Frames/css
Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 06-08-04 09:53

Hej...

Jeg bruger frames på min side, men vil gerne have udskiftet det
til css. Men efter at have siddet og gloet div bøger og
hjemmesider igennem har jeg ikke fundet nogen løsning på mit
problem.

Problemet ligge i at jeg gerne vil have at nogle "knapper" af en
art ind på siden, som kan gå igen på alle sider. Disse "knapper"
skal være links videre til de andre sider på min side.

Nogen gode råd til hvor jeg enten kan få mere info, eller har et
konkret forslag?

Simon Lauritsen (www.snl.dk)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : inga schmidt

Dato : 06-08-04 10:14

Simon Normann Lauritsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> skal være links videre til de andre sider på min side.
>
> Nogen gode råd til hvor jeg enten kan få mere info, eller har

Prøv om ikke denne artikel kan hjælpe:

http://www.html.dk/artikler/00001/

Mvh Inga

Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 06-08-04 22:05

> Prøv om ikke denne artikel kan hjælpe:
>
> http://www.html.dk/artikler/00001/

Denne artikel var lige noget af det jeg ledte efter... Tak for
hjælpen.

Jeg har så prøvet at få eksemplet til at virke, men uden held...

På følgende 3 sider ligger det jeg har forsøgt mig med, men det
virker som om at min menu.htm ikke bliver indlæst af side1.htm

http://www.snl.dk/ssi/sider/side1.htm

http://www.snl.dk/ssi/side1.htm

http://www.snl.dk/ssi/menu.htm

MVH Simon Lauritsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-08-04 22:29

Simon Normann Lauritsen skrev:

>På følgende 3 sider ligger det jeg har forsøgt mig med, men det
>virker som om at min menu.htm ikke bliver indlæst af side1.htm

Siden skal sandsynligvis hedde side1.shtml eller side1.asp.

Husk at den side du inkluderer ikke skal have header osv., kun
selve indholdet skal være der (men det er ikke årsag til, det
ikke virker).

menu.htm nu:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
   <title>Nyt dokument</title>
</head>
<ul>

</ul>

Skal kun være:
<ul>

</ul>
--
Knud

Fra : Simon Normann Laurit~

Dato : 07-08-04 12:52

> Siden skal sandsynligvis hedde side1.shtml eller side1.asp. <

Dette har jeg så prøvet, men den givder derefter denne
fejlmeling.
http://www.snl.dk/ssi/side1.asp
"Error Type:
Active Server Pages, ASP 0126 (0x80004005)
The include file '/menu.htm' was not found.
/ssi/side1.asp, line 12"

Den finder ikke min "/menu.htm" som den jo skulle...

Mit webudbyder er b-one så jeg må jo nok holde mig til asp.

Simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-04 23:04

Simon Normann Lauritsen skrev:

>Jeg har så prøvet at få eksemplet til at virke, men uden held...

Den side du inkluderer, må ikke være en komplet HTML-side. Det
fordobler jo både DOCTYPE og <head>, og begge dele er fejl.

Tænk dig at din side er lavet som en samlet HTML-side, og så
tager du en saks og klipper det midterste del ud og gemmer i en
include-fil. Den skal mangle både hoved og hale.

Jeg har ikke set efter om der er andre fejl der giver problemer.

--
Bertel

Fra : inga schmidt

Dato : 06-08-04 23:21

> [...]

> På følgende 3 sider ligger det jeg har forsøgt mig med, men det
> virker som om at min menu.htm ikke bliver indlæst af side1.htm

Du skal nok give html-filerne et andet 'efternavn' som f.eks. asp
eller shtml. Spørg der hvor har din side, der kan være forskel.
På min hjemlige server kan shtml bruges, hos b-one, hvor jeg har
min side skal de hedde 'asp'.

Mvh Inga

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-08-04 11:00

Simon Normann Lauritsen skrev:

>Jeg bruger frames på min side, men vil gerne have udskiftet det
>til css.

Det er en lidt forkert modsætning. Hvis frames kun bruges til at
opdele en side i bokse, kan CSS fint klare det samme og bedre,
men hvis det bruges til at fastholde elementer selv om siden
skifter, kan CSS ikke erstatte det. Det kan kun laves med
inkludering på en eller anden måde, enten SSI (Server Side
Include) som blot inkluderer et givet stykke kode med en enkel
kommando, eller også programmering på serversiden i PHP, ASP
(eller JSP eller ColdFusion).

>Nogen gode råd til hvor jeg enten kan få mere info, eller har et
>konkret forslag?

SSI er nok det nemmeste lige at gå til. Inga Schmidt har givet et
godt link. I grupperne
<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp> og
<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php> kan du evt. få
hjælp til ASP og PHP.

--
Bertel