CRT-skærm>holdbarhed?
Fra : Morten Lind

Dato : 08-08-04 06:16

Hej

Har nogle af Jer erfaring indenfor holdbarheden af CRT-skærme?

Jeg har den Apple Studio Display 17", der udgik vinteren 2001(den flade,
gennemsigtige på trefoden). (Købt fra ny januar 2001).

Jeg kører den på et Radeon 9000PRO-kort med en opløsning på 1280 x 1024
@ 75 Hz i 32 bit farver.

Den er tændt så godt som døgnet rundt, men går selvfølgelig i seng.
Indtil for et år siden slukkede jeg den(og maskinen) om natten.

Den har tjent mig godt, men nu er jeg begyndt at få en fornemmelse af,
at den er træt(?).

Skal jeg lytte til min fornemmelse, eller kan jeg stole på den nogle år
endnu, tilspørger jeg Jer?

Hej fra
Morten

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-08-04 11:14

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> [...]
> gennemsigtige på trefoden). (Købt fra ny januar 2001).
>

> Skal jeg lytte til min fornemmelse, eller kan jeg stole på den nogle år

Vi har 2 af dem på arbejde ... den ene virker perfekt, og er stadig
skarp og klar i farverne .. den anden er af den ene eller anden grund
begyndt at miste sin Coating ...dvs. det virker som der er plamager på
skærmen ....

Jeg tror du godt kan bruge den et par år endnu ;)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Lind

Dato : 08-08-04 16:44

> [...]
> skærmen ....
>
> Jeg tror du godt kan bruge den et par år endnu ;)

........satser på dig, Thomas........)
M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-08-04 22:49

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> Har nogle af Jer erfaring indenfor holdbarheden af CRT-skærme?

Tja, det mener jeg da, jeg har, da jeg aldrig har haft andet end CRT...

> Jeg har den Apple Studio Display 17", der udgik vinteren 2001(den flade,
> gennemsigtige på trefoden). (Købt fra ny januar 2001).

Er det den blågrønne eller den grafitgrå?

> Jeg kører den på et Radeon 9000PRO-kort med en opløsning på 1280 x 1024
> @ 75 Hz i 32 bit farver.

Øh... hvorfor i alverden kører du den ikke længere op? - Med det gfx
kort, så burde du da kunne køre @100hz eller endda @120hz ved 1280x1024.

> Den er tændt så godt som døgnet rundt, men går selvfølgelig iseng.
> Indtil for et år siden slukkede jeg den(og maskinen) om natten.

Jeg har selv den blågrønne udgave, og jeg kører 1024x768@85hz på et
Matrox Millenium II 400 grafikkort på min gamle PM 9600/350. Jeg slukker
den altid, når maskinen er slukket. Svjh. fik jeg den her i efteråret
1998 eller foråret 99. Den kører upåklagelig. Tidligere har den kørt
både på en PM 7200, en Beige G3/233 og en Beige G3/300AV, indtil jeg fik
min store LaCie 21" til AV'eren...

> Den har tjent mig godt, men nu er jeg begyndt at få en fornemmelse af,
> at den er træt(?).

Har du noget konkret at hænge det op på? - misfarvning? - flimren? -
lang tid om at vågne fra sleep/standby?

> Skal jeg lytte til min fornemmelse, eller kan jeg stole på den nogle år
> endnu, tilspørger jeg Jer?

Tja, hvis du ikke har noget konkret på den, - så vil jeg nok stadig
stole på den, - især hvis det er den blågrønne version. Det er den mest
solide af dem. Den grafitgrå har haft nogle svaghedstegn i MF delen -
misfarvninger - og i strømforsyningen - afbrændt trafo. Jeg har set
nogle af de grå være stået af. Den eneste fejl, jeg har set hos den
blågrønne, er, at tænd/sluk knappen er forholdsvis svag, så det lille
relæ, der sidder dér, meget let går i baglås, så skærmen ikke kan tændes
eller slukkes. Men hvis den sidder på en maskine med ekstra
strømtilslutning med tænd/sluk for skærm, så behøver man jo ikke tænde
og slukke hele tiden på selve skærmen, hvilket klart forlænger
holdbarheden på den blågrønne. - Jeg kan da tilføje, at i det års tid,
den kørte på min Beige AV, blev den aldrig slukket på knappen, selvom
der ikke er tænd/sluk i det ekstra strømstik på en Beige G3/300, -
skærmen gik bare i standby. Det samme nu med min LaCie skærm, den har
aldrig været slukket, siden den blev sat på AV'eren, - den går også blot
i standby.

Jeg har også en del gamle 14" og 15" skærme stående helt tilbage fra
1993 94 og 95, og der er ingen af dem, der endnu er stået af. De eneste
modeller, jeg har haft problemer med, er de sædvanlige model 1705 og
1710. Jeg har en 1710 stående nu, hvor billedet er snævret ind (MF delen
er røget), men jeg gider ikke ofre de 1500kr., det vil koste at gøre den
istand - ikke engang selvom det er med Trinitron billedrør.

Så jo, jeg tror godt, du stadig kan stole på din 17", indtil den
begynder at vise nogle af de nævnte svaghedstegn.

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-04 07:04

> Er det den blågrønne eller den grafitgrå?

Det er den grafitgrå - den absolut sidste CRTskærm med et æble på.

> Øh... hvorfor i alverden kører du den ikke længere op? - Med det gfx
> kort, så burde du da kunne køre @100hz eller endda @120hz ved 1280x1024.

Næeh - skærmpanelet siger 1600 x1200 @ 64 Hz som den højeste opløsning
og laveste frekvens. Jeg ved ikke af, at jeg kan ændre frekvensen?

> Jeg har selv den blågrønne udgave, og jeg kører 1024x768@85hz på et
> Matrox Millenium II 400 grafikkort på min gamle PM 9600/350.

.....den opløsning vil min køre ved 96 Hz.

> Har du noget konkret at hænge det op på? - misfarvning? - flimren? -
> lang tid om at vågne fra sleep/standby?

......ja, det sidste - og nogle gange fader lyset i on/off knappen, men
det gør det sammen med maskinens on/off knap(?).

> [...]
> blågrønne, er, at tænd/sluk knappen er forholdsvis svag, så det lille
> relæ, der sidder dér, meget let går i baglås, så skærmen ikke kan tændes

Jeg bruger aldrig knappen på skærmen, kun den på maskinen.

> [...]
>
> Så jo, jeg tror godt, du stadig kan stole på din 17", indtil den
> begynder at vise nogle af de nævnte svaghedstegn.

Det gør jeg så, tak

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-04 09:47

> Næeh - skærmpanelet siger 1600 x1200 @ 64 Hz som den højeste opløsning
> og laveste frekvens. Jeg ved ikke af, at jeg kan ændre frekvensen?

såvidt jeg ved kan det køre 1280x1024@85Hz (og ikke en højere frekvens
ved den opløsning)

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk/080804/at_vaere_lagt_for_had>

mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision TFT

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 07:09

> såvidt jeg ved kan det køre 1280x1024@85Hz (og ikke en højere frekvens
> ved den opløsning)

Nej Morten -75Hz ved den opløsning. Det er dén, jeg bruger. Og jo højere
opløsning, jo lavere opdateringsfrekvens.
M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-04 09:24

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> Nej Morten -75Hz ved den opløsning. Det er dén, jeg bruger.

ok

> Og jo højere opløsning, jo lavere opdateringsfrekvens.

selvfølgelig.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 07:25

> såvidt jeg ved kan det køre 1280x1024@85Hz (og ikke en højere frekvens
> ved den opløsning)

<http://mortenlind.spymac.net/news/skaerm1.pdf>
<http://mortenlind.spymac.net/news/skaerm2.pdf>

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-04 22:16

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Det er den grafitgrå - den absolut sidste CRTskærm med et æble på.

OK.

> Næeh - skærmpanelet siger 1600 x1200 @ 64 Hz som den højeste opløsning
> og laveste frekvens. Jeg ved ikke af, at jeg kan ændre frekvensen?

Under OS 9.x vælger du i kontrolpanelet 'Skærm' 'Vis Alle', så får du en
række frekvenskombinationer mere frem end dem, der står i 'Anbefaled'.
Lige nu kan jeg ikke huske, hvordan det er i X, da jeg pt er X-løs, -
efter den gik i sort... Men det er vel nogenlunde det samme princip i
'Skærm' fanen.

På min blågrønne + et Matrox Millenium II 400 gfx kort kan jeg sætte den
i 1280x1024@85hz, selvom det r et gammelt gfx kort.

> ....den opløsning vil min køre ved 96 Hz.

- Du har da også et noget bedre gfx kort end Matrox kortet. - Dog
kan jeg sætte den til 1024x768@100hz, men så hopper musen meget, når jeg
har CloseView aktiv. - Derfor kører jeg kun i @85hz.

> .....ja, det sidste - og nogle gange fader lyset i on/off knappen, men
> det gør det sammen med maskinens on/off knap(?).

Ups! - Hvilken G4 model er det nu, du kører med? - 733 eller 867? - Der
er et par serier i de to modeller, hvor selve strømforsyningen i
maskinen ikke er stabil. Jeg har lige set et tilfælde hos en klient i
Norge, hvor hans maskine pludselig brændte af af den grund.

Har du et voltmeter, kan du prøve at måle spændingen dér, hvor ledningen
til skærmstikket går ud fra strømforsyningen. Hvis den viser udsving,
vil jeg råde dig til at få maskinen til reparation, - især hvis der
stadig er garanti på, så skulle det kunne gøres gratis. Hvis der ikke
længere er garanti, så vil udskiftning af strømforsyningen typisk koste
ca. 1000kr.

> Jeg bruger aldrig knappen på skærmen, kun den på maskinen.

Som skrevet ovenfor, så tror jeg ikke, det drejer sig om skærmen, men om
selve computeren i dit tilfælde. Få den ihvertfald checket/repareret
hurtigst mulig, så det ikke risikerer at gå ud over skærmen også. For
lidt strøm og svingninger i strømmen kan få MF delen til at stå af.

> Det gør jeg så, tak

- Altså med de begrænsninger, jeg har nævnt om, at det nok er
computeren, der har en fejl.

Inden du afleverer den, så lav den måling, jeg anbefaler, så du har
noget konkret at give de stakkels teknikere, så de véd lidt om, hvad de
skal gå efter.

Jeg synes også, du lige skal checke din el-installation, om den har
konstant spæning. Den må ikke ligge under 225v og ikke over 235v. Hvis
du med et voltmeter direkte kan aflæse, at spændingen i nettet svinger,
så er det din installation, der er noget galt med. - Du bor i lejlighed?
- I så fald kan det være ved fordelerboksen ellre i målerinstallationen,
der er en fejl. - Man hører jo en del om fejlmonterede fordelerbokse for
tiden, - bl.a. den, der molestrerede en taxa..

Fra : Morten Lind

Dato : 12-08-04 07:41

Hej Erik,

> [...]
> Lige nu kan jeg ikke huske, hvordan det er i X, da jeg pt er X-løs, -
> efter den gik i sort... Men det er vel nogenlunde det samme princip i

Næeh - de andre frekvenser er inaktive, og jeg kan ikke ændre noget, så
vidt jeg kan se. Se skærmbillederne fra svaret til Morten, eller hér:
> [...]

> maskinen ikke er stabil. Jeg har lige set et tilfælde hos en klient i
> Norge, hvor hans maskine pludselig brændte af af den grund.

.......det er den første 733 med superdrive og level 3 cache - fra
begyndelsen af 2001

> [...]
> stadig er garanti på, så skulle det kunne gøres gratis. Hvis der ikke
> længere er garanti, så vil udskiftning af strømforsyningen typisk koste

........så der er ikke garanti på længere.......

Hvad er en MF-del?

> [...]

> Inden du afleverer den, så lav den måling, jeg anbefaler, så du har
> noget konkret at give de stakkels teknikere, så de véd lidt om, hvad de

Jeg har ikke noget voltmeter - er det ikke noget for elektrikere?

> [...]
> du med et voltmeter direkte kan aflæse, at spændingen i nettet svinger,
> så er det din installation, der er noget galt med. - Du bor i lejlighed?

Næeh - i kolonihavehus med kun en fase, så det kan da godt være, der er
noget dér?

> - I så fald kan det være ved fordelerboksen ellre i målerinstallationen,
> der er en fejl. - Man hører jo en del om fejlmonterede fordelerbokse for
> tiden, - bl.a. den, der molestrerede en taxa..

Ups

> mvh. Erik Richard

M.