Problem med visning af formular i Opera.
Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 19:56

Hej!
Jeg har lavet en formular og stylet den med CSS.
Formularen vises efter hensigten i IE6 og Mozilla 1.6, men den ser helt
forkert ud i Opera.

Adressen på siden er: http://www.nefadanmark.dk/abonnement.php (formularen i
bunden af siden) og
adresse på stylesheet'et er: http://www.nefadanmark.dk/default.css (styles
til formularen er i bunden af sheet'et efter kommentaren: "/* CSS til
medlemsformular */")

Håber der er hjælp derude!

mvh.
Frederik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-07-04 20:26

Frederik Sigurd skrev:

> Jeg har lavet en formular og stylet den med CSS.
> Formularen vises efter hensigten i IE6 og Mozilla 1.6, men den
> ser helt forkert ud i Opera.

Start med at validere din side.

Se hvordan her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og hvorfor her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 21:22

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:

> Start med at validere din side.

Siden validere nu, men det løser desværre ikke problemerne med visningen af
formularen i Opera.

Suggestion?

/Frederik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-07-04 21:42

Frederik Sigurd skrev:

>Siden validere nu, men det løser desværre ikke problemerne med visningen af
>formularen i Opera.

Den eneste forskel, jeg kan se er at felterne ikke er helt så
bredde og at der er et lille mellemrum i Opera.

Er det, der er problemet?
Jeg vil nu ikke kalde det nogen grov fejl og ville ikke gå op i
det.

Du skriver:
»men den ser helt
forkert ud i Opera.«
Det fortæller os jo ikke ret meget.

Eller er det noget andet, det ville da være en stor hjælp, hvis
du fortalte, hvad du mener er forkert.

Hvilken operaversion har du tjekket i.

Jeg har set siden i ver. 7.52
--
Knud

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 21:53

"Knud Gert Ellentoft" skrev:
>Den eneste forskel, jeg kan se er at felterne ikke er helt så
>bredde og at der er et lille mellemrum i Opera.
> Er det, der er problemet?

Det lille mellemrum er ikke det store problem.

I min version (7.23) vises der en indrammet boks over de forskellige
fieldset-grupperinger - i dette tilfælde betyder det at der over hver linje
er en indrammet boks, der kollidere med teksten og giver en meget rodet
fremstilling!
Jeg ved ikke om det har noget at gøre med jeg bruger fieldset?

> Eller er det noget andet, det ville da være en stor hjælp, hvis
> du fortalte, hvad du mener er forkert.

I min Opera giver det så meget sig selv, at det ikke var værd at bruge
linjeplade på :)

> Hvilken operaversion har du tjekket i.
>
> Jeg har set siden i ver. 7.52

Har tjekket i version 7.23

/Frederik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-04 21:50

Frederik Sigurd wrote:

> Siden validere nu, men det løser desværre ikke problemerne med
> visningen af formularen i Opera.

Du har sat et fieldset omkring hver enkelt input-linje. Kan du ikke nøjes
med et enkelt fieldset om hele inputgrupen?

I øvrigt bør der også - svjh - defineres legend, når der er defineret
fieldset.

Prøv at se her, hvordan en formular kan sættes op, så den ser ens ud i alle
nyere browsere:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 22:15

> Du har sat et fieldset omkring hver enkelt input-linje. Kan du ikke nøjes
> med et enkelt fieldset om hele inputgrupen?

Fieldset bliver brugt til at gruppere formelementer, der hører sammen. I
denne forbindelse har jeg ønsket at style mit fieldset på en bestemt måde
vha. CSS

> I øvrigt bør der også - svjh - defineres legend, når der er defineret
> fieldset.

Vidste ikke det var et krav, men er gjort og ændre ikke på visningen!

> Prøv at se her, hvordan en formular kan sættes op, så den ser ens ud i
alle
> nyere browsere:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp

Det er også udmærket måde at style forms på, jeg ønsker bare at gøre det på
en lidt anden måde der, så vidt jeg kan erkende, ikke strider mod
standarder, men stadig ikke vises efter hensigten i opera (v. 7.23
ivhertfald)

Måske har opera 7.23 ikke indarbejdet en ordentlig understøttelse af
fieldset!

/Frederik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-04 22:54

Frederik Sigurd wrote:

> Måske har opera 7.23 ikke indarbejdet en ordentlig understøttelse af
> fieldset!

Nu har jeg i min Opera 7.23 fået det til at se fornuftigt ud ved at ændre
css på fieldset:

border: none;

.... ændres til

border: 1px solid white;

I mozilla og IE kan man ikke se ændringen, så det har ikke gjort skade der.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 23:01

"Erik Ginnerskov" skrev:
> border: none;
>
> ... ændres til
>
> border: 1px solid white;

Tak for tricket! Det fungere efter hensigten.

Godt med lidt kreativ tænkning :)

/Frederik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-07-04 21:59

"Frederik Sigurd" <fredeFJERNDETTE@stud.ku.dk> writes:

> Jeg ved ikke om det har noget at gøre med jeg bruger fieldset?

Sandsynligvis. Fieldset er speciel fordi den normalt har en border,
og at man kan placere tekst i den border (med legend-elementet).
Det er nok den border der ikke er blevet slået helt fra.

> I min Opera giver det så meget sig selv, at det ikke var værd at bruge
> linjeplade på :)

Tja ...
Se afsnittet "Hvad sker der?" :)

/L

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 22:03

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev:

> Tja ...
> Se afsnittet "Hvad sker der?" :)

Det er noteret...
Linket er iøvrigt: http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

:)

/Frederik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-07-04 22:06

"Frederik Sigurd" <fredeFJERNDETTE@stud.ku.dk> writes:

> Linket er iøvrigt: http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html

Bah! Kan jeg nu ikke engang skrive af mere :)

/L 'cut and paste! cut and paste! Stol IKKE på hukommelse!'

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-07-04 22:26

Frederik Sigurd skrev:

> Siden validere nu, men det løser desværre ikke problemerne med
> visningen af formularen i Opera.

Hm - der er stadig nogle småfejl i css-koden. Men det er næppe
derfor Opera volder problemer.

> Suggestion?

Beskriv hvordan visningen i Opera afviger fra det du gerne vil have
- jf. Lasses artikel som du har fundet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 22:40

"Jens Gyldenkærne Clausen" skrev:
> Hm - der er stadig nogle småfejl i css-koden. Men det er næppe
> derfor Opera volder problemer.

Der er én fejl, der var et { for meget, men som du siger det giver nok ikke
Opera de store problemr.
Er selvfølgelig rettet nu og tak for opmærksomheden!

7Frederik

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 22:51

Efter lidt kvali-googling fandt jeg følgende link:
http://www.webmasterworld.com/forum21/8066.htm , der næsten gav opskriften
på, hvordan man ordner opera!

Jeg har delvist løst problemet ved at float'e fieldset og give den en fast
bredde. Problemet viste sig at være, at jeg havde floated elementer inden i
fieldset'et uden at floate fieldset'et. På den måde blev elementerne i
fieldset'et fjernet fra det normale flow.
Opera læste siden rigtig og de andre browsere kompenserede blot for mine
mangler!

Så da jeg skrev jeg troede jeg havde valid kode tog jeg fejl!

Formularen vises nu tilfredsstillende i de tre browsere jeg har tjekket
(IE6, Mozilla 1.6 og Opera 7.23). Dog kan jeg stadig ikke fjerne kanten fra
fieldset'et i Opera (og dette mener jeg må være en fejl), så jeg vil
overveje om der er en bedre måde at opbygger formularen på!

Tak for hjælpen til alle!

/Frederik