Begynder problemer
Fra : AndersM

Dato : 30-07-04 10:28

Hej Alle
Da jeg er HELT ny i HTML programmering har jeg valgt at prøve
html-tutorialen og lavet en simpel side.
Jeg kan dog ikke forstå nogle små problemer jeg har haft og
håberI gider kigge på min kode og svare på mine spm.

Jeg tror det er nemmest hvis I ser problmerne i virkeligheden

Siden er www.marott.net

Spm. er skrevet med fed (og ? selvfølgeligt)

Og jeg ved godt det er meget grundlæggende spm.

Håber på lidt hurtig respons da jeg glæder mig til at kunne gøre
det bedre.

På forhånd tak for hjælpen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kristian Thy

Dato : 30-07-04 10:36

AndersM uttered:
> Jeg tror det er nemmest hvis I ser problmerne i virkeligheden
>
> Siden er www.marott.net
>
> Spm. er skrevet med fed (og ? selvfølgeligt)

Til en anden gang, så skriv hellere spørgsmålene her - det gør det
lettere at finde ting på Google Groups :)

Anyhoo:

1) Hvorfor er er afsnittet herover ikke højrestillet men bare rykket et
hak til højre på listen?

Fordi det du har højrestillet er teksten inde i <p>-tagget, men der er
ingen tekst - kun <li>-elementer.

2) Hvorfor er afsnittet herover flyttet med til højre?

Fordi du ikke har afsluttet den indlejrede liste med et </ul>-tag efter
kusine Majbritt.

3) Hvordan får jeg stregen herover tilbage til venstrekanten af skærmen?

Ved af afslutte den yderste liste med et </ul>-tag inden <hr>.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 30-07-04 10:41

AndersM wrote:
> Spm. er skrevet med fed (og ? selvfølgeligt)
>
> Og jeg ved godt det er meget grundlæggende spm.

jep, du har ret... et hurtigt kig op de tourials du har fulgt ville også
kunne hjælpe dig videre :)

lister (basic)

<ul>
<li>kjkjllk</li>
<li>kjkjllk</li>
<li>kjkjllk</li>
<li>kjkjllk</li>
</ul>

du skal huske at afslutte dine tags.

--
ulrik nielsen
excuse of the day : Little hamster in running wheel had coronary;

Fra : pepss

Dato : 30-07-04 10:53

"AndersM" skrev

> Jeg kan dog ikke forstå nogle små problemer jeg har haft og
> håberI gider kigge på min kode og svare på mine spm.

en god måde at finde fejl på er at bruge W3C som du kan finde på adr.
http://validator.w3.org/

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-07-04 11:08

AndersM skrev:

> Da jeg er HELT ny i HTML programmering har jeg valgt at prøve
> html-tutorialen og lavet en simpel side.
> Jeg kan dog ikke forstå nogle små problemer jeg har haft og
> håberI gider kigge på min kode og svare på mine spm.

Som Kristian også har nævnt er det en god ide at skrive
spørgsmålene her - både for at man kan finde dem senere hen og også
for at man kan citere dem ved svar. Det er dog fint at du har et
link til din side og udmærket at du også skriver spørgsmålene
direkte på siden.

Du har flere problemer med koden - nogen af dem kommer dog
tilsyneladende på grund af dine spørgsmål.

I linje 9 skriver du: </p align="right"> - det skal bare være </p>.
Uanset hvilke parametre der sættes på en html-kode, skal slutkoden
kun være en "ren" html-kode. Eksempler:

I linje 11 skriver du:

Det er forkert, idet et p-element ikke må indeholde et h1-element.
Du kan se lidt om de regler der gælder for sammensætning af
elementer her: <http://gyros.dk/usenet/html/blokinline.shtml>.

I linje 15 har du:

<h2>Med udgangspunkt i mig selv består familien af:</h2><br>

Det er ikke som sådan en fejl, men br-elementet er ikke nødvendigt
efter en overskrift. Blokelementer (som fx overskrifter, h1-h6)
laver selv linjeskift før og efter sig selv.

I linje 16 og linje 23 starter du to lister (<ul>), men de lukkes
ikke igen. Det skal de - du skal bruge </ul> når en liste er
færdig.

Samtidig må du ikke have andet end li-elementer inde i en liste.
Her er et par eksempler på hvor det går galt i dine lister.

   <ul><p align="right">

   <li>Majbritt         (kusine)</li>

En masse af disse fejl kan opdages ved at validere siden mod en
online validator. Den løber koden igennem og fortæller hvor der er
syntaks-fejl. På siden her kan du se hvordan man i praksis får
valideret sin side: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>.

Og på siden her kan du se hvorfor validering er vigtigt:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-07-04 11:39

AndersM skrev:

>Da jeg er HELT ny i HTML programmering har jeg valgt at prøve
>html-tutorialen og lavet en simpel side.

Du har vist fået svar på dine problemer, nu når du er ny i
kunsten at lave hjemmesider, så burde du skynde dig at kigge på
css inden du får lært for mange gammelsdags tags.

Du vil hurtig finde ud af, at det gør det meget nemmere at styre
udseendeet på en side, især når du begynder at have flere sider.

Der god vejledning om css på html.dk og http://html-faq.dk samt
http://hjemmesideskolen.dk er også gode sider.
--
Knud

Fra : AndersM

Dato : 30-07-04 23:11

Tak for hjælpen jeg glæder mig til at forstå jeres svar
Jeg tror jeg vil kigge på de validerings muligheder.