffen

Dato : 30-06-04 19:14

Jeg kan ikke rigtig overskue alt det, der står. Er der noget af det, der
GRAFISK(!) kan vise, HVAD det er, der lægger beslag på -, og HVOR meget
beslag det lægger på ressourcerne. Dette vil gøre det nemmere for en
ikke-ekspert bruger, at ordne det.
Steffen

Fra : John

Dato : 30-06-04 20:22

> [...]

> GRAFISK(!) kan vise, HVAD det er, der lægger beslag på -, og HVOR meget
> beslag det lægger på ressourcerne. Dette vil gøre det nemmere for en

Hehe.. det har du da ganske ret i, men fortvivl nu endelig ikke!

Snup ét tilfældigt tip, og læs stille og roligt igennem hvad der står.
Sproget er helt nede på jorden, skrevet for 'almindelige mennesker', f.
eks.:

'... Indexing services is a small program that hogs HUGE amounts of RAM and
can often make a computer endlessly loud and noisy. This system process
indexing and updates lists of the files on your system, so you can search
for them quickly, but it's completley unnessesary.

To disable it, go to the Control Panel and click Add/Remove Programs. Click
the Add/Remove Window Components. Simply unclick the Indexing services and
click next!

Indexing service creates a database index of all files on your system when
the system is otherwise idle. Unless you do frequent searches, it is
suggested you disable this service. ...'

Et par tip fra vor egen 'kogebog':

* Hvis du har Office på maskinen, gå til START/KØR 'msconfig'/start/, og
fjern flueben i Office. Ingen grund til at have Office kørende, mens du f.
eks. surfer på internettet.

* Minimum anbefalet ram for XP er så hut jeg visker 256 MB, som du også
kører med. XP 'fungerer' med 256 MB, men ikke optimalt, og du får en
'friskere' maskine ved at øge til f. eks. 512 MB ram.

Mvh John

Fra : Steffen

Dato : 30-06-04 21:57

Tak!