bund på sider med tabel 100%??
Fra : Jonathan David Delfs

Dato : 22-07-04 19:53

Jeg er ved at lave et design til min side www.swep.tk, og så er
jeg kommet på et problem. Jeg har lavet designet så der skal være
forskellige farver i tabellerne, og det skal være tabeller. Nå
men så i bunden skal jeg ha den sidste lille eller store celle,
alt efter hvad folk har for en opløsning på computeren. Jeg har
så sats tabelens højde til at være 100%, og så ville jeg jo tro
at de 100% kun gik til bunden af vinduet, men det gør den ikke
som i kan se går den længere den så man skal scroole.
Jeg har udtænkt en måde hvorpå det kunne lade sig gøre med
iframes, men det er noget være klyt og nogle browsere kan ikke se
iframes, så det gør jeg ikke med mindre i simpelt hen ikke har
nogen anelse om hvad jeg skal gøre.

Det er jo lidt insviklet men i kan se designet på:
http://www.delfs.1go.dk/kontakt.htm
Nogen der måske har et forslag??

Jeg vil blive glad for alle de svar jeg for.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-07-04 20:59

Jonathan David Delfs skrev:

> Jeg er ved at lave et design til min side www.swep.tk, og så er
> jeg kommet på et problem. Jeg har lavet designet så der skal være
> forskellige farver i tabellerne, og det skal være tabeller.

Hvorfor det? Tabeller er ikke beregnet til at opbygge sidestruktur.

> Jeg har så sats tabelens højde til at være 100%,

Det er ikke gyldig html - tabeller har ingen højde-attribut. Det
virker i nogle browsere (i quirks mode).

> og så ville jeg jo tro at de 100% kun gik til bunden af vinduet,
> men det gør den ikke som i kan se går den længere

De 100% beregnes formentlig med udgangspunkt i browservinduets
højde - og da du har nogle tabeller ovenover der også optager
plads, vil det i sagens natur give scroll.

Hvad er det præcis du vil have i de nederste celler? Hvis det (som
nu) alene er en baggrundsfarve kan og bør den sættes med css på
body.

NB: Din side validerer ikke. Det har ikke det store at sige i
forhold til hvordan tabelhøjde=100% virker, men hvis du senere får
problemer med visningen, er det en god ide at få valideret siden.
Se hvordan her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> - og hvorfor her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen