problem i IE
Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 06-08-04 10:41

På min nye side (som er under opbygning)
http://www.prinzapolka.dk/index.php
er der et problem i IE 6.0 på flere af siderne - de sider som indeholder
større billeder (eller i et tilfælde en tabel) i "#maincol"-delen midt
på siden. Ved for lille browservindue rykker indholdet ned (men man kan
så fint se indholdet længere nede - derfor virker det ikke "logisk", at
IE rykker med det!). Problemet eksisterer ikke i Firefox. Jeg vil vældig
gerne undgå det, da jeg ved at størstedelen af mine brugere ser siden i
IE. Jeg synes jeg har prøvet at "stille på" samtlige mulige parametre,
men problemet fortsætter. Hvis nogen har et forslag til en løsning,
ville jeg blive meget glad!

Siderne, hvor problemet viser sig, er:
http://www.prinzapolka.dk/kort.php
http://www.prinzapolka.dk/baggrund/nicafugle.php
http://www.prinzapolka.dk/baggrund/esbjergmuseum.php

På forhånd tak for hjælp

venlig hilsen

Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-08-04 20:37

Jørgen Peter Kjeldsen wrote:
> [...]
> indholdet ned (men man kan så fint se indholdet længere nede - derfor
> virker det ikke "logisk", at IE rykker med det!).

Et hurtigt kig på siden - både i Mozilla og IE (i 800x600 px) afslører, at
noget på siden ikke er skalerbart. Der kommer en vandret scrollbar [1].

Prøv at kigge en gang på www.html-faq.dk/2015.asp

[1] I mozilla er det på alle sider, i IE er det på siderne om 'Nucaragua som
fugleland' og 'Udstilling Esbjerg Museum'.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jørgen Peter Kjeldse~

Dato : 06-08-04 21:05

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> noget på siden ikke er skalerbart. Der kommer en vandret scrollbar [1].

Siden er bygget efter modellen med sideblokke med fast bredde og en
fleksibel midterblok - netop som en af modellerne nævnt på ovennævnte
html-faq-side.

> [1] I mozilla er det på alle sider, i IE er det på siderne om 'Nicaragua som
> fugleland' og 'Udstilling Esbjerg Museum'.

Jeg får kun scroll på forsiden i Mozilla, og kun en lille smule (p.g.a.
for stor bredde i menuen for oven - det vil jeg få rettet, hvis ikke jeg
beslutter mig for at leve med det). I IE scroller disse sider ikke blot,
browseren _forskubber teksten_ nedad, og det er DET, der er problemet!
Jeg kan ikke se nogen logisk grund til at det bliver skubbet, den viser
jo alt indholdet, blot længere nede på siden. Jeg skal reducere
indholdet helt urimeligt meget i bredden, for at IE ikke laver det
"nummer". Der må være en eller anden kode, jeg ikke kender, som får IE
til at opføre sig ligesom Mozilla - hvor indholdet på alle siderne pænt
bliver hvor det skal.
Det skal tilføjes, at alle siderne validerer - CSS ligeså.
Så jeg håber stadig, at nogen kan hjælpe med en eller anden genistreg.
Men ialfald tak for hjælpen.

venlig hilsen

Jørgen Peter Kjeldsen