Markere tekst -
Fra : Per Krabbe

Dato : 01-08-04 16:37

som hvis det var gjort med en gul markerings pen -

pkc

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 16:44

Per Krabbe skrev:

>som hvis det var gjort med en gul markerings pen -

I CSS:
..markering { background: yellow; }

I HTML-delen:

--
Bertel

Fra : Per Krabbe

Dato : 01-08-04 16:57

"Bertel Lund Hansen"
> I HTML-delen:

Sorry - det er sikkert "parat viden" men hvordan får det lige "gult" ?

Beklager hvis det er for dumt

Skal jeg sætte det med .markering { background: yellow; }

ind i en css fil - ?

Når nu jeg ikke har nogen - hvad så ?

pkc

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-08-04 17:03

http://html.dk/tutorials/css/lektion2.asp

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 18:08

Per Krabbe skrev:

>Sorry - det er sikkert "parat viden" men hvordan får det lige "gult" ?

"Yellow" betyder "gul", og browserne genkender cirka 40 engelske
farveord.

Man kan også selv sammensætte sin farve ved at skrive f.eks.
#89ab23 (en tilfældig farve) hvor tallene to og to angiver den
hexadecimale mængde af henholdsvis rød, grøn og blå
(RGB-værdier).

Hvis man vil acceptere at de to cifre i hvert tal er ens, kan man
i stedet for f.eks. #884422 skrive #842.

Og man behøver ikke vide hvad tallene står for hvis man bare vil
klatte et par tal og se hvilken farve det giver. Systemet er
såmænd ikke så svært endda at hitte ud af.

Tilladte cifre: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 a b c d e f

>Skal jeg sætte det med .markering { background: yellow; }

>ind i en css fil - ?

>Når nu jeg ikke har nogen - hvad så ?

Prøv at kikke på den tutorial som Peter Loumann henviser til. Det
er meget let og hurtigt at komme i gang med at bruge CSS, og når
først man er begyndt, kan man ikke holde op igen. Der er så mange
muligheder, og man kan lære dem i det tempo der passer én bedst.

--
Bertel

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 01-08-04 18:20

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> "Yellow" betyder "gul", og browserne genkender cirka 40 engelske
> farveord.

Det er nu kun 16 ord der er godkendte: aqua, black, blue, fuchsia, gray,
green, lime, maroon, navy, olive, purple, red, silver, teal, white, and
yellow.

Se:

<http://www.w3.org/TR/html4/types.html#h-6.5>
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#color-units>

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 18:25

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

>Det er nu kun 16 ord der er godkendte: aqua, black, blue, fuchsia, gray,
>green, lime, maroon, navy, olive, purple, red, silver, teal, white, and
>yellow.

Øv. Jeg stolede på TopstyleLite.

--
Bertel

Fra : Per Rasmussen

Dato : 01-08-04 22:15

Per Krabbe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Når nu jeg ikke har nogen - hvad så ?
>
> pkc

På den side du skal have gul baggrund bag noget tekst, indsætter du dette
lige over </head>
span.gul {
   background:yellow;
}

Der hvor du skal have teksten indsætter du:

Dette før teksten: <span class="gul">

og dette efter teksten:

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Krabbe

Dato : 02-08-04 06:07

"Per Rasmussen" <jeg@skalgivedig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> background:yellow;
> }
>
> Der hvor du skal have teksten indsætter du:

Tak for hjælpen

pkc

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-08-04 20:22

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> writes:

> Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Det er nu kun 16 ord der er godkendte:

I kan begge to have ret.

CSS 2-specificationen angiver kun 16 farveord. CSS 2.1 (stadig kun en
Candidate Recommendation) har 17 ("CSS, nu med orange"). Bertel sagde
at *browserne* genkender flere, og det er rigtigt for de fleste
browsere (faktisk nærmere 140).

Netscape havde (længe før CSS og W3C) en masse farvenavne, som de
fleste browsere efterligner:
<URL:http://www.almonte.com/color3.html>
<URL:http://webdesign.about.com/library/bl_namedcolors.htm>

Andre farver er taget fra X-windows, (som nogle mener er en meget
*dårlig* navngivning af farverne). Her er en side med farverne taget
fra /usr/X11R6/lib/X11/rgb.txt på en Linux-maskine:
Opera 7 ser faktisk ud til at forstå dem alle sammen, mens IE og Mozilla
forstår nogle af dem (måske dem der er med i Netscapes farver, har ikke
tjekket).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-08-04 20:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Øv. Jeg stolede på TopstyleLite.

Som du skrev det er det formentlig også helt korrekt - de fleste
browsere kender en del flere værdier en de officielle 16 (men man
bør for en sikkerheds skyld holde sig til den officielle standard).
--
Jens Gyldenkærne Clausen