Farve på scrollbar
Fra : inga schmidt

Dato : 15-07-04 15:16

Jeg kan sagtens style min scrollbar, så det virker i IE, men
hvordan kan jeg få det til at virke i andre (Mozilla, Safari,
Opera f.eks) og kan det overhovedet gøres, så det validerer? Det
drejer sig om en scrollbar i en id.
Kan ses her: www.initiaweb.dk/foto.asp

Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-07-04 15:44

inga schmidt skrev:

> [...]
>hvordan kan jeg få det til at virke i andre (Mozilla, Safari,
>Opera f.eks) og kan det overhovedet gøres, så det validerer? Det

Scrollbar-color er ikke valid css, så det kan aldrig laves med
valid kode.

Farvede scrollbars virker i IE 5.5 og nyere samt Konqueror. Opera
7.x kan sættes op så de også vises, men er som default slået fra.

I alle andre browsere vises systemopsætningens standardscrollbar.

Hvis det skal virke i alle browsere, så skal standardscrollbar
erstattes med en lavet i javascript.
Det er noget bøvl at lave og vil sandsynligvis ikke virke perfekt
i alle tilfælde.
--
Knud

Fra : inga schmidt

Dato : 15-07-04 16:33

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> erstattes med en lavet i javascript.
> Det er noget bøvl at lave og vil sandsynligvis ikke virke perfekt
Havde på fornemmelsen, at det sådan, det hænger sammen. Så jeg må
nok leve med standardscroll. Tak for hjælpen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-04 17:19

inga schmidt wrote:
> Havde på fornemmelsen, at det sådan, det hænger sammen. Så jeg må
> nok leve med standardscroll.

Se sådan på det, at det er brugerens scrollbar. Den er en del af brugerens
browser. Du skal ikke kigge på den. ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : inga schmidt

Dato : 15-07-04 19:30

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Se sådan på det, at det er brugerens scrollbar. Den er en del af brugerens
> browser. Du skal ikke kigge på den. ;)

> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Joh, men lige akkurat i dether tilfælde, ville det altså være meget kønnere
hvis den havde samme baggrundsfarve som div-boksen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-04 22:44

inga schmidt wrote:

> Joh, men lige akkurat i dether tilfælde, ville det altså være meget
> kønnere hvis den havde samme baggrundsfarve som div-boksen

Jeg kan kun referere til et skrækeksempel, jeg har været ude for en gang:
Netop med en div med overflov var scrollbaren flyttet ind fra dens
sædvanlige position yderst til højre og derefter 'stylet' så den var meget
svær at få øje på - sideejeren syntes sikkert, det så mægtig fancy ud. Men
brugervenligt var det bestemt ikke.

Men nu kender du baggrunden for min holdning: Hold for pokker fingrene fra
scrollbaren ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : inga schmidt

Dato : 16-07-04 14:31

> [...]
> brugervenligt var det bestemt ikke.
>
> Men nu kender du baggrunden for min holdning: Hold for pokker fingrene fra

Jeg er ikke uenig, og jeg havde da heller ikke tænkt mig at camouflere den.
Ville bare have farven til at passe lidt pænere. Men det er droppet - siden
skal kunne validere