Er der slet ikke blæser i iBook
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-04 19:27

Vi fik jo en ny iBook i går (14" 1,2 GHz). Den skulle downloade 200 MB
opdateringer, da vi havde sat den op, så den havde travlt i aftes. Jeg
sad ved siden af med min PowerBook G4 TiBook (1 GHz). Mens blæseren i
min PowerBook larmede lystigt det meste af tiden (det var jo lunt i
vejret), sagde iBook stort set ikke et kvæk.
Hvorfor har min PowerBook større behov for køling? Processoren er jo
langsommere end den i iBook, så alt andet lige burde den vel ikke blive
mere varm (alt andet er ikke lige, det ved jeg godt). Er det fordi,
iBook trods alt er noget tykkere end PowerBook og dermed indeholder mere
luft?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-04 19:38

"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> writes:

> Hvorfor har min PowerBook større behov for køling? Processoren er jo
> langsommere end den i iBook, så alt andet lige burde den vel ikke blive

Ældre teknologi.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-08-04 21:18

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> [...]
> mere varm (alt andet er ikke lige, det ved jeg godt). Er det fordi,
> iBook trods alt er noget tykkere end PowerBook og dermed indeholder mere

Tillykke med den lille ny
Ikke fordi jeg ved så meget om hvorfor powerbook har blæser, men blot
for lige at fortælle om en fantastisk oplevelse...
Efter nu i mange år at ha' haft en Beige G3'er, en 7200 som server og en
compaq pc der bare har stået og larmet er vi nu blevet helt støjfrie.
Min kæreste har en ældre iMac og jeg sidder med en iBook. Det kan næsten
ikke beskrives hvor vidunderligt det er at være sluppet af med larmen...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-04 22:14

In article <1gidk9f.1kgmtr1q96v82N%spam@robra.dk>,
spam@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> Tillykke med den lille ny

Mange tak. Nu er jeg ved at have fået konfigureret den. Lige nu er jeg
ved at kopiere iTunes-biblioteket over på den. Det står til at tage
12-13 timer. Måske skulle jeg have valgt en anden metode end AirPort.
Tror I ikke, det vil være bedre at sætte et ethernet-kabel mellem de to
computere?

> [...]
> Min kæreste har en ældre iMac og jeg sidder med en iBook. Det kan næsten
> ikke beskrives hvor vidunderligt det er at være sluppet af med larmen...

Det lægger jeg også stor vægt på. Det var forfærdeligt med den gamle
iMac 233, der stod og larmede konstant. Dels blev man træt af at sidde
ved den. Dels var det især irriterende, efter vi fik bredbånd og havde
computeren tændt en stor del af dagen i rummet ved siden af køkkenet.
Min PowerBook larmer trods alt meget mindre. Og man kan jo bare sætte
den på standby og dermed stoppe blæseren. På den gamle iMac fortsatte
blæseren jo alligevel.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-04 22:53

"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> writes:

> Tror I ikke, det vil være bedre at sætte et ethernet-kabel mellem de to
> computere?

Formentlig. Du ved selv hvor meget dit arkiv fylder. Med
ethernetkabel kan du flytte op til 10 Mb/s, og - hvis iBooken har
gigabit - betydligt mere. Hvis diskene kan følge med.

10 Mb/s giver cirka 30 Gb/t. Det skulle vel være til at have med at
gøre.

Alternativt kan du jo bruge firewire, hvis du starter den ene i slavemode.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-04 23:14

In article <yu2fz6tcpfd.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> [...]
> gøre.
>
> Alternativt kan du jo bruge firewire, hvis du starter den ene i slavemode.

Jeg kunne dæleme ikke få dem til at se hindanden med ethernetkablet. Jeg
bliver mere og mere overbevist om, at netværk fungerer ved en form for
magi. Nå, men du kom jo med et godt forslag til sidst, og et
firewire-kabel, det har jeg da. Og der går sør'me tjep. 8 minutter stod
der, da den begyndte at kopiere. Det er noget andet end 12-13 timer. Man
bliver helt nostalgisk. Det er ligesom SCSI-mode, som jeg brugte i min
gamle PowerBook i 1996.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 00:12

Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:
> Det er ligesom SCSI-mode, som jeg brugte i min
> gamle PowerBook i 1996.

bare 10x hurtigere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 00:44

In article <8mlqu1-k43.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> bare 10x hurtigere.

Og 10 gange så store datamængder. På mange måder har udviklingen det med
at neutralisere sig selv.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-08-04 08:25

Henrik Münster wrote:

> [...]
> der, da den begyndte at kopiere. Det er noget andet end 12-13 timer. Man
> bliver helt nostalgisk. Det er ligesom SCSI-mode, som jeg brugte i min

Hvis du forbandt computerene DIREKTE med et netværks kabel imellem dem
sa skal du bruge et krydset kabel. Hvis du går via en switch eller hub,
så virker almindelige kabler.

JonB

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 08:46

Jon Bendtsen <noone@example.com> writes:

> Hvis du forbandt computerene DIREKTE med et netværks kabel imellem dem
> sa skal du bruge et krydset kabel. Hvis du går via en switch eller
> hub, så virker almindelige kabler.

Ikke med en PowerBook - dens gigabitethernet opdager det selv, og kompenserer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 00:11

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> 10 Mb/s giver cirka 30 Gb/t. Det skulle vel være til at have med at
> gøre.

10MB/sek er dog kun ved store filer (i al fald hvis man anvender AFP).
Mellem min iBog og min G5 flyter jeg typisk med 7-8 MB/sek.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 08:26

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> 10MB/sek er dog kun ved store filer (i al fald hvis man anvender AFP).
> Mellem min iBog og min G5 flyter jeg typisk med 7-8 MB/sek.

Det er jo diskens skyld :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Holm

Dato : 12-08-04 09:03

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det er jo diskens skyld :)

spørger lige dumt om noget jeg sikkert burde vide :( hvorfor er der kun
10 MB/s ?
Alle mac'er der har firewire køre jo 100 mb netværk - hvad er det jeg
ikke forstår (altså kun lige om dette emne ;) ??

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 09:31

fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) writes:

> [...]
> Alle mac'er der har firewire køre jo 100 mb netværk - hvad er det jeg
> ikke forstår (altså kun lige om dette emne ;) ??

100 Mbit/s, og der går 8 bit på en byte.

Jeg har i praksis ikke set hastigheder på over 10.5 Mb/s.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 09:29

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
> Alle mac'er der har firewire køre jo 100 mb netværk - hvad er det jeg
> ikke forstår (altså kun lige om dette emne ;) ??

De kan køre 100Mb (megabit), hvilket ikke er det samme som 100MB
(megabyte).

(det var sikkert en kigge fejl)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 09:20

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det er jo diskens skyld :)

næppe. i iBogen sidder (sad, den er til ombytning) der en travelstar
40GNX (5400rpm med 8MB cache) i G5'eren en Diamonmax +10 (7200rpm med
16MB cache, nyeste 100GB/plade teknologi, NCQ på en SATA bus.)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 09:35

> næppe. i iBogen sidder (sad, den er til ombytning) der en travelstar
> 40GNX (5400rpm med 8MB cache) i G5'eren en Diamonmax +10 (7200rpm med
> 16MB cache, nyeste 100GB/plade teknologi, NCQ på en SATA bus.)

Ved små filer skal du jo suse rundt på disken, og det kvadrer
overførselshastigheden når man bliver nødt til at tømme read-ahead
cachen hele tiden.

Jeg hævder stadig det er diskens skyld :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 09:57

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Jeg hævder stadig det er diskens skyld :)

så burde jeg kunne nå op på 1MB/sek ved overførsle af filer på flere
hundrede MB? Det kan jeg bare ikke.

Og jeg burde osse ligge på 7-8MB/sek, når jeg flytter rundt på samme
filer lokalt på comuteren - det gør jeg ikke.

Ved filer i fimse størelse kan jeg ikke overføre med 7-8MB/sek til og
fra iBogen. Der er det snarere 3-5MB/sek

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-04 10:09

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> så burde jeg kunne nå op på 1MB/sek ved overførsle af filer på flere
> hundrede MB? Det kan jeg bare ikke.

Jeg mener det er diskens skyld at din netværksoverførsel bliver
sløvere. Maskinen kan jo kun en ting af gangen.

Det betyder ikke pr automatik at disken er sløv, men blot at OS X ikke
er optimeret til at mætte netværksforbindelser ved filoverførsler.

Your point?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-04 23:10

> [...]

> 12-13 timer. Måske skulle jeg have valgt en anden metode end AirPort.
> Tror I ikke, det vil være bedre at sætte et ethernet-kabel mellem de to

det vil i al fald være hurigere. regn med at iBogen sagtens kan suge
omkring 8MB/sek ind over et ethernet kabel. det er vist i omegnen af
27-28GB på en time.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-04 23:32

In article <63iqu1-2r2.ln1@reippuert.dk>,
> [...]

> det vil i al fald være hurigere. regn med at iBogen sagtens kan suge
> omkring 8MB/sek ind over et ethernet kabel. det er vist i omegnen af

Ja tak, men jeg prøvede alt muligt uden at kunne få dem til at se
hinanden over ethernetkablet. Jeg slog Airport fra på iBook for at være
sikker på, at de brugte ethernetkablet til forbindelse. Sjovt nok har
jeg da tidligere brugt ethernetkabel på min PowerBook uden problemer.
Jeg synes tit, det er bøvlet at forbinde til en anden computer. Finder
har det med at gå i selvsving og vise den roterende badebold, indtil man
genstarter. Heldigvis er det ikke noget, jeg skal så tit. Familiens nu
tre Mac'er taler i øvrigt fint med hinanden over AirPort.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 00:09

> [...]
> genstarter. Heldigvis er det ikke noget, jeg skal så tit. Familiens nu
> tre Mac'er taler i øvrigt fint med hinanden over AirPort.

Koblede du dem direkte sammen? I givet fald skal du huske at undlade
at angive en router adresse (og kan selvfølgelig ikke bruge DHCP).
Hvis de blev koblet på over switchen skal du sikre dig at airporten
laver DHCP på ethernettet osse - Som standart er det såhudt jeg visker
slået fra.

mht kabel er begge dine computere ligeglad med om det er krydset eller
ej, idet de kan autoterminere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 00:41

In article <lglqu1-k43.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Koblede du dem direkte sammen? I givet fald skal du huske at undlade
> at angive en router adresse (og kan selvfølgelig ikke bruge DHCP).

OK, men bortset fra de to ting, så burde det vel virke?

> Hvis de blev koblet på over switchen skal du sikre dig at airporten
> laver DHCP på ethernettet osse - Som standart er det såhudt jeg
> visker slået fra.

Switch? Sådan en har jeg vist ikke. Og Airport basen er sat ned i
kælderen, så der gider jeg ikke gå ned. Meningen er, at den skal væk af
vejen og passe sig selv, så vi har færre ledninger heroppe.

> mht kabel er begge dine computere ligeglad med om det er krydset
> eller ej, idet de kan autoterminere.

Der var noget, jeg vidste. En ud af tre er da heller ikke så dårligt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 01:08

> OK, men bortset fra de to ting, så burde det vel virke?

jeps - giv dem hver sin IP og en fælles subenetmaske, så bør de kunne
snakke sammen. eks 10.0.1.2 og 10.0.1.3 med subnetmaske 255.255.255.0

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 23:18

In article <n0pqu1-k43.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> jeps - giv dem hver sin IP og en fælles subenetmaske, så bør de kunne
> snakke sammen. eks 10.0.1.2 og 10.0.1.3 med subnetmaske 255.255.255.0

Du stikker hovedet i en ormerede, når du begynder på det der. Routeren,
som vel er Airport basen, har 10.0.1.1 iflg. Netværk i
Systemindstillinger. Min Powerbook, som jeg sidder med nu, har 10.0.1.2,
og den står til DHCP. De to andre computere i hjemmet kan så få de næste
to numre i serien, som du foreslår. Skal jeg sætte dem over til
"Manuelt", eller "Bruger DHCP med manuel adresse" under TCP/IP i
Netværk? Og hvor sidder min DHCP server egentlig? I Airport Basen?

Fra : Christian Bech

Dato : 11-08-04 21:56

> [...]

> mere varm (alt andet er ikke lige, det ved jeg godt). Er det fordi,
> iBook trods alt er noget tykkere end PowerBook og dermed indeholder mere

Det er naturligvis fordi PB-køberne bliver snydt.

Min iBook G3 blæser ikke meget. Til gengæld er det ikke nogen
fornøjelse, når den endelig gør det. Den skramler.

--
Christian

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 15-08-04 11:36

In article <1gidkym.pnr2zq8vbj1mN%nospam@ebbesen.mail.dk>,
nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) wrote:

> Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> Det er naturligvis fordi PB-køberne bliver snydt.

Nej, de bliver ej. jeg skulle aldrig have skrevet ovenstående. Straffen
kom i form af at jeg fik konsekvensen af at åbne og lukke låget på
iBook. Død skærm, øv.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-04 13:17

In article <nospam-34A15F.12361415082004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Winther Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> Nej, de bliver ej. jeg skulle aldrig have skrevet ovenstående.
> Straffen kom i form af at jeg fik konsekvensen af at åbne og lukke
> låget på iBook. Død skærm, øv.

Du må da aldrig åbne og lukke låget på en iBook. Det er det slet ikke
beregnet til.

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 15-08-04 13:23

In article <henry-46C6F5.14172915082004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henry@muenster.dk> wrote:

> Du må da aldrig åbne og lukke låget på en iBook. Det er det slet ikke
> beregnet til.

Jeg ved det godt, men det blev irriterende at slæbe rundt med den med
låget åbent. Jeg følte mig forpligtet til at give den sikkerhedssele på
i bilen.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-04 21:39

> [...]
> mere varm (alt andet er ikke lige, det ved jeg godt). Er det fordi,
> iBook trods alt er noget tykkere end PowerBook og dermed indeholder mere

Det lyder som en fornuftig grund, envidere et titanium en meget dårlig
varmeleder.

Husk osse på at din G4 CPU er af en ældre generation end den der
anvendes i iBog, samt at iBog ej heller indeholder en L3 cache der
sikkert osse bliver meget varm.

Er det foresten en 12 eller 14" tommer? (nysgerrig)

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-04 22:23

In article <uncqu1-sm1.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Er det foresten en 12 eller 14" tommer? (nysgerrig)

Det er en 14". Det ville Anna-Marie have. Det er hendes IBM også, og hun
ville ikke sidde med en lillebitte skærm. Det skal jo også være hendes
hovedcomputer og ikke bare et bærbart supplement. Så man skal have en
skærm, man kan holde ud at sidde ved. Jeg købte jo også en PowerBook
(TiBook 15") frem for en iBook ene og alene pga. skærmen, men det var
mere opløsningen, jeg gerne ville have større.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 00:04

> [...]

> (TiBook 15") frem for en iBook ene og alene pga. skærmen, men det var
> mere opløsningen, jeg gerne ville have større.

Er hun stærk? 14"'eren er da tung

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-04 00:43

In article <a7lqu1-k43.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Er hun stærk? 14"'eren er da tung

Hun er vant til en IBM Thinkpad. I øvrigt er hun satm... stærk. Det er
godt nok ikke som før i tiden. Hun har vist tabt sig 6 kg, siden vi
mødte hinanden, og det er ikke fedt, der er forsvundet, men muskler. Men
der er stadig en del muskler og ikke ret meget fedt tilbage.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 01:06

> Hun er vant til en IBM Thinkpad. I øvrigt er hun satm... stærk. Det er
> godt nok ikke som før i tiden. Hun har vist tabt sig 6 kg, siden vi
> mødte hinanden, og det er ikke fedt, der er forsvundet, men muskler.

Nu fostår jeg hvorfor du er så bange for hende

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-08-04 09:47

> [...]

> Alle mac'er der har firewire køre jo 100 mb netværk - hvad er det jeg
> ikke forstår (altså kun lige om dette emne ;) ??

Det ene er megabyte, og det andet er megabit. Normalt går der 8 bits
på en byte, men når man snakker netværksprotokoller med alt muligt
overhead, så er tommelfingerreglen, at der går 10 bit fra
ledningshastigheden, på 1 byte på applikationslaget. F.eks. overfører
min 256kbit ADSL typisk med 25-26 kbyte/sek.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-08-04 14:49

> [...]

> mere varm (alt andet er ikke lige, det ved jeg godt). Er det fordi,
> iBook trods alt er noget tykkere end PowerBook og dermed indeholder mere

For det første til lykke: Har en mage til. Og ja, den er meget stille -
du kan høre blæseren, hvis du slukker Powerbook'en (læg øret til
iBogen, og du kan faktisk høre lidt). "Temperature Monitor siger lige nu
59,5 grader C. (hvor er det dog i Panther man finder, hvor specialtegn
gemmer sig?)
Og så en lille pudsighed: På grund af lille fejl, fik jeg byttet min
iBook til ny model - og den 1 GHz (daværende hurtigste iBook) larmede og
varmede mindre!

-- men den nye har Superdrive og meget mere RAM

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-08-04 09:55

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> (hvor er det dog i Panther man finder, hvor specialtegn
> gemmer sig?)

Er det "Tastaturfremviser" du tænker på?
Den dinder du i Systemindstillinger -> Personlig -> International
->Tastaturmenu
Sæt hak ved "Tastaturfremviser" og "Vis tastaturmenu i menulinjen" ,så
finder du den under det danske flag.

mvh.
Kaj.

P.S. ° ligger på alt-q

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 13-08-04 17:31

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Sæt hak ved "Tastaturfremviser" og "Vis tastaturmenu i menulinjen" ,så
> finder du den under det danske flag.

Hej Kaj

Tusind tak - havde oven i købet i forvejen aktiveret tastaturmenuen, men
altså ikke lige fundet det.

- der er (næsten) altid hjælp at hente på dk.edb.mac

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Lone Schmidt

Dato : 15-08-04 14:27

> [...]

> varmede mindre!
>
> -- men den nye har Superdrive og meget mere RAM

Tilykke med ombytningen

Hvor er det lige at man finder : "Temperature Monitor"?

Kiggede i Utiities, men kunne umiddelbart ikke se det :-/
heller ikke med div. "finde" metoder

Og hvilke temperatur er det den anviser? Kabinet eller enkeltdele?
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-08-04 15:10

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hvor er det lige at man finder : "Temperature Monitor"?
>
> Kiggede i Utiities, men kunne umiddelbart ikke se det :-/
> heller ikke med div. "finde" metoder

Du skal bruge "finde" metoder uden for din mac, f.eks via macupdate:
<http://www.macupdate.com/info.php/id/12381>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-04 21:04

In article <1gikhxi.1enk6dg92ceu4N%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Du skal bruge "finde" metoder uden for din mac, f.eks via macupdate:
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/12381>

Fedt nok! Min harddisk er 43 grader. Desværre er det vist den eneste
sensor i min TiBook, og det er der jo ikke så meget ved
Ellers er det nok et meget sjovt program. Man skal bare have en Mac med
nogle spændende sensorer.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 16-08-04 04:19

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote: