hvordan flytter jeg rundt på tekst og bill~
Fra : lars

Dato : 17-07-04 13:20

hej alle har på html.dk..

jeg er HELT og aldeles ny når det gælder html og andet indenfor
hjemeside verdenen, så bær over med min måske knap så teknisk
korrekte udtryk..

Jeg har siddet den halve nat og læst samt fulgt den rigtigt gode
tutorial har på siden.. hvilket også er gået meget godt indtil
videre..
Men jeg kan ikke rigtig finde ud af at flytte div. tekst samt
billeder derhen hvor jeg gerne vil have dem.. for eksempel en
lille smule til venstre for midten på en side osv..

Jeg har søgt vidt og bredt for at finde nogle svar men enten
søger jeg på den forkerte måde eller også ved alle andre end mig
det..

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det står beskrevet i
tutorial'en og om det er mig der ikke fatter en brik eller
hvordan..

Håber i hvert fald nogen kan hjælpe??

Mvh Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-07-04 13:42

lars <simaril@jubiipost.dk> writes:

> hej alle har på html.dk..

Du er ikke på et lokalt forum på html.dk, men på en nyhedsgruppe.
Du kan læse mere om nyhedsgrupper på www.usenet.dk, hvis du ikke
kender dem i forvejen.

> Men jeg kan ikke rigtig finde ud af at flytte div. tekst samt
> billeder derhen hvor jeg gerne vil have dem.. for eksempel en
> lille smule til venstre for midten på en side osv..

Der er mange forskellige måder at placere en del af en side på. De
bruger alle CSS (Cascading Style Sheets). HTML-dokumenter beskriver
nemlig ikke *hvordan* dokumentet ser ud, men hvordan den logiske
struktur af dokumentet er. Altså: I HTML siger man at det her er
en overskrift, men man bestemmer ikke hvordan en overskrift skal
vises af browseren. Til det bruger man "stylesheets" (CSS)

Jeg anbefaler at du har fod på strukturen af et HTML-dokument før du
begynder at kigge på CSS, også selvom dokumenterne ikke er så pæne
uden et stylesheet.

Den simpleste måde at placere indhold på, er "absolut" placering.
Den opnås ved at det element der skal placeres gives CSS-egenskaben
"position:absolute". Eksempel (style-attributten er en måde at angive
CSS for et element):
---
left: 100px; /* placer div'en 100 pixels fra venstre */
top: 100px; /* og 100 pixels fra toppen */
width: 200px; /* give div'en bredde på 200px */
height: 1.5em; /* og højde på 1.5 gange fonten */
border: 2px solid red; /* en 2 pixles ensfarvet kant */
text-align: center; /* og teksten centreret i div'en */
"> Hello world </div>
---

At placere i forhold til midten af siden er mere kompliceret. Hvilken
måde der er bedst afhænger både af siden og af hvilke browsere det skal
virke i (ældre IE'er forstår ikke den simpleste måde at centrere på).

Held og lykke.
/L

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-07-04 22:22

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> lars <simaril@jubiipost.dk> writes:
> Du er ikke på et lokalt forum på html.dk, men på en nyhedsgruppe.
> Du kan læse mere om nyhedsgrupper på www.usenet.dk, hvis du ikke
> kender dem i forvejen.

- og måske siger den her dig endnu mere:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> [...]
>
> Jeg anbefaler at du har fod på strukturen af et HTML-dokument før du
> begynder at kigge på CSS, også selvom dokumenterne ikke er så pæne

den går nok ikke - der er ingen "friske" designere der synes det er
sjovt hvis ikke de må pille ved udséendet - hvilket du (Lasse) da
tilsyneladende også er enig i, set ud fra fortsættelsen

Jeg kan kun anbefale at lege videre med det, prøve dig frem, læse et par
tutorials og prøve så meget som muligt af det af undervejs...

html har du nok lært det grundlæggende om på html.dk, ellers kan du
stadig nå det <http://html.dk/tutorials/html/>, det er dog ikke
umuligt at du også kan få noget ud af den her:
<http://html-faq.dk/2002.asp>.

css er der lidt godt, grundlæggende om samme sted
<http://html.dk/tutorials/css/>, og her: <http://html-faq.dk/2010.asp>,
<http://html-faq.dk/2003.asp>

- og en afsindig masse andre steder, men det kommer du til.

Der _er_ allerede skrevet en hel, afsindig, masse gode svar på spørgsmål
i nyhedsgrupperne, så tit kan man få hurtigere svar ved at støve et
gammelt svar op, end ved at spørge og vente på at nogen har tid (det kan
dog også være for gammelt, hvis du bruger svar der er over 2 år gamle er
risikoen for at der gives råd om forældet praksis ved at være der...
) anyway - du søger med:
<http://groups.google.com/groups?q=MitSp%C3%B8rgsm%C3%A5l+group%3Adk.edb.internet.webdesign>

- og så på faldrebet: det bliver en del lettere/hurtigere hvis du har en
editor som kan huske html+ css tags for dig, jeg vil umiddelbart
anbefale html-kit (fordi jeg selv bruger den), stones webwriter eller
tsw webcoder som alle er gratis. Derudover så kan bradsoft.com 's
TopStyle være til uvurderlig hjælp til CSS!

mvh og pøj pøj!

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>