Hvad gør denne html kommando ?
Fra : H.S.

Dato : 15-07-04 13:20

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Henrik Jensen

Dato : 15-07-04 13:35

den har til formål at forhindre siden i at blive gemt i cachen
når der benyttes en proxyserver.
m.v.h. Henrik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-04 14:14

Henrik Jensen wrote:
> den har til formål at forhindre siden i at blive gemt i cachen
> når der benyttes en proxyserver.

.... hvilket er nyttigt, hvis det er en side, der ofte opdateres. Brugeren
får altid den nyeste version og ikke en cached tidligere udgave.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : H.S.

Dato : 15-07-04 14:29

> ... hvilket er nyttigt, hvis det er en side, der ofte opdateres. Brugeren
> får altid den nyeste version og ikke en cached tidligere udgave.

Tak for jeres hurtige svar.

.... kan i fortælle hvad fordelen ved IKKE at bruge den kommando så kunne
være ? Alle er vel interesseret i at folk ser ens nyeste version af
hjemmesiden ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-04 14:28

H.S. wrote:

> ... kan i fortælle hvad fordelen ved IKKE at bruge den kommando så
> kunne være ?

Brugeren ser måske så en version, der ligger på hans egen maskine, hvorved
siden loades hurtigere.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-07-04 15:07

H.S. skrev:

> Tak for jeres hurtige svar.
>
> ... kan i fortælle hvad fordelen ved IKKE at bruge den kommando så kunne
> være ? Alle er vel interesseret i at folk ser ens nyeste version af
> hjemmesiden ?

Ja, brugerens egen browsers indstillinger for hvornår der skal bruges
cache og hvornår der ikke skal respekteres!

Hvis du har billeder på din side bliver de ofte lagt i cache og genbrugt
næste gang medmindre browseren kan detektere at filen har fået en nyere
dato.

Mig bekendt er browserne ret intelligente til at se på opdateringsdatoer
og levere nyeste dokument, så det er egentlig pænt flabet at forholde
brugerne muligheden for at genbruge de data som de allerede har hentet
en gang. Ikke mindst gør det ikke så meget for mig på min ADSL-linie,
men min fætter på 56k modem er altså træt af de sider hvor han skal
loade de samme 100k billeder ned forfra hver gang...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 15-07-04 15:07

Henrik Jensen wrote:

> den har til formål at forhindre siden i at blive gemt i cachen
> når der benyttes en proxyserver.

En proxyserver vil sandsynligvis aldrig kigge på denne del af HTML-koden,
da de typisk ikke kigger på andet end de HTTP-headers, der sendes fra
webserveren. HTTP-EQUIV har dermed stort set kun relevans i forhold til at
få _applikationer_ til ikke at gemme siderne i deres cache.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Min bror søger et møbleret værelse i Kbh. til fremleje fra 1.september til
31.december. Han er politimand i Kbh. Er du interesseret, så skriv til mig.

Fra : H.S.

Dato : 16-07-04 07:36

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> webserveren. HTTP-EQUIV har dermed stort set kun relevans i forhold til at
> få _applikationer_ til ikke at gemme siderne i deres cache.

Tak for jeres svar, det var meget nyttigt !