Hjælp, siden hopper i Mozilla og Firefox
Fra : inga schmidt

Dato : 27-07-04 23:52

Er der mon et klogt hoved, der kan fortælle mig, hvorfor denne
side, www.initiaweb.dk/test_7/index.asp, ryster/hopper når man
fører cursoren hen over linksene? Det går over, når der har været
klikket på alle links, og det sker hverken i Opera eller IE.
Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Villum Sejersen

Dato : 28-07-04 04:40

inga schmidt skrev:
> [...]
> fører cursoren hen over linksene? Det går over, når der har været
> klikket på alle links, og det sker hverken i Opera eller IE.

Prøv til en start at bytte om på rækkefølgen af a:visited og a:hover i
dit css-ark.

mvh. Villum Sejersen

http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-07-04 04:54

Villum Sejersen skrev:

>Prøv til en start at bytte om på rækkefølgen af a:visited og a:hover i
>dit css-ark.

Rækkefølgen er da korrekt på
http://www.initiaweb.dk/test_7/type.css, så vidt jeg kan se.

Den skal være
link
visited
hover
active

Bortset fra at active ikke bruges, så står det da i denne
rækkefølge.

http://www.w3.org/TR/CSS21/selector.html#x32
--
Knud

Fra : Villum Sejersen

Dato : 28-07-04 05:07

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
> hover
> active
>
> Bortset fra at active ikke bruges, så står det da i denne

SÃ¥ huskede jeg forkert; kunne ikke lige finde hverken min reference-bog
eller det rigtige link til w3c. Og har godt nok slet ingen ideer til,
hvorfor gecko-baserede browsere tér sig som de gør på siden.

mvh. Villum Sejersen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-07-04 05:46

inga schmidt wrote:

> [...]
> fører cursoren hen over linksene? Det går over, når der har været
> klikket på alle links, og det sker hverken i Opera eller IE.

Det kan være fordi du har anførselstegn i font på a.hover + visited.
(Hopper ikke i Konqueror)

Stig Johansen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 28-07-04 08:04

inga schmidt wrote:
> [...]
> fører cursoren hen over linksene? Det går over, når der har været
> klikket på alle links, og det sker hverken i Opera eller IE.

Hej Inga!

Der er et par ting du måske gerne vil kigge lidt på!

1. du vil gerne centrere siden? så sæt text-align:center; ind i body's
css, og text-align:left; i #wrap's css.
2. Du har brugt padding og margin på en del af layoutelementerne, prøv
at tænke på at bruge dem på elementerne indeni! det giver ofte et bedre
resultat (p, Hn, etc.)
3. til menuen bruger du afsnit for hvert menupunkt! ikke synderligt
nødvendigt, brug enten en liste (ul....) eller et <br /> det tror jeg
også vil gøre det lettere at style i tilfælde af ændringer. (ikke
ulovligt det du gør tværtimod, men <p> er jo altså defineret som et
afsnit og ikke som en linje, så skulle du have brugt span.)
4.jeg kom først til at tænke på overlappende divs, på grund af effekten,
men jeg må indrømme jeg kan ikke se hvor du skulle være kommet i
quirksmode henne!
5. Det kan dog have noget at gøre med at du floater 2 divs ved siden af
hinanden! prøv at floate kun 1 og lav den anden med en margin. (jeg
testede kort og da jeg fjernede float:right virkede skidtet, men jeg kom
også til at lave et par andre ting, så jeg kan ikke sige om det var det
nøjagtigt!)

Bottomline: du har Moz installeret, men har du DOM-inspectoren
installeret også? hvis du har, så er det en god ide at kigge lidt i den.
Når den highlighter de enkelte elementer vil du opdage, at din
tekstboks1 ikke blinker der hvor den skal, og alle elementerne blinker
stort set udenfor #wrap's område! (det er fa... smart det lille værktøj!)

Claus

Fra : inga schmidt

Dato : 28-07-04 09:16

Claus Jacobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Der er et par ting du måske gerne vil kigge lidt på!
>
> 1. du vil gerne centrere siden? så sæt text-align:center; ind i body's
> css, og text-align:left; i #wrap's css.

Det var lige dét, der skulle til

> Bottomline: du har Moz installeret, men har du DOM-inspectoren
> installeret også? hvis du har, så er det en god ide at kigge lidt i den.

Jeg har ikke fået sat mig ind i, hvordan den virker, men det skal jeg da
helt klart have gjort.
Mange tak for hjælpen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-04 13:40

inga schmidt wrote:

> Det var lige dét, der skulle til

Så mangler du bare at finde årsagen til, at siden i en 800px bred IE
fremtvinger en vandret scrollbar.

Jeg tror, det hænger sammen med, at du i css har defineret margin på body: 0
10%; - i kombination med den bredde, du har sat på sidens faktiske indhold.
Prøv at fjerne de 10% og se, hvordan siden så opfører sig i de forskellige
browsere.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : inga schmidt

Dato : 28-07-04 16:20

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Prøv at fjerne de 10% og se, hvordan siden så opfører sig i de forskellige

Jeg er ikke ligefrem overrasket over, at du har ret. Tak for tippet.