Fordele/ulemper ved fuld sti
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-08-04 21:56

Hvilke fordele/ulemper er der ved at benytte fuld sti til billeder og
interne links? Hvad vil I anbefale?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-08-04 21:11

Kim Ludvigsen skrev:

>Hvilke fordele/ulemper er der ved at benytte fuld sti til billeder og
>interne links? Hvad vil I anbefale?

Altid at bruge relative.

Det gør det hele meget lettere, du kan tjekke om det virker på
din egen computer og efter sigende, så skal der sendes en ekstra
forespørgsel til serveren, når man bruger en absolut sti.

Kan ikke se nogen fordele ved en absolut sti.
--
Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-08-04 22:31

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Kan ikke se nogen fordele ved en absolut sti.

Det kan jeg heller ikke, men ville lige sikre mig, at jeg ikke overså
noget. Tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-04 22:13

Kim Ludvigsen wrote:

> Det kan jeg heller ikke, men ville lige sikre mig, at jeg ikke overså
> noget.

Ved at anvende relative stier i alle interne links bliver det også meget
lettere at flytte hele sitet til anden adresse, hvis det en dag skulle blive
aktuelt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 12-08-04 08:22

In <41193E7E.403D@kimludvigsen.dk> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Det kan jeg heller ikke, men ville lige sikre mig, at jeg ikke overså
>noget. Tak!

>--
>Mvh. Kim Ludvigsen

Jeg har to steder, hvor jeg bruger absolutte stier.
1. En javascriptgenereret side, hvor i alt fald nogle gamle
udgaver af explorer synes at en relativ sti skal tages
relativt til c:\system i stedet for relativt til siden.
2. En 404-fejlside, som også skal kunne holde til at
serveren tror at siden ligger i et directory et niveau
længere nede end den egentlig gør.

Begge dele er altså egentlig mishandling af mine sider for at
omgå browserfejl og serveropsætningsfejl.
Generelt er relative stier at foretrække fordi man så kan bruge
en lokal kopi af siderne uden videre vrøvl.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-04 23:42

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Altid at bruge relative.

Nemlig.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 10-08-04 06:20

Knud Gert Ellentoft wrote:

> [...]
ekstra
> forespørgsel til serveren, når man bruger en absolut sti.
>
> Kan ikke se nogen fordele ved en absolut sti.

Heller ikke hvis man har en menu inkluderet via ssi? Jeg har en
masse sider og billeder fordelt i mange forskellige mapper, - så
i mit tilfælde er det vel en fordel med absolutte stier, så det
kun er ét sted jeg skal rette i menuen (og ikke fx 300)? Eller
har jeg misforstået noget?

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-04 11:14

Lisbet Laursen skrev:

>Heller ikke hvis man har en menu inkluderet via ssi?

Jo, så får man brug for en absolut sti.

Kim nævner billeder. Man kunne godt tænke sig en gut der kastede
alle billeder i samme mappe. Han ville også få brug for en
absolut sti - men han ville hurtigt miste overblikket.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-08-04 10:09

Knud Gert Ellentoft skrev:

> efter sigende, så skal der sendes en ekstra forespørgsel til
> serveren, når man bruger en absolut sti.

Har du nogen kilde til det? Jeg har aldrig hørt om det, og kan ikke
umiddelbart forestille mig hvorfor en absolut sti skulle gøre nogen
forskel her (men omvendt kan jeg heller ikke afvise det).

> Kan ikke se nogen fordele ved en absolut sti.

Det kan jeg. Hvis man har en mappestruktur som følger:

-/ <== Hovedfiler til sitet
- css/ <== fælles css-filer
- include/ <== fælles include-filer (menuer mv.)
- customer/ <== Beskyttet område m. login

- vil man med absolutte stier kunne bruge den samme include-
kommando og den samme css-reference uanset om man skriver sider til
roden eller til customer-mappen.

Med en mere kompleks mappestruktur, kan det være sin sag at holde
styr på hvor mange gange ../../../ man skal bruge med en relativ
sti.

Jeg bruger gerne relative stier til emner der er "specielle" for en
side eller en given mappe, men absolutte stier til emner der er
fælles for et helt site (typisk netop include- og css-filer samt
evt. fælles javascriptfiler)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : B.B

Dato : 11-08-04 14:26

> Med en mere kompleks mappestruktur, kan det være sin sag at holde
> styr på hvor mange gange ../../../ man skal bruge med en relativ
> sti.

istedet for ../../../ bruger man vel bare /, som så repræsentere roden
af sitet.

Eks. :

istedet for ../../../mappe/min.fil, hvor mappen ligger i roden, så
bruger jeg bare /mappe/min.fil.

Bruger det til mit css + et par html fragmenter, som jeg har includeret
på alle mine sider vha. ssi...

Det betyder at du kan lægge din shtml i 17 led hvis du nu har lyst til
det, uden at skulle ændre på dine stier overhovedet..

B.B

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-08-04 17:50

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Har du nogen kilde til det? Jeg har aldrig hørt om det, og kan ikke
>umiddelbart forestille mig hvorfor en absolut sti skulle gøre nogen
>forskel her (men omvendt kan jeg heller ikke afvise det).

Nej, har blot læst det par gange, mener endda det har været i
nogen af webdesigngrupperne.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-08-04 14:32

B.B skrev:

> istedet for ../../../ bruger man vel bare /, som så
> repræsentere roden af sitet.

Jep - og så bruger man absolutte stier i stedet for relative.
Eksemplet var netop en illustration af et tilfælde hvor absolutte
stier kunne være bedre en relative.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : B.B

Dato : 11-08-04 14:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jep - og så bruger man absolutte stier i stedet for relative.
> Eksemplet var netop en illustration af et tilfælde hvor absolutte
> stier kunne være bedre en relative.

Beklager. Havde ikke lige fanget dit indlæg i første omgang.

B.B