Ny bruger - adgang til gammel brugers...
Fra : Storm

Dato : 02-08-04 21:46

Min bruger er nedslidt. Der er mange fejl på desktopfiler.
Jeg er blevet rådet til at køre i stilling som ny bruger.
Det er jeg noget ked af - men kan det gøres smart så
jeg får adgang til samme filer og preferencefiler som den gamle defekte
bruger?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 08:13

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Det er jeg noget ked af - men kan det gøres smart så
> jeg får adgang til samme filer og preferencefiler som den gamle defekte

Jeg går ud fra at du gerne vil kunne flytte dine gamle indstillinger
over uden at skulle rode med permissions. Det behøver du dog ikke
frygte idet det ikke er så svært.

Opret trygt en ny bruger eks med shortnavnet "nina2" og log ind i den.
Åben en terminal og skriv:

sudo chown -R nina2:nina2 /Users/nina

voila nu ejes din gamle homemappe og hele dens indhold af den nye
bruger.

Er det det du vil, eller vil du osse bevare dit gamle brugernavn?

Hvad er iøvrigt den helt præcise grund til du antager din homemappe er
"slidt"?

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Storm

Dato : 03-08-04 21:13

> [...]
> Åben en terminal og skriv:
>
> sudo chown -R nina2:nina2 /Users/nina
>
> voila nu ejes din gamle homemappe og hele dens indhold af den nye

Det prøver jeg lige. Jeg skal lige Quitte alle mine 1000 åbne programmer

> Er det det du vil, eller vil du osse bevare dit gamle brugernavn?

Ja, det er det jeg vil - pyt med brugernavnet. Jeg har _fået_ oprettet
en ny bruger - men hvorfor hulen er den dansk...

> Hvad er iøvrigt den helt præcise grund til du antager din homemappe er
> "slidt"?

Diskdoctor siger mange (rigtig mange) korrupte desktopfiler. Jeg har
haft mange midlertidige arbejdsmapper liggende på skrivebordet. I den
tro at der kunne være en sammenhæng har jeg flyttet dem ind under min
bruger. Kan der faktisk være en sammenhæng.

Egentlig er min maskine måske bare for lille til mit brug, og det er
derfor det ikke kører optimalt - min næste maskine skal ikke være en
bærbar før de laves som dual maskiner.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 21:29

> Ja, det er det jeg vil - pyt med brugernavnet. Jeg har _fået_ oprettet
> en ny bruger - men hvorfor hulen er den dansk...

Fordi det var standart ved installationen. Du ved godt hvordan du
skifter ik?

> Diskdoctor

kyl den ud, den har ikke nogen egentlig berettigelse på OSX.

>siger mange (rigtig mange) korrupte desktopfiler.

smid dem ud, såfremt de nu osse /er/ defekte.

> [...]
> tro at der kunne være en sammenhæng har jeg flyttet dem ind under min
> bruger. Kan der faktisk være en sammenhæng.

jeg forstå ikke helt hvad du mener.

> Egentlig er min maskine måske bare for lille til mit brug, og det er
> derfor det ikke kører optimalt - min næste maskine skal ikke være en
> bærbar før de laves som dual maskiner.

Er det stadig den G4 der var state-of-the-art for 3 år siden?
(550-667MHz) I givet fald: ja den har set sin bedste tid til det du
bruger den til.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Storm

Dato : 03-08-04 22:15

Stort - det fungerer nu under ny bruger (godt nok ber' suppen her om
registrering, men alt er her da).

Til gengæld er min gamle bruger helt default.
Jeg kan vel bare arrangere mig som jeg vil her i den nye bruger?

> Fordi det var standart ved installationen. Du ved godt hvordan du
> skifter ik?

Nej - jeg har ikke Panther disken - det er ikke mig der har oprettet ny
bruger. Jeg vil meget gerne have den til at snakke engelsk.

> jeg forstå ikke helt hvad du mener.

Jeg mener: Kan det skade noget i styresystemet hvis man bruger
desktoppen til (midlertididg) lagerplads af større ting?

> Er det stadig den G4 der var state-of-the-art for 3 år siden?
> (550-667MHz) I givet fald: ja den har set sin bedste tid til det du
> bruger den til.

Sådan er det - den skal holde til årsskiftet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 22:45

> [...]

> Til gengæld er min gamle bruger helt default.
> Jeg kan vel bare arrangere mig som jeg vil her i den nye bruger?

ja, hvis du brugte chown som jeg beskrev kan du frit flytte emner fra
den gamle brugermappe til den nye.

> Nej - jeg har ikke Panther disken - det er ikke mig der har oprettet ny
> bruger. Jeg vil meget gerne have den til at snakke engelsk.

Jeg mener: Fordi der blev valgt dansk som standartsprog da OS'et i sin
tid blev installeret. Du ændrer det til Engelsk således:

Systemindstillinger -> International -> fanebladet "sprog". Træk
engelsk op så det står øverst i listen.

Men hvofro ændre det? den danske oversættelse er god, og SW er i
modsætning til under OS9 garateret identisk på tværs af sprogene.

> Jeg mener: Kan det skade noget i styresystemet hvis man bruger
> desktoppen til (midlertididg) lagerplads af større ting?

nej - men hvilken "desktop" mener du?

Dvs hvis du har mange emner liggende på skivebordet, eks 200 billeder
med preview kan du opleve at det bruges mange kræfter på at vise dem.

> Sådan er det - den skal holde til årsskiftet.

køb gaffatape - det har holdt liv i min tegnebog fra 1988 frem til i
går. Ih hvor er det iøvrigt svært at købe en ny, enten er de for
store eller for små osv (nu blir' jeg vist helt Münstersk)

Fra : Storm

Dato : 03-08-04 22:55

> ja, hvis du brugte chown som jeg beskrev kan du frit flytte emner fra
> den gamle brugermappe til den nye.

Det gjorde jeg. Mine Safari favorites mm har jeg fået på plads - men jeg
kan ikke finde mine IE - det er heller ikke det vigtigste.

> [...]
>
> Men hvofro ændre det? den danske oversættelse er god, og SW er i
> modsætning til under OS9 garateret identisk på tværs af sprogene.

Jeg vil nu have den på engelsk - det er it sproget synes jeg, og vi
kører engelsk på alle maskiner. Det kan være jeg bare skal genstarte
så...

> nej - men hvilken "desktop" mener du?
>
> Dvs hvis du har mange emner liggende på skivebordet, eks 200 billeder
> med preview kan du opleve at det bruges mange kræfter på at vise dem.

Ok - Det var det skrivebord man ser på skærmen jeg mente.

> køb gaffatape

Og lidt ramme-maling

> - det har holdt liv i min tegnebog fra 1988 frem til i
> går. Ih hvor er det iøvrigt svært at købe en ny, enten er de for
> store eller for små osv (nu blir' jeg vist helt Münstersk)

Tillykke med det - du har nu nok ikke overvejet så længe som Munster.

Tak for rigtig god hjælp.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-04 00:07

Storm <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det gjorde jeg. Mine Safari favorites mm har jeg fået på plads - men jeg
> kan ikke finde mine IE - det er heller ikke det vigtigste.

~/Library/Preferences/Explorer/Favorites.html

> Jeg vil nu have den på engelsk - det er it sproget synes jeg, og vi
> kører engelsk på alle maskiner. Det kan være jeg bare skal genstarte
> så...

bare logud eller quit alle programmer - det er nok.

Fra : Storm

Dato : 04-08-04 16:10

Du er bare en helt - det har været en kanonhjælp.

Jeg havde kun ét problem med min Lotus Notes der var flyttes over inden
sudo chown -R nina2:nina2 /Users/nina stuntet.

Jeg kunne i farten ikke få den til at fungere, det var
rettighedsproblemet. I farten havde jeg ikke tålmodighed til at lede
efter en effektiv kommando, så jeg tog info på alle filer i alle
niveauer og ændrede dem, så var den der.

(Så kan du lære din unix kan du...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-04 22:14

On 2004-08-04 17:10:26 +0200, NinzenREMOVE@ofir.dk (Storm) said:

> [...]
> efter en effektiv kommando, så jeg tog info på alle filer i alle
> niveauer og ændrede dem, så var den der.

Jammen, nu /har/ du lært chown!

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-04 22:19

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> køb gaffatape - det har holdt liv i min tegnebog fra 1988 frem til i
> går. Ih hvor er det iøvrigt svært at købe en ny, enten er de for
> store eller for små osv (nu blir' jeg vist helt Münstersk)

Piel Frama har lige lavet en ny serie bl.a. med tegnebøger. Piel Frama
laver nogle rigtig lækre etuier til PDA'er og den slags. Og de sender
over hele verden, og forsendelsen er med i prisen. Da jeg købet etui
til min Palm bestilte jeg det torsdag morgen, og fredag eftermiddag
holdt der en TNT lastvogn med det. Der kunne Apple Store godt lære noget

<http://www.pielframa.com/indexeng.htm>

Ovenstående er deres hovedside. Tegnebøger findes på næste link. De er
under punkter "Produkter til gentlemen". Det skal du ikke tage dig af.
Bare klik på linket alligevel.

<http://www.pielframa.net/twotonei.asp>
--
Venlig hilsen