Skalerbart problem
Fra : Thomas Gade

Dato : 26-07-04 21:37

Jeg forsøger at lave en skalebar side.
Mit problem er når jeg formindsker browservinduet i Firefox, så går
indholdet ud over de divs de det ligger i.
Siden skalerer som jeg gerne vil have den til i IE.

http://www.theway.1go.dk/

Desuden virker min padding på mine tekst elementer ikke i #spalte2, i
firefox? Nogen der ved hvorfor.

Mvh
Thomas

Fra : Kristian Bødker

Dato : 26-07-04 21:53

Thomas Gade wrote:
> Jeg forsøger at lave en skalebar side.

lækkert at man ikke er den eneste

> [...]
>
> http://www.theway.1go.dk/
>
> Desuden virker min padding på mine tekst elementer ikke i #spalte2, i

Du har lidt fejl i dit stypesheet hvilket muligvis kan give problemer:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.theway.1go.dk/

Og så andiver du flere ting som "0%" hvilket ikke er helt korrekt. "0"
er den eneste størrelse i css der ikke skal have enhed. eks:

"padding: 0;"

Desuden skal du passe på med dine billeder, der bliver resized hver gang
man ændre browser vinduet hvilket ikke er så vellykket.

--
Kristian Bødker, Software Engineering studerende
http://www.bødker.dk/ eller http://www.xn--bdker-vua.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-04 22:06

Kristian Bødker skrev:

> Og så andiver du flere ting som "0%" hvilket ikke er helt
> korrekt.

Jo - det er lige så korrekt som 0px, 0em, 0pt og 0.

> "0" er den eneste størrelse i css der ikke skal have enhed. eks:

Jep, men den _må_ gerne have en enhed. Pointen er at uanset hvilken
enhed man sætter på, er det alligevel den samme værdi.

> Desuden skal du passe på med dine billeder, der bliver resized
> hver gang man ændre browser vinduet hvilket ikke er så
> vellykket.

Helt enig. Billeder bør ikke skaleres af browseren (men tilpasses i
et grafikprogram før upload).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-04 22:24

Kristian Bødker skrev:

>Og så andiver du flere ting som "0%" hvilket ikke er helt korrekt.

Jo, det er helt korrekt.

>"0" er den eneste størrelse i css der ikke skal have enhed.

Ja, men den må gerne.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-04 21:55

Thomas Gade skrev:

> Jeg forsøger at lave en skalebar side.
> Mit problem er når jeg formindsker browservinduet i Firefox,
> så går indholdet ud over de divs de det ligger i.

Så vidt jeg kan se er det korrekt opførsel når du ikke har pillet
ved overflow. Jeg forsøgte at tjekke med Opera, men her ser siden
helt forkert ud.

> Desuden virker min padding på mine tekst elementer ikke i
> #spalte2, i firefox? Nogen der ved hvorfor.

Du har sat padding-left til 2% - hvilket hos mig bliver til
2.66667px iflg. DOM Inspector. Der er ikke nogen højrepadding.

NB: Du har en fejl i css-koden (padding0%).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Gade

Dato : 26-07-04 22:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Så vidt jeg kan se er det korrekt opførsel når du ikke har pillet
> ved overflow.

Hvordan skal overflow indstilles? Jeg vil bare gerne have FF opfører sig
som IE når man formindsker browservinduet. Kan man ikke få FF til at
tolke koden som IE gør?

Jeg forsøgte at tjekke med Opera, men her ser siden
> helt forkert ud.

Ja det er ikke så pænt.

> Du har sat padding-left til 2% - hvilket hos mig bliver til
> 2.66667px iflg. DOM Inspector.

Jeg forstår ikke lige hvad du mener?

Der er ikke nogen højrepadding.

Har sat en, men der fortsat ingen padding I #spalte2.

> NB: Du har en fejl i css-koden (padding0%).

Er rettet.

Mvh
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-07-04 23:10

Thomas Gade skrev:

> Hvordan skal overflow indstilles?

Du kan se de mulige værdier her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/visufx.html#propdef-overflow>

- men jeg tror ikke du kan få Firefox til at opføre sig som IE her.
Min pointe var at så vidt jeg kan se følger Firefox de
retningslinjer der er givet mht. overflow af en boks. Indholdet
flyder over, men boksen udvides ikke.

> Jeg forstår ikke lige hvad du mener?

Du skriver at der mangler padding i Firefox - uden nærmere at
angive hvilken padding det drejer sig om. Jeg bemærker så at den
viste padding næsten ikke er synlig.

> Der er ikke nogen højrepadding.
>
> Har sat en, men der fortsat ingen padding I #spalte2.

Du har sat den til 0.5% - svarende til 0.8px hos mig. Det er
umuligt at vurdere om det vises eller ej. Brug en større værdi hvis
du vil tjekke om det virker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Gade

Dato : 27-07-04 20:34

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du kan se de mulige værdier her:
> <http://www.w3.org/TR/CSS21/visufx.html#propdef-overflow>

Jeg tænkte mere i retning af hvilke divs du ville give overflow. Jeg har
eksperimenteret lidt med det men uden at få et tilfredsstillende resultat.

> [...]
> Min pointe var at så vidt jeg kan se følger Firefox de
> retningslinjer der er givet mht. overflow af en boks. Indholdet

Ok, men der skulle vel ikke være nogle der har et link til en side der
skalerer pænt i FF?

> Du har sat den til 0.5% - svarende til 0.8px hos mig. Det er
> umuligt at vurdere om det vises eller ej. Brug en større værdi hvis
> du vil tjekke om det virker.

Jeg har haft en større værdi, dog uden effekt.

Mvh
Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-04 21:49

Thomas Gade wrote:

> Ok, men der skulle vel ikke være nogle der har et link til en side der
> skalerer pænt i FF?

Det er da ikke noget problem. Du skal bare lade være med at bruge IE som
primær monitor, når du udvikler. Brug i stedet en gecko-browser som f.eks.
FF eller Mozilla. Når du har lavet siderne, så de ser rigtige ud i gecko,
åbner du dem i IE og ser, hvor meget, der skal justeres på til IE. Her kan
du lave noget IE-specifik css, der kompenserer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Thomas Gade

Dato : 27-07-04 23:17

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> åbner du dem i IE og ser, hvor meget, der skal justeres på til IE. Her kan
> du lave noget IE-specifik css, der kompenserer.

Som udgangspunkt arbejder jeg også med siden i FF og retter så til
løbende i IE. Men jeg tror jeg starter forfra på siden og prøver din
fremgangs måde.

Tak til alle for svar.

Mvh

Thomas