Artikeludkast vedr. blok- og inlinesammens~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 15:26

Hej gruppe. Affødt af en tråd i webdesigngruppen har jeg skrevet
lidt om hvad man må og ikke må når man sammensætter html-koder.

Det foreløbige resultat kan ses her:
<http://www.gyros.dk/usenet/html/blokinline.shtml>

Kommentarer og forslag til forbedringer er meget velkomne.

Jeg har ikke gjort noget stort ud af designet - jeg forestiller mig
at artiklen kan bruges på html-faq.dk, og derfor skal tilpasses
deres formater.

Mht. indhold skal jeg knytte en enkelt kommentar til opdelingen af
blokelementer. Knud Gert Ellentoft har bemærket at blok-elementerne
blockquote, form og noscript godt kan validere med inline-indhold i
transitional. De validerer bare ikke som Strict. Hvis nogen kan
finde på en kort, letforståelig måde at skrive det ind i artiklen,
lytter jeg gerne til råd.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 23-07-04 15:31

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> Kommentarer og forslag til forbedringer er meget velkomne.

Jeg skal lige tygge den igennem et par gange før den
sidder fast, men ligepræcis det med block/inline har
jeg tit savnet info om så det er en god idé. Måske
skulle du tilføjge et eksempel på hvordan man kan lave
sin ul inline eller sin a block?

Jane - er et blockelement
--
besøg denne side før den lukker ned:
sharieweedee.com

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 15:38

Jane skrev:

> Måske skulle du tilføjge et eksempel på hvordan man kan lave
> sin ul inline eller sin a block?

Jeg synes ikke det hører til denne artikel - men det kan godt være
relevant at skrive noget om.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-07-04 16:54

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> transitional. De validerer bare ikke som Strict. Hvis nogen kan
> finde på en kort, letforståelig måde at skrive det ind i artiklen,

Forslag:

Blokelementer der kun må indeholde blok-indhold ved strict (x)html:
blockquote, form, noscript

Blokelementer der gerns må indeholde inline-indhold ved transitional
(x)html:
blockquote, form, noscript

Endvidere foreslår jeg følgende ændret lidt:

Specialtilfælde (der hverken må indeholde blok eller inline)
(lister, tabeller og hr)
dl, hr, ol, table, ul

.... lav sidste linje om til
table, hr, dl, ol, ul

Så har du alle lister samlet i opremsningen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 20:36

Erik Ginnerskov skrev:

> ... lav sidste linje om til
> table, hr, dl, ol, ul

Det er nok en god ide. Opstillingen nu er rent alfabetisk ordnet,
men det giver god mening at placere listerne samlet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-07-04 18:31

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]

> Det foreløbige resultat kan ses her:
> <http://www.gyros.dk/usenet/html/blokinline.shtml>
>
> Kommentarer og forslag til forbedringer er meget velkomne.

Du nævner BR som det eneste inline-element der ikke kan indeholder
andre inline-elementer. Der er også IFRAME, IMG, INPUT og TEXTAREA
(hvor TEXTAREA er speciel ved faktisk at have indhold, bare kun
tekst).

Jeg synes specifikationen er ganske god til at forklare forskellen
på block- og inline-elementer. Jeg synes din tekst bliver lidt for
detaljeret lidt for hurtigt - jeg kunne godt bruge en lidt blødere
indledning.
(<URL:http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#edef-TEXTAREA>)

Angående INS/DEL, så vil jeg foreslå formuleringen:
---
De to elementer INS og DEL er specielle. De kan bruges både som
blok-elementer og inline-elementer. Når de bruges som inline-elementer
må de ikke indeholde blok-elementer, ellers må de gerne.
---
(Principielt vil jeg kalde INS og DEL fejl i HTML-designet. Der burde
være to forskellige versioner, lige som BLOCKQUOTE og Q.)

> [...]
> transitional. De validerer bare ikke som Strict. Hvis nogen kan
> finde på en kort, letforståelig måde at skrive det ind i artiklen,

EFter at have tjekket HTML 4.0 og 4.01 DTD'erne, så kan jeg ikke se
hvorfor de validerer. Det gyldige indhold af BLOCKQUOTE er markeret
som (%block;|SCRIPT), altså kun gyldige blok-elementer og SCRIPT-
elementer (og %block; er defineret ved:
<!ENTITY % block
"P | %heading; | %list; | %preformatted; | DL | DIV | NOSCRIPT |
BLOCKQUOTE | FORM | HR | TABLE | FIELDSET | ADDRESS">
<!ENTITY % heading "H1|H2|H3|H4|H5|H6">

<!ENTITY % list "UL | OL">

<!ENTITY % preformatted "PRE">
)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 20:34

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Du nævner BR som det eneste inline-element der ikke kan
> indeholder andre inline-elementer. Der er også IFRAME, IMG,
> INPUT og TEXTAREA (hvor TEXTAREA er speciel ved faktisk at
> have indhold, bare kun tekst).

Iframe kan vel godt indeholde noget - det vises bare kun hvis
iframen ikke selv vises. Men vi er helt enige om de andre tre.

> Jeg synes specifikationen er ganske god til at forklare
> forskellen på block- og inline-elementer. Jeg synes din tekst
> bliver lidt for detaljeret lidt for hurtigt - jeg kunne godt
> bruge en lidt blødere indledning.

Tænkte det nok - jeg vil prøve efter weekenden.

> [...]
> som blok-elementer og inline-elementer. Når de bruges som
> inline-elementer må de ikke indeholde blok-elementer, ellers

Den er god. Sådan set gælder det omvendte også, men det er nok
sjældent at der vil opstå tvivl alligevel.

> (Principielt vil jeg kalde INS og DEL fejl i HTML-designet.
> Der burde være to forskellige versioner, lige som BLOCKQUOTE
> og Q.)

Jeg er ikke helt med på hvad du mener - kan du uddybe?

> EFter at have tjekket HTML 4.0 og 4.01 DTD'erne, så kan jeg
> ikke se hvorfor de validerer.

Det undrer også mig - men både W3-validatoren og WDG's validator
siger god for den i transitional.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-07-04 23:17

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Iframe kan vel godt indeholde noget -

Ups, ja. :)

> Jeg er ikke helt med på hvad du mener - kan du uddybe?

Det er noget underligt noget at have *et* element der kan bruges på to
forskellige, gensidigt udelukkende, måder. Det betyder at DTD'en ikke
kan beskrive begrænsningerne - den siger bare at man godt må have
blok-elementer inde i en INS, men kan ikke sige at det ikke gælder
hvis INS'en er brugt som inline-element.

Sammenlign så med Q- og BLOCKQUOTE-elementerne. Der er der to
uafhængige elementer, hvor den ene er inline og den anden blok.
Det er det samme med DIV og SPAN.

Hmm, på den anden side er det også noget rod at have to elementer
der betyder det samme, men bruges på forskellige tidspunkter. :)
Måske skulle man bare bruge en beskrivelse der er bedre end en DTD,
eller bare indføre en tredje type elementer - nogen der hverken er
blok eller inline, men som arver det de placeres i :)

/L