/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Bedste quit metode
Fra : Storm


Dato : 02-08-04 21:46

Panther - hvordan er det egentlig bedst at quitte et program?
Er det mindre godt at: Æble - Alt - Esc og Force Quitte?

--
Venlig hilsen Nina Storm

 
 
Michael Tysk-Anderse~ (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 02-08-04 21:53

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Panther - hvordan er det egentlig bedst at quitte et program?

Æble-Q!

> Er det mindre godt at: Æble - Alt - Esc og Force Quitte?

Ja du risikerer ødelagte data!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Storm (02-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 02-08-04 22:14

Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:

> Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
>
> > Panther - hvordan er det egentlig bedst at quitte et program?
>
> Æble-Q!
>
> > Er det mindre godt at: Æble - Alt - Esc og Force Quitte?
>
> Ja du risikerer ødelagte data!

OK tak - der er sgu nok en årsag og virkning.
Jo sløvere i betrækket maskinen er, jo mere fristende er det at Force
Quitte - og...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Reippuert Knu~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-08-04 08:45

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> OK tak - der er sgu nok en årsag og virkning.
> Jo sløvere i betrækket maskinen er, jo mere fristende er det at Force
> Quitte - og...

Hvis intet er åbent og du ikke har ændret indstillinger er det
risikofrit. Imodsætning hvad det var under OS9 hvor du kunne ødelægge
såvel programmet som gøre maskinen ustabil pga hukommelseshåndteringen.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Morten Reippuert Knu~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-08-04 08:43

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Panther - hvordan er det egentlig bedst at quitte et program?
> Er det mindre godt at: Æble - Alt - Esc og Force Quitte?

De to mde du beskriver er identiske, og i begge tilfælde mister du
hvad der måtte findes i processens buffere. Det samme gælder hvis du
slå programmet ihjel fra Aktivitetsoversigt.

Det bedste er selvfølgelig at afslutte processen fra programmets dertil
indrettede menu. Kan du ikke slå processen ihjel på konventionel vis
fra GUI eller ejer du det ikke, kan du bruge:

$ kill PID

- evt med sudo foran hvis du ikke er ejer) i en terminal - Det kan
også gøres remote over SSH fra en anden maskine såfremt GUI er død, og
du ikke kan åbene en terminal.

Kill har flere måde at lukke en process på. Default er TERM som er et
software termination signal, hvilket svarer til hvad "Force Quit" gør.
TERM er ret harmløst ud over du mister ikke gemte data fra processens
buffere.

Den radikale er måde er KILL som beskrives som non-catchable &
non-ignorable. Kill med et KILL signal fremkaldes ved:

$ kill -9 PID"

Du kan være ret sikker på at processen vil blive afsluttet - er det
ikke muligt bør du forsøge dig med en genstart, hvilket du osse kan
risikere ikke er muligt på pæn vis.

Hvis du vil vide mere om kill er manualen ganske god og kortfattet:

$ man kill

*PID = Process ID (hit programmets PID med top eller Aktivitetsoversigt)

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Michael Holm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 03-08-04 09:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

>
> Det bedste er selvfølgelig at afslutte processen fra programmets dertil
> indrettede menu. Kan du ikke slå processen ihjel på konventionel vis
> fra GUI eller ejer du det ikke, kan du bruge:
>
> $ kill PID
>
> - evt med sudo foran hvis du ikke er ejer) i en terminal - Det kan
> også gøres remote over SSH fra en anden maskine såfremt GUI er død, og
> du ikke kan åbene en terminal.
>
> Kill har flere måde at lukke en process på. Default er TERM som er et
> software termination signal, hvilket svarer til hvad "Force Quit" gør.
> TERM er ret harmløst ud over du mister ikke gemte data fra processens
> buffere.

er der også en terminal vej som svarer til at bruge "æble q" ?

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk
skal du rejse? http://rejser.tk
coach [at] toitsu.dk

Michael Tysk-Anderse~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 03-08-04 13:07

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> er der også en terminal vej som svarer til at bruge "æble q" ?

Nej, men du kan lave en. Put flg ud i en tekst fil og gør den
eksekverbar med chmod a+rx:

#!/bin/sh
osascript -e "quit application \"$1\""

Smid den dernæst i din path.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Morten Reippuert Knu~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-08-04 20:52

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> er der også en terminal vej som svarer til at bruge "æble q" ?

vil tro at det svarer til kill HUP.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Steen Larsen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Steen Larsen


Dato : 03-08-04 22:36

In article <s075u1-j51.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:
>
> > er der også en terminal vej som svarer til at bruge "æble q" ?
>
> vil tro at det svarer til kill HUP.

Er det ikke nemmest at bruge cmd+tab+q for at bringe den indbyggede
program-switcher op og kvitte programmer?

Morten Reippuert Knu~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-08-04 22:54

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Er det ikke nemmest at bruge cmd+tab+q for at bringe den indbyggede
> program-switcher op og kvitte programmer?

jo - den duer bare ikke hhvis GUI eller USB er død, programmet
ikke kører i GUI, eller man ikke er jere af processen. I de tilfælde
er terminalen (evet over SSH) rar.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Michael Holm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 03-08-04 23:01

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> In article <s075u1-j51.ln1@reippuert.dk>,
> Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:
> >
> > > er der også en terminal vej som svarer til at bruge "æble q" ?
> >
> > vil tro at det svarer til kill HUP.
>
> Er det ikke nemmest at bruge cmd+tab+q for at bringe den indbyggede
> program-switcher op og kvitte programmer?

jo men det er meget sejt at kunne det andet :)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk
skal du rejse? http://rejser.tk
coach [at] toitsu.dk

Storm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 03-08-04 21:05

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
>
> > Panther - hvordan er det egentlig bedst at quitte et program?
> > Er det mindre godt at: Æble - Alt - Esc og Force Quitte?
>
> De to mde du beskriver er identiske, og i begge tilfælde mister du
> hvad der måtte findes i processens buffere.

Jeg beskrev faktisk kun én måde

> Det samme gælder hvis du
> slå programmet ihjel fra Aktivitetsoversigt.
>
> Det bedste er selvfølgelig at afslutte processen fra programmets dertil
> indrettede menu.

Og en sådan dertil indrettet er det vel også at crl klikke på det åbne
ikon i docken og sige Quit? Det tager bare længere tid end "Æble - Alt -
Esc og Force Quit". Derfor fristes jeg af den løsning af og til (alt for
mange åbne programmer) - og forestillede mig at det kunne være årsagen
til ødelagte desktopfiler. Men det vil jeg fremover ikke have den store
kvababbelse over.

> Kan du ikke slå processen ihjel på konventionel vis
> fra GUI eller ejer du det ikke, kan du bruge:
>
> $ kill PID
>
> - evt med sudo foran hvis du ikke er ejer) i en terminal - Det kan
> også gøres remote over SSH fra en anden maskine såfremt GUI er død, og
> du ikke kan åbene en terminal.
>
> Kill har flere måde at lukke en process på. Default er TERM som er et
> software termination signal, hvilket svarer til hvad "Force Quit" gør.
> TERM er ret harmløst ud over du mister ikke gemte data fra processens
> buffere.


> Den radikale er måde er KILL som beskrives som non-catchable &
> non-ignorable. Kill med et KILL signal fremkaldes ved:
>
> $ kill -9 PID"
>
> Du kan være ret sikker på at processen vil blive afsluttet - er det
> ikke muligt bør du forsøge dig med en genstart, hvilket du osse kan
> risikere ikke er muligt på pæn vis.
>
> Hvis du vil vide mere om kill er manualen ganske god og kortfattet:
>
> $ man kill
>
> *PID = Process ID (hit programmets PID med top eller Aktivitetsoversigt)

Fascinerende - jeg har skam kigget i man kill, men altså - jeg bruger al
for megen tid hvis jeg skal lære mig de dele.

Jeg kan nu heller ikke lure hvordan man kille én specifik
proces/program.

Tusind tak for den forklaring.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Reippuert Knu~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-08-04 21:41

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> > Det bedste er selvfølgelig at afslutte processen fra programmets dertil
> > indrettede menu.

> Og en sådan dertil indrettet er det vel også at crl klikke på det åbne
> ikon i docken og sige Quit?

jeps.

> Det tager bare længere tid end "Æble - Alt -
> Esc og Force Quit". Derfor fristes jeg af den løsning af og til (alt for
> mange åbne programmer) - og forestillede mig at det kunne være årsagen
> til ødelagte desktopfiler.

Det tror jeg ikke.

> Jeg kan nu heller ikke lure hvordan man kille én specifik
> proces/program.

$ top

lokaliser din process udfra hvad der står i kollonen "COMMAND" og dets
PID væridi under kolonnen "PID"

har programet eks PID værdien 435 skriver du

$ kill 435

eller eks:

$ sudo kill -9 435

hvis ikke den vil dø på anden måde.


--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Preben Bødker Nielse~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 03-08-04 21:46

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
> Jeg kan nu heller ikke lure hvordan man kille én specifik
> proces/program.

I Terminalen skriver du "top".

Resultat (eksempel):
PID COMMAND %CPU TIME #TH #PRTS #MREGS RPRVT RSHRD RSIZE
VSIZE
543 top 8.0% 0:02.62 1 16 26 328K 336K 2.16M
27.1M
542 tcsh 0.0% 0:00.01 1 13 20 356K 552K 1.44M
22.1M
541 login 0.0% 0:00.04 1 13 37 140K 328K 2.33M
26.9M
540 Terminal 34.1% 0:01.85 3 82 134 1.94M+ 8.55M 18.0M+
111M+
532 imserviced 0.0% 0:00.47 2 32 51 568K 2.71M 2.36M
37.5M
531 imserviced 0.0% 0:00.97 2 33 51 644K 2.71M 2.44M
37.5M
530 imserviced 0.0% 0:04.17 2 32 51 720K 2.71M 2.85M
37.5M
515 lookupd 0.0% 0:00.38 2 35 62 388K 708K 1.16M
28.5M
489 TextEdit 0.0% 0:21.24 2 99 139 2.44M 15.1M 11.2M
114M
419 Microsoft 8.5% 24:34.82 3 104 432 28.1M 43.0M 33.3M
349M
415 BBEdit 6.5 0.0% 0:10.65 3 89 164 4.76M 9.91M 17.7M
119M
383 MacSOUP 0.0% 2:55.01 1 86 246 62.6M 14.5M 81.6M
177M
380 VNCViewer 0.0% 0:43.20 2 84 122 3.04M 7.94M 19.0M
110M
364 Safari 0.5% 2:59.15 16 451 455 30.8M 29.0M 68.4M
342M
360 imsystemev 0.0% 0:00.25 1 43 40 540K 1.03M 1.83M
67.4M
359 imservices 0.0% 0:17.46 5 46 147 1.93M 3.59M 4.52M
40.5M

Find det program, du vil afslutte.
Nummeret i første kolonne er programmets PID (process ID).
Tast "kill" og nummeret.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM prebenbodker

Storm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 03-08-04 22:17

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
> > Jeg kan nu heller ikke lure hvordan man kille én specifik
> > proces/program.
>
> I Terminalen skriver du "top".
[Klip]
>
> Find det program, du vil afslutte.
> Nummeret i første kolonne er programmets PID (process ID).
> Tast "kill" og nummeret.

I lokker gør I - men jeg kan sagtens forestille mig at det kan bruges


Tusind tak til jer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Reippuert Knu~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-08-04 22:36

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> I lokker gør I - men jeg kan sagtens forestille mig at det kan bruges
>

nej, nej vi kunne aldrig finde på at lokke en voksen kvinde - havde
du derimod været en mø på kun 20 somre...

(og du spørger)

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Storm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 03-08-04 22:55

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
>
> > I lokker gør I - men jeg kan sagtens forestille mig at det kan bruges
> >
>
> nej, nej vi kunne aldrig finde på at lokke en voksen kvinde - havde
> du derimod været en mø på kun 20 somre...

Så havde I oprettet et aften-kursus

--
Venlig hilsen Nina Storm

Morten Reippuert Knu~ (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 04-08-04 00:03

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> > nej, nej vi kunne aldrig finde på at lokke en voksen kvinde - havde
> > du derimod været en mø på kun 20 somre...

> Så havde I oprettet et aften-kursus

on-site! med bespisning og overnatning.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Michael Tysk-Anderse~ (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 03-08-04 22:48

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> > Det bedste er selvfølgelig at afslutte processen fra programmets dertil
> > indrettede menu.
>
> Og en sådan dertil indrettet er det vel også at crl klikke på det åbne
> ikon i docken og sige Quit?

Ja!

> Det tager bare længere tid end "Æble - Alt - Esc og Force Quit". Derfor
> fristes jeg af den løsning af og til (alt for mange åbne programmer) - og
> forestillede mig at det kunne være årsagen til ødelagte desktopfiler. Men
> det vil jeg fremover ikke have den store kvababbelse over.

Men hvad skal du nå. Aflutter du et program er det vel ganske
uinteressant hvor længe der er om at afslutte. Du starter eller vælger
da bare det program som du dernæst ønsker at benytte. du kan måske også
overveje om det er nødvendigt at afslutte programmerne!
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Storm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 03-08-04 22:58

Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:

> Men hvad skal du nå. Aflutter du et program er det vel ganske
> uinteressant hvor længe der er om at afslutte. Du starter eller vælger
> da bare det program som du dernæst ønsker at benytte. du kan måske også
> overveje om det er nødvendigt at afslutte programmerne!

Siger du at det er ligegyldigt hvor mannge åbne programmer jeg har. Bare
de ikke arbejder allesammen?
Det ville være sød musik - men også understrege at min maskine er for
lille.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Christian Bech (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 03-08-04 23:05

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Michael Tysk-Andersen <mta@mac.com> wrote:
>
> > Aflutter

> Det ville være sød musik

Nå, det er vist sengetid for mig nu.

--
Christian

Karl Antz (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 03-08-04 23:04

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Siger du at det er ligegyldigt hvor mannge åbne programmer jeg har. Bare
> de ikke arbejder allesammen?
> Det ville være sød musik - men også understrege at min maskine er for
> lille.

Det er kun de programmer der aktivt bliver brugt som optager RAM - alle
andre bliver swaåået ned på harddisken såsnart der mangles RAM, og der
ka de så blive liggende indtil du har brug for dem igen.

Så teoretisk kan du ha et uendeligt antal programmer åbent - i praksis
går der _meget_ lang tid før du kommer i bekneb for RAM, når bare du
ikke bruger programmerne samtidig.

Klartekst: du behøver egtl ikke quitte programmer, det er nok at lukke
vinduer

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Storm (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 04-08-04 16:10

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
>
> > Siger du at det er ligegyldigt hvor mannge åbne programmer jeg har. Bare
> > de ikke arbejder allesammen?
> > Det ville være sød musik - men også understrege at min maskine er for
> > lille.
>
> Det er kun de programmer der aktivt bliver brugt som optager RAM - alle
> andre bliver swaåået ned på harddisken såsnart der mangles RAM, og der
> ka de så blive liggende indtil du har brug for dem igen.
>
> Så teoretisk kan du ha et uendeligt antal programmer åbent - i praksis
> går der _meget_ lang tid før du kommer i bekneb for RAM, når bare du
> ikke bruger programmerne samtidig.
>
> Klartekst: du behøver egtl ikke quitte programmer, det er nok at lukke
> vinduer

Tak - det var jeg ikke helt sikker på.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Michael Holm (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 03-08-04 23:06

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

>
> Og en sådan dertil indrettet er det vel også at crl klikke på det åbne
> ikon i docken og sige Quit? Det tager bare længere tid end "Æble - Alt -
> Esc og Force Quit". Derfor fristes jeg af den løsning af og til (alt for
> mange åbne programmer) -

æble q er da hurtigere end æble alt esc, og klik med musen...

en anden god genvej er Æble Tab og så q ud for de programmer du vil
lukke, den bruger jeg når der er mange programmer at lukke....

bruger også rigtig meget Æble Tab og så h (for at skjule/hide et
program)
--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk
skal du rejse? http://rejser.tk
coach [at] toitsu.dk

Mich. Ottosen (03-08-2004)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 03-08-04 23:13

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Jeg kan nu heller ikke lure hvordan man kille én specifik
> proces/program.

Nu spørger jeg måske naivt? Hvad er der i vejen med at bruge Æblemenuens
"Afbryd"? Du er jo på en Mac OS X (v. et eller andet kattedyr)?

På min puter virker den mulighed (som regel) :) Og jeg mener ikke, at
jeg har oplevet noget med mangelfulde filer. Jo, måske nogen, som ikke
har været "saved", har nok mistet nogle aktuelle ændringer.

--
v.h.
Mich.

Storm (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 04-08-04 16:10

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:
>
> > Jeg kan nu heller ikke lure hvordan man kille én specifik
> > proces/program.
>
> Nu spørger jeg måske naivt? Hvad er der i vejen med at bruge Æblemenuens
> "Afbryd"? Du er jo på en Mac OS X (v. et eller andet kattedyr)?
>
> På min puter virker den mulighed (som regel) :) Og jeg mener ikke, at
> jeg har oplevet noget med mangelfulde filer. Jo, måske nogen, som ikke
> har været "saved", har nok mistet nogle aktuelle ændringer.

Det er jo altså også præcis det samme som at quitte i docken, og det
skal man ikke miste noget ved, hvis man ellers har gemt sine filer.

Jeg quitter bare fra docken fordi det er der jeg kigger når jeg vælger
hvad jeg vil lukke - vane

--
Venlig hilsen Nina Storm

Mich. Ottosen (04-08-2004)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 04-08-04 23:53

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det er jo altså også præcis det samme som at quitte i docken, og det
> skal man ikke miste noget ved, hvis man ellers har gemt sine filer.

Jeg tænkte bare at der var en forskel. Tastaturgenvejene er ikke de
samme. Hvis jeg forstår dig ret, så markerer du et programikon i dokken
og trykker ævle + q ? I "Afbryd" hedder det skiftespor (badekar) + ævle
+ noget snask, som jeg antager er 'backspace'

Men processen kan godt være den samme ?!

> Jeg quitter bare fra docken fordi det er der jeg kigger når jeg vælger
> hvad jeg vil lukke - vane

Den bruger jeg også til hverdagsbrug, men det sker nu ikke dagligt, at
jeg lukker programmer.

--
v.h.
Mich.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste