spm: submit form ved først at checke med s~
Fra : Thomas G

Dato : 01-08-04 17:31

hej.
jeg vil gerne checke min form inden den submittes. den skal checkes med et
javaScript. Indtil videre har jeg:

function checker(){
if(document.form1.besked = "") {
return "false";
}
else {
return "submit";
}
}
<form type="POST" action="sendmail.php" id="mailform" name="form1"
onSubmit="return checker()">
name="afsender"></div>
Skriv din besked her
</TEXTAREA></div>
//det her virker ikke... hva skal jeg gøre i stedet..?
</form>

Mvh. Thomas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-08-04 17:44

"Thomas G" <alt-mail@FJERNtunet.dk> writes:

> jeg vil gerne checke min form inden den submittes. den skal checkes med et
> javaScript.

Du har næsten fat i det rigtigt. Du skal bare returnere værdien false
i stedet for strengen "false".

For at gøre det endnu bedre, så foreslår jeg at du skriver:

function checker(form) {
if (form.elements['besked'].value == "") {
return false;
}
return true;
}

og
<form ... onsubmit="return checker(this);" >

Ingen grund til at have checker på onclick på submitknappen, når du
har den på onsubmit-eventen allerede.

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 18:12

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>For at gøre det endnu bedre, så foreslår jeg at du skriver:

>function checker(form) {
> if (form.elements['besked'].value == "") {
> [...]

Og sådan noget strammer jeg altid op til:

function checker(form) {
return form.elements['besked'].value == "";
}

Yderligere debat hører hjemme i
dk.edb.internet.webdesign.clientside som jeg dog ikke følger. Det
er gruppen for JavaScript og andre klientsideprogrammer.

Principperne kan diskuteres i dk.edb.programmering som jeg
følger.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-08-04 20:21

Bertel Lund Hansen skrev:

[Lasse]

> Og sådan noget strammer jeg altid op til:
>
> function checker(form) {
> return form.elements['besked'].value == "";
> }

Det var en uheldig opstramning - du har fået vendt funktionen om.

Der skal et not ind, enten i sammenligningen eller foran hele
udtrykket:

   return form.elements['besked'].value != "";

Jeg sætter opfølgning til javascriptgruppen.
FUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside
--
Jens Gyldenkærne Clausen