Re: Hjælp til topmenu
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 21:58

http://www.evolt.org/article/How_to_make_a_simple_CSS_dropdown_menu/17/52030/

> http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html

> Men ved det kan laves ved at blande CSS og DHTML

Desværre er både dine links og Frederiks link til sider på engelsk i
modsætning til www.html.dk

Man kan selvfølgelig argumentere for, at det er umuligt at lave ordentlige
hjemmesider, hvis man ikke kan engelsk, men fakta er, at mit engelsk er på
et meget lavt niveau. Alligevel lærer jeg lidt kode i html og i VBA makro
vha. danske tutorials og lærebøger, så jeg opgiver ikke pga. mine manglende
færdigheder i engelsk.

Michael Vinter

Fra : jopa

Dato : 18-07-04 21:59

Vint <ingen> skrev bla:
jeg
> opgiver ikke pga. mine manglende færdigheder i engelsk.

Sådan skal det være

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 18-07-04 22:19

"Vint" skrev:
> Man kan selvfølgelig argumentere for, at det er umuligt at lave ordentlige
> hjemmesider, hvis man ikke kan engelsk, men fakta er, at mit engelsk er på
> et meget lavt niveau.

Intet problem... en hurtig søgning i Google på danske sider om "CSS menu
drop-down" gav bla.:

http://www.webdesign101.dk/navigation/dhtml/dropdownmenu4.php
http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/

men ellers bare kopier koden fra de engelske tekster og prøv dig frem, for
den er den samme om enten det er på engelsk eller dansk.

Held og lykke!

mvh.
Frederik

Fra : Thomas Andersen

Dato : 18-07-04 22:36

"Vint" <ingen> skrev i en meddelelse
> "jopa" <j@web-templates.invalid> skrev i en meddelelse

Ja, det kan det.

Det er ikke det store problem.
Jeg har ikke desværre ikke mulighed for at lægge et link op. Men hvis du vil
have koderne kan du skrive til min mail så sender jeg dem til dig.

Jeg kan dog ikke huske om de er tilpasset andre browsere end IE.

Jeg kan ikke huske om det er en vejledning på http://www.webdesign101.dk/,
men du kan jo selv se efter. Der er under alle omstændigheder en god side.

Mvh
Thomas

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 19-07-04 08:11

Vint wrote:

> [...]

Ja

> [...]
> vha. danske tutorials og lærebøger, så jeg opgiver ikke pga. mine manglende

Du kan også gå efter 2 forskellige menuer! den ene hedder suckerfish :D
og kommer fra www.htmldog.com den anden kan du finde på www.gazingus.org
(http://www.gazingus.org/html/Using_Lists_for_DHTML_Menus.html for at
være nøjagtig). Fidusen er at de begge bruger lister (altså <ul>
<li>....) til at generere dropdownmenuer med. Nu er det sådan at du
faktisk uden brug af javascript kan lave en dropdownmenu til
mozillabaserede browsere, men på grund af IE er det nødvendigt med en
smule javascript, mit råd er: gå efter menuen fra htmldog.com (sons of
suckerfish) den er forholdsvis enkel og godt beskrevet.
PS. ja jeg ved godt det er nogle underlige navne, men det har de valgt
at kalde dem! :) og ikke at forglemme, htmldog har også nogle ganske
udmærkede tutorials selvom de er på engelsk! prøv det alligevel af, man
behøver måske ikke lige kunne forstå hvad der står, men man kan som
regel se effekten af det man laver!

Claus

Fra : Lars Raaby

Dato : 19-07-04 08:36

Claus Jacobsen skrev bl.a.:
> [...]
Der er lige en mere

http://www.html-faq.dk/2013.asp

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Thomas Andersen

Dato : 19-07-04 19:53

> [...]
> faktisk uden brug af javascript kan lave en dropdownmenu til
> mozillabaserede browsere, men på grund af IE er det nødvendigt med en

Mener du det gælder det til alle IE browsere eller er det kun versioner før
IE 6?

Jeg mener at have lavet en drop down menu uden brug af javascriptder også
fungerer til IE6.

Mvh
Thomas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-04 20:01

"Thomas Andersen" <thomasNOSPAM@bolignet-aarhus.dk> writes:

> [...]
> IE 6?
>
> Jeg mener at have lavet en drop down menu uden brug af javascriptder også

Må vi se? :)

Det problem jeg har med IE er at :hover kun virker på a-elementer.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-04 20:04

> [...]

> IE 6?
>
> Jeg mener at have lavet en drop down menu uden brug af javascriptder også

Må vi se? :)

Det problem jeg har med IE, er at CSS-pseudoklassen :hover kun virker
på a-elementer med en href-attribut (altså et link). Det gør det svært
at få både validerende HTML og fungerende CSS-baseret dropdown til at
virke på samme tid.

/L

Fra : Thomas Andersen

Dato : 19-07-04 20:37

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på a-elementer med en href-attribut (altså et link). Det gør det svært
> at få både validerende HTML og fungerende CSS-baseret dropdown til at

Alle mine sider validerer og jeg synes ikke at have problemer med min hover,
men nu må du se hvad du synes. Jeg er stadig rimelig ny i det.

Jeg ville have lagt et link op før men mit ftp driller, så nu ender det på
geocities.
http://www.geocities.com/dazzlingthomas/menu.htm

Mvh
Thomas

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-07-04 20:55

"Thomas Andersen" <thomasNOSPAM@bolignet-aarhus.dk> writes:

> Alle mine sider validerer og jeg synes ikke at have problemer med min hover,
> men nu må du se hvad du synes. Jeg er stadig rimelig ny i det.

Den er da *pæn*, og hover virker skam fint, men den dropper ikke
særligt meget ned af en "drop down menu" at være :)

/L

Fra : jopa

Dato : 19-07-04 20:57

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev bla:
> Den er da *pæn*, og hover virker skam fint, men den dropper ikke
> særligt meget ned af en "drop down menu" at være :)

Jo da når du trykker på den

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 19-07-04 21:03

"jopa" skrev:

> Jo da når du trykker på den

Men den loader en ny side, hver eneste gang man skal se en undermenu, det er
ikke videre praktisk hvis man har sider med "tungt" indhold og brugeren
sidder med en langsom forbindelse.

En menu skal helst være hurtig at overskue.

Men ellers en god idé med en "drop-down menu" i ren CSS og HTML der er IE
venlig!

/Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 00:28

"Frederik Sigurd" <fredeFJERNDETTE@stud.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En menu skal helst være hurtig at overskue.
>
> Men ellers en god idé med en "drop-down menu" i ren CSS og HTML der er IE

Hmm...

hvad vil summa summarum blive?

Jeg vil MEGET gerne have en topmenu med drop-down, da sådanne er smart,
overskuelig, brugervenlig og fylder lidt, selvom den kan indeholde mange
undermenuer.

Men den ene måde (den med Java(script)) duede kun for 90% og den anden måde
(den med de flere sider) kunne være tung for folk med langsomme hastigheder.

Findes løsningen så i en 3. variant, eller er der een af de to nævnte måder,
der i sidste ende må blive "vinderen"

Michael Vinter

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 20-07-04 00:42

> [...]
hastigheder.

> Findes løsningen så i en 3. variant, eller er der een af de to nævnte

Jeg vil anbefale at bruge en menu lavet med javascript og css som f.eks.
denne: http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html
Denne menu vil stadig virke for de få brugere der har slået javascript fra
eller ikke har css understøttelse. Den anden menu, der åbner en ny side,
hver gang undermenuerne skal vises, er problematisk i det den er langsom og
der skal kodes en nyside for alle tilstande hvor menuen er åben.

mvh.
/Frederik