Forbistret problem
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 23:29

Hej alle

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på at http://fiduso.dk/ ikke
ser så godt ud i IE 6.

Det overraskede mig først meget. Jeg har skam testet designet
også i den browser før jeg søsatte det. Jeg testede igen, og jeg
kunne ikke genskabe problemet.

Så fandt jeg på at ændre min font fra Times til Arial, og straks
gik det hele i smadder. Brødteksten kryber ind under menuen. Det
er træls, og det burde ikke kunne lade sig gøre. Menuen har fået
en bredde på 10.3 em, og brødtekstrammen har en venstrepadding på
10.7 em.

Hvordan klarer man det problem? Sidste udvej er naturligvis at
angive fonten, men jeg er principiel modstander af at ændre ved
folks standarder (selv om det nok sjældent er et bevidst valg i
det her tilfælde).

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-08-04 08:55

"Bertel Lund Hansen"

> Så fandt jeg på at ændre min font fra Times til Arial, og straks
> gik det hele i smadder. Brødteksten kryber ind under menuen. Det
> er træls, og det burde ikke kunne lade sig gøre.

Sjovt jeg har Times som standard og her ser det fint ud
Skiftede til Arial og venstre kolonne strøg ind under menuen

Jeg har prøvet at rydden min cache men uden held
Skifter jeg tilbage til Times igen så virker siden fint

> [...]
> angive fonten, men jeg er principiel modstander af at ændre ved
> folks standarder (selv om det nok sjældent er et bevidst valg i

Det gør du jo alligevel
Baggrundsfarve og farven på brødteksten er bestemt på forhånd
Går jeg ind vælger "accessibility" -> "ignore colors" så hjælper det
lidt, men baggrunden kan stadig ikke ændres

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 09:06

Bertel Lund Hansen skrev:

>Så fandt jeg på at ændre min font fra Times til Arial, og straks
>gik det hele i smadder.

Nu har jeg lige testet med de fonte som XP er født med. Times New
Roman er den eneste hvor det står rigtigt.

Som en foreløbig løsning har jeg nu specificeret fonten til at
være Times.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-08-04 14:45

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> er træls, og det burde ikke kunne lade sig gøre. Menuen har fået
> en bredde på 10.3 em, og brødtekstrammen har en venstrepadding på

Du skal sætte en marign-left på .indhold svarende til bredden på (.menu +
lidt mere). Så har du ikke det problem, uanset valgte font.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 16:02

Erik Ginnerskov skrev:

>Du skal sætte en marign-left på .indhold svarende til bredden på (.menu +
>lidt mere). Så har du ikke det problem, uanset valgte font.

Jo, det har jeg nu alligevel, og der kom ét mere. Resultatet kan
ses her i en meget komprimeret version:

http://fiduso.dk/Fiduso_margin.jpg

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-08-04 23:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, det har jeg nu alligevel, og der kom ét mere. Resultatet kan
> ses her i en meget komprimeret version:
>
> http://fiduso.dk/Fiduso_margin.jpg

Det ser da nærmest ud som om, du har sat margin-left på menuen (svarende til
bredden på menuen). Det var den kasse, der indeholder sideteksten (det, der
skal stå til højre for menuen), som skulle tildeles denne margin-left.

Din side består af en række kasser indeni hinanden:

En orange kasse yderst (med runde hjørner).
Øverst i denne en kasse med sidens logo
Derunder en rød kasse med titellinje
Derefter (stadig i den orange kasse) en kasse, der indeholder:
Til venstre en cremefarvet kasse med menuen
Til højre for menuen en lysegul kasse med sideindholdet.

Sæt position:relative på kasse nummer 4 i listen her over. Sæt så
position:absolute;top:21px;left:0 på menuen. Endelig sætter du en
margin-left på den lysegule kasse svarende til menuens bredde plus lidt
mere.

Sådan (med absolut positioneret menu og margin-left på indhold) er alle mine
sider bygget op. Det virker i alle nyere browsere.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-04 00:31

Erik Ginnerskov skrev:

>Det ser da nærmest ud som om, du har sat margin-left på menuen

Ja - men det havde jeg altså ikke.

Min oprindelige løsning var lavet med padding i stedet for
margin.

Da jeg lavede det med margin uden kommandoen "left: 0;", så det
ud som vist.

Når jeg så indsætter kommandoen "left: 0;" i menuen, rykker den
på plads - og alt ser ud præcis som i min oprindelige løsning.

>Sådan (med absolut positioneret menu og margin-left på indhold) er alle mine
>sider bygget op. Det virker i alle nyere browsere.

Jo - Fidusos forside virker jo også i alle nye browsere hvis jeg
selv bestemmer fonten sådan som du jo gør. Problemet er at IE
opfører sig anderledes ved Times end ved de andre fonte.

Prøv engang at specificere Times på én (kopi af ) en af dine
sider. Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det tager sig ud.

Jeg kan sagtens designe siden så den ser rigtig ud i IE med Arial
(kræver bare mere padding på indholdsrammen), men så ser det
grimt ud med Times.

Hverken Opera eller Firefox har problemet.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-04 13:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Prøv engang at specificere Times på én (kopi af ) en af dine
> sider. Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det tager sig ud.

Prøv så at sammenligne www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp med

www.hjemmesideskolen.dk/html/times.asp
www.hjemmesideskolen.dk/html/arial.asp

Eneste ændring er i css, hvor jeg hele vejen har udskiftet verdana med times
/ arial. Det går naturligvis ud over læsbarheden, fordi verdana netop er en
læsevenlig skrift, mens arial og times er smallere i forhold til højden og
derfor sværere at læse.

Men sidedesignet med menukolonnen i venstre side (i det småtternede felt) og
sideindholdet til højre (på hvid baggrund) er uændret, uanset valgt skrift.

Tjekket i Mozilla 1.6, MSIE 5.5 og 6.0 og Opera 7.23

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-04 14:23

Erik Ginnerskov skrev:

>Prøv så at sammenligne www.hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp med

Mange tak. Jeg kan godt se at du ikke har problemet. Så er det
lidt mystisk hvor det stammer fra, men det må jeg jo hitte ud af.

> [...]
>læsevenlig skrift, mens arial og times er smallere i forhold til højden og

Nu bliver det ikke bedre af at du lader Times stå med en lille
størrelse og at IE forhindrer at man forstørrer den.

Jeg læser alting i Times og forstår (stadig) ikke at folk anser
den for sværere at læse end serifløse skrifter. I en længere
debat med en eller anden fyr om den sag fandt vi cirka lige mange
henvisninger (til undersøgelser) til støtte for begge
synspunkter.

Faktisk er serifløse skrifter sværere for mig at læse, men det
har jo meget med vane at gøre.

>Men sidedesignet med menukolonnen i venstre side (i det småtternede felt) og
>sideindholdet til højre (på hvid baggrund) er uændret, uanset valgt skrift.

Ja, jeg undres.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-04 15:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nu bliver det ikke bedre af at du lader Times stå med en lille
> størrelse og at IE forhindrer at man forstørrer den.

Nu gjorde jeg netop ikke andet end at ændre font-specifikationen. Hvis siden
skulle stå med times, havde jeg da sat størrelsen op. Prøv at kigge på min
private hjemmeside (link i signaturen).

> [...]
> debat med en eller anden fyr om den sag fandt vi cirka lige mange
> henvisninger (til undersøgelser) til støtte for begge

Det er min (egen personlige) erfaring, at times er den mest læsevenlige font
på papir. Men tilsvarende foretrækker jeg verdana ved skærmtekst.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-04 19:25

"Erik Ginnerskov" wrote

> Det er min (egen personlige) erfaring, at times er den mest
læsevenlige font
> på papir. Men tilsvarende foretrækker jeg verdana ved skærmtekst.

Tricket består i at øge linjeafstanden for sans serif typer så er der
faktisk ikke den store forskel i læsbarhed
"Fødderne" er netop lavet for at fastholde øjet op den "rigtige" linje

- Peter