Omvendt funktion af date?
Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-07-04 15:40

Hej gruppe.

Er der en omvendt funktion af date? Altså hvor man kan fortælle PHP en
format af en dato, og så selve strengen for at få et timestamp?

Mvh
Kasper

Fra : Tom Sommer

Dato : 31-07-04 15:49

Kasper Johansen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Er der en omvendt funktion af date? Altså hvor man kan fortælle PHP en
> format af en dato, og så selve strengen for at få et timestamp?

strtotime() og evt. mktime()

// Tom Sommer

Fra : Christian Hansen

Dato : 31-07-04 17:38

Tom Sommer wrote:
> Kasper Johansen wrote:

> strtotime() og evt. mktime()

Nemlig. Hvis man sidder og leder efter funktioner og kender navnet på
nogle, som ligner eller gør det modsatte, så slå den op på php.net.
Skriver man eksempelvis http://www.php.net/date i sin browser, så får
man som resultat en side, der fortæller om date() og henviser til
strtotime() og mktime(). Desuden er der altid gode eksempler på brugen
af funktionerne.

Jeg har selv meget stor glæde at php.net, som jeg mener er genialt
skruet sammen. Virkelig et godt værktøj.

Mvh Christian

Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-07-04 20:27

"Tom Sommer" <ts@dreamcoder-REMOVE-.dk> skrev i en meddelelse
> strtotime() og evt. mktime()

Jeg kender udemærket godt de to funktioner. Mit problem er dog, som
beskrevet, at jeg gerne vil fortælle PHP hvadfor en format datoen står i
(vel og mærke så jeg ikke selv skal formatere den om til en format som kan
bruges af strtotime eller mktime).

For også at besvare Christian Hansen's svar er jeg udemærket klar over
hvordan www.php.net virker, og jeg har da selvfølgelig også kigget der (over
en længere periode) før jeg spurgte i gruppen.

Mit spørgsmål lyder derfor stadig om der er en funktion hvor man først kan
angive formaten af dato'en, og derefter selve datoen for at få et timestamp
tilbage. Altså en komplet omvendt funktion af date().

Mvh
Kasper Johansen

Fra : Christian Hansen

Dato : 31-07-04 22:06

Kasper Johansen wrote:

> For også at besvare Christian Hansen's svar er jeg udemærket klar over
> hvordan www.php.net virker, og jeg har da selvfølgelig også kigget der (over
> en længere periode) før jeg spurgte i gruppen.

Det var ikke en hentydning til rtfm. Jeg kender dig jo ikke og ved ikke
hvilke niveau folk er på hver især ( og jeg er ret ny i denne
nyhedsgruppe ). Derfor ville jeg bare lige skrive det, da jeg ofte
støder på folk, som ikke benytter php.net - ganske enkelt fordi de ikke
har opdaget, at den er der og faktisk er ganske brugbar. Så tag det
endelige ikke ilde op :)

Mvh Christian

Fra : Arne Feldborg

Dato : 31-07-04 23:17

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev Sat, 31 Jul 2004
21:26:57 +0200

>Jeg kender udemærket godt de to funktioner. Mit problem er dog, som
>beskrevet, at jeg gerne vil fortælle PHP hvadfor en format datoen står i

Det besvarer nok ikke helt dit spørgsmål, men jeg har ofte været nødt
til at bruge GregorianToJD() til dette formål - mestensdels dog nok
fordi jeg typisk arbejder med datoer fra før Unix-timestamp begynder.

Også her skal du dog selv formatere input datoen idet den skal gives som
(int month, int day, int year).

Men egentlig er det vel heller ikke noget problem.?

Hvis du kender datoformatet er det vel ret trivielt at omformatere det,
eller simpelthen lave en rutine der tager de oplysninger du nævner som
parametre og returnerer et timestamp.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred