Div. spørgsmål (især CSS)
Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 00:36

Hejsa,

jeg har et par problemer. Derfor denne intet-sigende overskrift.

Mit websted, som jeg er ved at lave. Jeg laver det meste i FrontPage 2000,
men tilretter nogle enkelte koder i html.

Mit websted kører med nogle sider med indhold, som jeg kalder xxx.shtml
Derudover har jeg lavet en side, der hedder menu.html og en side, der hedder
bundtekst.html. Disse to sider, har jeg via funktionen i FP "indsæt -
komponent - inkluderet side" indsat som menu i toppen hhv. en lille
bundtekst i hvert af mine indholdssider.

Link til siden. Jeg har lagt den på nettet allerede nu, selvom den ikke er
køreklar mht. indhold og design, da i plejer at spørge efter et link.

1. Flere stylesheets

Jeg har i mine indholdssider indsat koder, der henviser til et stylesheet.

Problemet er bare, at menuen og indholdet / bundteksten kører på to
forskellige stylesheets, hvilket systemet jo ikke kan finde ud af.

Så længe jeg kun har indsat min henvisning til sidens normale stylesheet, så
bliver bundteksten og indholdet vist korrekt. Men når jeg indsætter min
menu, så bliver den ikke vist rigtigt, hvis jeg ikke indsætter endnu en
henvisning til et stylesheet lavet til menuen. Når jeg indsætter endnu en
henvisning i head'en, så bliver computeren selvfølgelig forvirret og
derefter er min bundtekst og indholdssider ikke længere med det korrekte
skriftstørrelse / style mv.

2. Reduktion af tomt mellemrum mellem titel og menu

Hvordan får jeg reduceret det hul, der er mellem menulinien og titlen på
siden ovenover?

3. Ændrer farven på et aktivt link, når musen er over et 3. link

I min menu, kan jeg så få et aktivt link til at ændre farven, når musen er
over (hover) et underliggende menupunkt. Begrundelsen er, at
farvekombinationen pt. gør det svært at se teksten, når menupunktet er
aktivt, men musen er andetsteds.

4.

Jeg har opdelt mit side i to særskilte dele, da de omhandler to forskellige
emner uden noget til fælles.

Dvs. når du klikker på sidens normale adresse www.skindbeni.dk så kan du
herfra vælge, om du vil følge et link, der går til underliggende sider om
emne A(/B/C) eller du kan klikke på et andet link, så du kommer til
underliggende sider om emne (1(/2/3)

Siden er super simpelt bare sat op ved at lave en tabel med en række og to
kolonner. Den venstre kolonne afspejler den farve, som de underliggende
sider på det pågældende link henviser til og tilfældet er det samme på den
anden side (kolonne 2)

Kan jeg på denne side, som i fx Word, indsætte en tekstboks, der går over
begge sider med teksten "Velkommen til" osv. Altså så skærmen stadigvæk er
delt af de to farver, men en tekst fortsætter fra den ene kolonne over i den
anden.

Med glæde ser jeg frem til hjælp og siger dermed på forhånd tak.

Michael Vinther Sørensen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-07-04 02:17

On Tue, 27 Jul 2004 01:35:57 +0200, Vint <ingen> wrote:

> [...]
> henvisning i head'en, så bliver computeren selvfølgelig forvirret og
> derefter er min bundtekst og indholdssider ikke længere med det korrekte

Ikke sikker på jeg forstår problemet. Der er ikke nogen forskel på hvor
mange gange man linker til et stylesheet. Forskellen kan ligge i, at det
vil være det stylesheet der står sidst i koden, der overskriver reglerne
fra det tidligere stylesheet.
Så i tilfældet:
   <link href="style/style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
   <link href="style/css_menu/mhalist.css" rel="stylesheet" type="text/css">
vil de regler der bliver defineret i begge stylesheet blive overskrevet af
style/css_menu/mhalist.css.
Så tjek om du overskriver nogle af de eksisterende regler.

I øvrigt skal du ikke afslutte dine <link> med /> da du ikke benytter
xhtml - du benytter i det hele taget ikke nogen doctype, så du får lige
lidt links her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>
<http://www.html.dk/artikler/00036/>
<http://www.hut.fi/~hsivonen/doctype.html>
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch/table.html>
<http://www.alistapart.com/articles/doctype/>

> Hvordan får jeg reduceret det hul, der er mellem menulinien og titlen på
> siden ovenover?

Du har dette stående efter meneuen:

   <!--webbot bot="Include" endspan i-checksum="46751" -->

<h2 align="center">Velkommen til Skindbeni.dk</h2>

Der er ikke nogen grund til at have et tomt element for at cleare left.
fjern <div style="clear:left;"> </div>
og skriv i stedet:
<h2 style="text-align:center;clear:left;margin-top:0;">Velkommen til
Skindbeni.dk</h2>

Så skulle der ikke være noget mellemrum. Du kan så forøge det ved at
erstatte "0" i margin-top, med den afstand du gerne vil have.

Der kan eventuelt også være noget bund margin på:
   <ul class="ListMenu horizontal" id="menu1">
som du kan fjerne med style="margin-bottom:0;"

Hvis jeg har misforstået det, og det er den overskrift der står over
meneuen, så er det samme fremgangsmåde. Sæt margin-bottom på h1-elementet.

> [...]
> er
> delt af de to farver, men en tekst fortsætter fra den ene kolonne over i

Noget i stil med:
style="position:absolute;top:100px;left:50%;margin-left:-100px;width:200px;text-align:center;font-size:2em;">Velkommen
til</div>
Alt i style-tagget kan du selvfølgelig smide over i det eksterne
stylesheet.

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-04 15:40

Ryan Kristensen wrote:

> I øvrigt skal du ikke afslutte dine <link> med /> da du ikke benytter
> xhtml - du benytter i det hele taget ikke nogen doctype, så du får
> [...]

Jo, det er skam helt legalt.

link. Der er derimod tale om et link til den defaulte side i rodkataloget på
sitet http://et_site.dk.

http://www.html.dk/artikler/00036/ angiver således den defaulte side i
kataloget 00036 under artikler på html.dk.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-07-04 17:23

On Tue, 27 Jul 2004 16:39:31 +0200, Erik Ginnerskov
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Jo, det er skam helt legalt.

> på et
> link.

Jeg var måske ikke så tydelig i min formulering:
Man skal ikke afslutte <link> af typen:
<link href="style/css_menu/mhalist.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
hvis man bruger html.
De skal i stedet skrives:
<link href="style/css_menu/mhalist.css" rel="stylesheet" type="text/css">

Hvad der står i href-attributten er underordnet i denne sammenhæng.

--
Ryan Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 02:08

Tak for alle for svarene på mine spørgsmål

Se flere kommentarer længere nede.

> [...]
> style/css_menu/mhalist.css.
> Så tjek om du overskriver nogle af de eksisterende regler.

Ja problemet er, at jeg har indsat følgende i head'en for at give alle mine
sider det samme lay out.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css>

Samtidig har jeg fået genereret en menu udfra mhalist, som er en topmenu med
drop down. For at få denne menu til at se ud, som den skal, skulle jeg
ligeledes indsætte følgende i head'en på alle mine sider

<link href="style/css_menu/mhalist.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Problemet er bare, at når jeg indsætter begge linier, så er det kun den
nederste linie (den til menuen), der slår igennem.

Hvordan definerer jeg, at "den del" af siden skal bruge den øverste linie og
"den del" af siden skal hente fra den nederste stylesheet.

Selve menuen, som jeg indsætter på hver side kan ses her:
www.skindbeni.dk/inkl/menu.html

Ovenstående menu bliver inkluderet i alle andre sider vha. Frontpage.

tjek fx. http://www.skindbeni.dk/skindbeni.shtml

> [...]
ext-align:center;font-size:2em;">Velkommen
> til</div>
> Alt i style-tagget kan du selvfølgelig smide over i det eksterne

Jep. Ovenstående var det, der skulle til. Jeg vil dog gerne tilrette koden
ovenover lidt, så det står på en linie. Jeg har allerede tilrettet lidt, men
kan ikke få koden til at makke ret, så den står på en linie i stedet for at
knække.

se her: www.skindbeni.dk

Michael Vinther Sørensen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-07-04 11:45

On Wed, 28 Jul 2004 03:08:11 +0200, Vint <ingen> wrote:

> [...]
> men
> kan ikke få koden til at makke ret, så den står på en linie i stedet for

Du skal ændre på width:200px samt margin-left:-100px
margin-left skal bare være det halve af width (med omvendt fortegn), så
hvis du sætter width til 500 så skal margin-left være -250.

--
Ryan Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-04 13:19

Vint wrote:

> [...]
>
> Problemet er bare, at når jeg indsætter begge linier, så er det kun
> den nederste linie (den til menuen), der slår igennem.

Du skal indsætte din menu i en navngivet div:

.... eller, hvis du bruger php-include:

----------------

Derefter skal du i din css definere de særlige regler, der skal gælde for
indholdet i menu-div'en:

#menu1 ul { regler }
#menu1 li { regler }
#menu1 li a:link, #menu1 li a:active, #menu1 li a:visited { regler }
#menu1 li a:hover { regler }

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-04 08:03

Vint skrev:

>1. Flere stylesheets

Flere stylesheets er ikke i sig selv et problem. Det hedder
"Cascading" netop fordi det skal kunne fungere på den måde.

>Problemet er bare, at menuen og indholdet / bundteksten kører på to
>forskellige stylesheets, hvilket systemet jo ikke kan finde ud af.

Jo, det kan det godt. Der vil kun opstå problemer hvis du har
brugt samme navn i de to ark, men givet forskellige opsætninger
dertil.

Hvis der i første ark står:
   .menu { color: #000; text-align: right; }
og i andet ark står
   .menu { color: #fff; text-align: left; }
så er det kun den sidste indstilling der virker. Den anden bliver
'glemt'.

Hvis du derimod kaldte dem f.eks. menu1 og menu2, ville der ikke
være noget problem.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 02:14

> [...]
> 'glemt'.
>
> Hvis du derimod kaldte dem f.eks. menu1 og menu2, ville der ikke

Jeg forstod ikke umiddelbart ovenstående.

Jeg har uddybet lidt i svaret til Ryan Kristensen i samme tråd.

Jeg har min menu - kan ses her: www.skindbeni.dk/inkl/menu.html

Den bliver vha. Frontpage inkluderet i alle andre sider, som skal have samme
layout.

Derfor får alle sider i head'en monteret følgende kode:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css">

som henter det layout som alle sider skal have.

Derudover kræver min menu for at blive vist korrekt, at man henter data fra
et andet stylesheet.

derfor bliver følgende kode indsat i head'en på alle mine sider.

<link href="style/css_menu/mhalist.css" rel="stylesheet" type="text/css"/>

Problemet er her, at nu bliver computeren selvfølgelig forvirret og bruger
kun den sidste kode.

Hvordan får jeg defineret, hvornår den skal bruge hvilken kode.

Kan jeg bruge menu1 og menu2, som du skrev og hvordan eller skal der bruges
anden kode?

Michael Vinther Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-04 09:14

Vint skrev:

> [...]

>Problemet er her, at nu bliver computeren selvfølgelig forvirret og bruger

Nej, det er forkert. Browseren kan fint håndtere to stilark. Jeg
forstår ikke at du tror noget andet.

Men hvis to forskellige ting hedder det samme i de to stilark,
*så* er det kun den sidste der virker.

>Hvordan får jeg defineret, hvornår den skal bruge hvilken kode.

Det skal du ikke definere. Du må bare ikke lave forskellige
opsætninger til samme klasse/id/element - og det er i den
forbindelse ligegyldigt om du gør det i 1 ark eller i 35.

>Kan jeg bruge menu1 og menu2

Det med menu1 og menu2 skal bare illustrere at du er nødt til at
kalde tingene noget forskelligt.

Nu har jeg genlæst dit indlæg. CSS-ark skal inkluderes i <head>.
Gør du det?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-07-04 09:38

Vint skrev:

> Link til siden. Jeg har lagt den på nettet allerede nu, selvom
> den ikke er køreklar mht. indhold og design, da i plejer at
> spørge efter et link.

Netop - men hvor er det link? Efter et par gennemlæsninger fandt
jeg din henvisning til www.skindbeni.dk - men det ser ud som om du
taler om flere forskellige sider. Det er en god ide tydeligt at
angive hvilken side (med link) du spørger om.

Derudover er det en god ide at validere din side.

Se hvordan her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> - og hvorfor her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen