scroll-problem ved relativ positionering
Fra : Julius Madsen

Dato : 27-07-04 14:05

Hej!

Jeg er netop hoppet væk fra table-layouts og gør mit bedste for at bruge
CSS til alt der hedder positionering og layout.
Det går ok, men nu er jeg stødt på et problem som jeg ikke lige kan
regne ud...

Sagen er den at jeg har brugt relativ positionering til at positionere
mange af mine elementer. Men hvis der er mere indhold i mine divs, end
der kan vises på siden, så kommer ingen scrollbar. Jeg har selv tænkt
mig frem til (*hurray* :D) at det er fordi den "udregner" scrolling
udfra elementets opringelige position og ikke dets nye placering som det
har fået vha. CSS...

Det ser ud til at virke hvis jeg ændrer dem til absolut positionering,
men så bliver mit problem, at elementerne nedenunder (som også er
css-positioneret) ikke rykker sig i forhold til det ovenstående element,
f.eks. hvis der kommer mere indhold..

Skal jeg bruge tables til dette, eller er der en mere "handy" løsning?

Siden kan ses på http://www.bleeder.dk/bubblemedia/ men jeg sidder og
retter i den hele tiden lige nu, så er I advaret =)

mvh. Julius

Fra : Julius Madsen

Dato : 27-07-04 14:13

> [...]
> men så bliver mit problem, at elementerne nedenunder (som også er
> css-positioneret) ikke rykker sig i forhold til det ovenstående element,
nu fandt jeg sørme selv en løsning! Har ellers siddet og rodet med det
et godt stykke tid..

undskyld forstyrrelsen! ;)

mvh. Julius

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 27-07-04 14:17

Julius Madsen wrote:

> [...]
> men så bliver mit problem, at elementerne nedenunder (som også er
> css-positioneret) ikke rykker sig i forhold til det ovenstående element,

Du kan angive en fast height og bruge overflow:auto;
Fylder indholdet så mere end der er givet plads til så kommer der en
scrollbar.
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visufx.html

Hvorfor udelader du ikke bare at angive en height og lader indholdet
automatisk bestemme height. Så slipper brugeren for at scroll inde på
din side.

Du bør validere dit XHTML-dokument, du mangler alt-tekster på img
elementerne, bruger unikke id'er flere gange, mangler at lukke elmenter
og nester tabel og tr elementerne forkert.

Du bør ikke angive en XML-deklaration i dit XHTML-dokument, det for IE6
til at gå i quirks mode.
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#heading_17

--
Martin Hintzmann Andersen