media print
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-08-04 14:13

Jeg har lavet et print.css, som skal fjerne diverse elementer i
udskrift, men det virker ikke på menuen "left", mens det virker på fx
"logo".

Begge elementer er ssi-inkluderet, men "left" har kun <div class>, mens
"logo" har både <div class> og <div id>.
Hvis jeg tilføjer <div id> til "left", inkluderes den imidlertid ikke!

Mystisk? Hvad mon jeg overser?

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-08-04 14:25

Ups, jeg glemte linket: http://www.varde-gym.dk/index.shtml

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-08-04 14:58

Lisbet Laursen wrote:
> [...]
> mens "logo" har både <div class> og <div id>.
> Hvis jeg tilføjer <div id> til "left", inkluderes den imidlertid ikke!

Du har din menu liggende i en <ul class="ListTree" id="tree">

For det første må du i xhtml ikke benytte store bogstaver til elementer.
Linjen skal derfor ændres til <ul class="listtree" id="tree>

Derefter skal du i css/printny.css definere enten

..listtree {
display:none
}

eller

#tree {
display:none
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-08-04 15:11

Erik Ginnerskov skrev:

> Du har din menu liggende i en <ul class="ListTree" id="tree">
>
> For det første må du i xhtml ikke benytte store bogstaver til
> elementer.

Det gør hun da heller ikke. Xhtml foreskriver at elementer (i dette
tilfælde ul) og parametre (i dette tilfælde class og id) alle
skrives med små bogstaver. Men det foreskriver _ikke_ at værdier
til parametre skal være med små bogstaver.

Men man skal være opmærksom på at der er forskel på store og små
bogstaver i klasse- og id-navne. Hvis man skriver class="ListTree"
i html-koden skal man altså også skrive .ListTree i css-koden.

(I quirks mode er nogle browsere ligeglade med forskellen, men regn
for en sikkerheds skyld altid med at navnene er versalfølsomme).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-08-04 15:42

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> For det første må du i xhtml ikke benytte store bogstaver til
> elementer. Linjen skal derfor ændres til <ul class="listtree"

Siden validerer som XHTML 1.0 Strict!

> Derefter skal du i css/printny.css definere enten

> [...]

I mit css/printny.css er det ikke ListTree, som jeg laver definitioner
på, men "left", det så sådan ud:

#left {
visibility:hidden;
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
}
Efter at jeg har rettet det til flg (efter en oplysning i en anden tråd
om css problem), virker det, jubii:

..left {
visibility:hidden;
position:absolute;
top:0px;
left:0px;
}

Problemet er så bare, at css problemet (den anden tråd) endnu ikke er
løst.

Tak for svar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 16:05

Lisbet Laursen skrev:

.... og jeg har en bibemærkning:

>I mit css/printny.css er det ikke ListTree, som jeg laver definitioner
>på, men "left", det så sådan ud:

>#left {
> visibility:hidden;
> position:absolute;
> top:0px;
> left:0px;
>}

Jeg vil fraråde dig et genbruge reserverede navne (her "left")
til dine egne formål. Det er forvirrende at læse, og jeg kunne
forestille mig at der findes browsere der kløjes i det.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-08-04 16:46

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> til dine egne formål. Det er forvirrende at læse, og jeg kunne
> forestille mig at der findes browsere der kløjes i det.

Hejsa - Jeg er slet ikke med? Hvad menes der med reserverede navne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 16:54

Lisbet Laursen skrev:

>Hejsa - Jeg er slet ikke med? Hvad menes der med reserverede navne?

Der menes navne som allerede er optaget af 'systemet'. "Left"
bruges som parameter til f.eks. text-align.

Jeg mener altså at det er mest praktisk at man afholder sig fra
at kalde sine klasser for left, font, text-align, color osv.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 02-08-04 17:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg mener altså at det er mest praktisk at man afholder sig fra
> at kalde sine klasser for left, font, text-align, color osv.

Okay, så er jeg med. Tak for tippet.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-08-04 17:39

Hvis du gerne vil være mere beskrivende i dine ID og class navne vil
jeg foreslå at du bruger danske ord så du ikke risikerer konflikter
(se Bertels svar om dette). F.eks. her #venstre i stedet for #left.
Bare husk du ikke kan bruge ÆØÅ så i stedet for #højre ville du skrive
#hoejre.