CSS: Problemer med enten padding eller mar~
Fra : Sverri M Olsen

Dato : 23-07-04 11:31

Go' Daw :)

LINK: www.dripz.dk/test/problem
CSS: www.dripz.dk/test/problem/files/style.css

I Opera ser siden fin ud, men i IE er der et lille mellemrum
mellem mine to layers; som jeg ikke vil ha'! Siden skal se ud som
den gør i Opera.

Er der nogen der gider at hjælpe mig med at få ordnet det?

PS: om I finder andre fejl (eller noget der ikke burde være i
koden), så ville det være dejligt om jeg lige kunne få det at
vide ;)

På forhånd tak :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 11:36

Sverri M Olsen skrev:

> I Opera ser siden fin ud, men i IE er der et lille mellemrum
> mellem mine to layers; som jeg ikke vil ha'! Siden skal se ud som
> den gør i Opera.

Start med at validere din kode.

Se hvordan her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> - og hvorfor her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 23-07-04 11:44

> Start med at validere din kode.

Ok så er det gjort! Den siger at siden er valid. MEN den siger også:

"WARNING:
Line 38, column 30: reference not terminated by REFC delimiter"

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 23-07-04 11:48

Sverri M Olsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ok så er det gjort! Den siger at siden er valid. MEN den siger også:

Eller helt korrekt:

Warning:
Line 37, column 25: reference not terminated by REFC delimiter
Warning:
Line 38, column 30: reference not terminated by REFC delimiter
Warning:
Line 39, column 26: reference not terminated by REFC delimiter
Warning:
Line 40, column 26: reference not terminated by REFC delimiter
Warning:
Line 41, column 28: reference not terminated by REFC delimiter

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-07-04 11:51

Sverri M Olsen wrote:

> Ok så er det gjort! Den siger at siden er valid. MEN den siger også:
>
> "WARNING:
> Line 38, column 30: reference not terminated by REFC delimiter"

ser vi på det samme? - jeg prøvede at validere din html, og får helt
anderledes seriøse problemer:
<http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.dripz.dk/test/problem/>

hvis vi snakker css får jeg også en noget anden fejl:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.dripz.dk/test/problem/>

- den har især nogle problemer med din background-definition på .middle
- det kan du måske få hjælp til her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/colors.html#propdef-background>

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 23-07-04 11:57

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> - den har især nogle problemer med din background-definition på .middle

OK.. det her er hvad jeg har:

HTML:
http://validator.w3.org/check?uri=www.dripz.dk%2Ftest%2Fproblem

CSS:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=www.dripz.dk%2Ftest%2Fproblem%2Ffiles%2Fstyle.css&usermedium=al

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 12:00

Jesper Brunholm skrev:

> ser vi på det samme? - jeg prøvede at validere din html, og
> får helt anderledes seriøse problemer:
> <http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//www.dripz
> .dk/test/problem/>

Der er nu ingen fejl her. Måske har du valideret lige før en
ændring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 12:00

Sverri M Olsen skrev:

> "WARNING:
> Line 38, column 30: reference not terminated by REFC
> delimiter"

Du mangler et semikolon i &nbsp;
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 12:02

Sverri M Olsen skrev:

> Ok så er det gjort!

O.k.

Hvad er grunden til at du bruger XHTML 1.1? Med mindre du har en
speciel årsag, vil jeg anbefale dig at bruge XHTML 1.0 Strict i
stedet - så slipper du for at omgå reglerne om mime-typer (eller
alternativt udelukke IE-brugere fra siden).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 23-07-04 20:17

> [...]
> stedet - så slipper du for at omgå reglerne om mime-typer
(eller
> alternativt udelukke IE-brugere fra siden).

Ok, det vidste jeg nu ikke noget om..

Jeg kan godt li' at lave noget der er udfordrende, derfor tænkte
jeg at XHTML1.1 burde være sværere at bruge end 1.0... Det var
egentlig den eneste grund, men nu hvor jeg blev lidt lidt
klogere, så vil jeg da gå over til 1.0.. ;)

Jeg takker alle for jeres hjælp og input(s).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-07-04 20:38

Sverri M Olsen skrev:

> Jeg kan godt li' at lave noget der er udfordrende, derfor
> tænkte jeg at XHTML1.1 burde være sværere at bruge end 1.0...

Det har du egentlig også ret i - problemet er bare at det er så
meget sværere at bruge xhtml 1.1 korrekt (uden blot at ignorere IE-
brugere), at det ikke er umagen værd.

> Det var egentlig den eneste grund, men nu hvor jeg blev lidt
> lidt klogere, så vil jeg da gå over til 1.0.. ;)

I forhold til html-koderne er det 99.9% det samme som 1.1.
--
Jens Gyldenkærne Clausen