Få en tabeloverskrift til at være statisk
Fra : Jan E. Pedersen

Dato : 12-07-04 12:34

Håber det er den rigtige gruppe, her er mit spørgsmål:

Jeg har i en DIV indsat en tabel. Ved at gøre størrelsen mindre
end tabelstørrelsen kan jeg få den til at skrolle - det virker
fint (det er "overflow: auto" der gør det. Det jeg gerne vil
have, er at tabeloverskriften står fast når der skrolles.

Kan man det?

Her er min kode
<head>
<title>Ny side </title>
<!--
div.ramme2 {
   LEFT: 15%;
   OVERFLOW: auto;
   WIDTH: 80%;
   POSITION: absolute;
   TOP: 94px;
   HEIGHT: 60%;
   background-color: silver;
   border:solid;
   border-width:thin;
}

tr.noskrol {border-collapse:separate;
         background-color:red}
-->
</head>

style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111"
width="60%"
id="AutoNumber1">

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-07-04 13:32

Jan E. Pedersen wrote:

> [...]
> fint (det er "overflow: auto" der gør det. Det jeg gerne vil
> have, er at tabeloverskriften står fast når der skrolles.

[Snip kode]
Det havde været bedre, hvis du havde givet et link til din HTML-kode.

Ja, du kan i Mozilla. Se følgende eksempel, hvor jeg har givet tbody
elementet en max-height og overflow.

http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/scrolltabel/default.html

Eksemplet nedgradere pænt i MSIE.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jan E. Pedersen

Dato : 13-07-04 20:06

Tak for svaret.

Nu bruger jeg kun IE og der kan jeg så ikke få det til at virke.

mvh.
Jan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-04 21:57

Jan E. Pedersen wrote:

> Nu bruger jeg kun IE og der kan jeg så ikke få det til at virke.

Nej, Martins eksempel er skrevet specielt til Mozilla. Find det sted i
kildekoden, hvor der står:

tbody {
   overflow: -moz-scrollbars-vertical;
   max-height:15em;
}

.... og ret det til:

tbody {
   overflow: auto;
   max-height:15em;
}

Så skulle det kunne virke i alle browsere (har ikke haft tid til at teste
det).

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-07-04 22:05

Erik Ginnerskov wrote:

> Nej, Martins eksempel er skrevet specielt til Mozilla. Find det sted i
> [...]

er sat fordi IE netop ikke for noget ud af overflow:auto;
Jeg har også med vilje sat max-height, da almindelig height fucker IE
totalt op.

> Så skulle det kunne virke i alle browsere (har ikke haft tid til at teste
> det).

Nope stadig kun Moz.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-04 22:32

> [...]
> er sat fordi IE netop ikke for noget ud af overflow:auto;
> Jeg har også med vilje sat max-height, da almindelig height fucker IE

Det må jeg forske lidt i.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 13-07-04 22:00

Jan E. Pedersen wrote:

> Tak for svaret.
>
> Nu bruger jeg kun IE og der kan jeg så ikke få det til at virke.

Nej, man kan ikke tvinge IE til at lave noget som den ikke kan.

Sidst der blev udviklet på den browser var i 2001, så man kan vist
roligt sige at den har overtaget NS4 position som værende den gamle
dinosauer.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-07-04 15:27

> [...]

> Sidst der blev udviklet på den browser var i 2001, så man kan vist
> roligt sige at den har overtaget NS4 position som værende den gamle

Men nu har jeg modificeret det lidt, så det også virker i dino:

www.hjemmesideskolen.dk/temp/tabel-overflow.htm

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jan E. Pedersen

Dato : 14-07-04 20:34

Det er bare perfekt

Tak for det.

Jan

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 15-07-04 08:21

Erik Ginnerskov wrote:

> Men nu har jeg modificeret det lidt, så det også virker i dino:
>
> www.hjemmesideskolen.dk/temp/tabel-overflow.htm

Jeg udelukket i første omgang den metode, da width på th og td så ikke
følges ad.
Men klart det kan selvfølgelig gøres på måde, det giver selvfølgelig så
noget ekstra markup i HTML-koden.

Jeg har pakket ekstra HTML-koden ind i conditional comments i følgende
eksempel og lavet en test, så man kan se at th og td ikke følges ad.

http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/scrolltabel/default2.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-07-04 13:46

> Jeg udelukket i første omgang den metode, da width på th og td så ikke
> følges ad.

Jeg lavede det, fordi Jan skulle bruge noget i den stil - der virker i alle
nyere browsere.

> Jeg har pakket ekstra HTML-koden ind i conditional comments i følgende
> eksempel og lavet en test, så man kan se at th og td ikke følges ad.
>
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/scrolltabel/default2.html

Klart elegantere end min løsning.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-07-04 20:45

Det kan man vist næppe påstå NS4 kom ud en del tid før IE6.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 15-07-04 09:00

Jens Peter Karlsen wrote:

> Det kan man vist næppe påstå NS4 kom ud en del tid før IE6.

Du misforstår mig

Jeg skrev *ikke* at IE6 er lige så gammel som NS4. Jeg skrev at IE6
havde overtaget NS4's plads som den gamle dinosauer.

Forstået på den måde at NS4 nu er død, og at IE6 står næst på tur.

Microsoft har ikke siden 2001 udviklet på deres browser engine.

Mens alternative browsere såsom Mozilla (Firefox), Opera, Safari,
Konquare stadig bliver udviklet.

I forhold til de andre browsere er IE fuld af sikkerhedshuller og
mangler (korrekt) implimentering af bl.a. DOM-2 og CSS-2.

Manglerne ved DOM'en og CSS'en har holdt mange web-udviklere tilbage i
nu snart 3 år.

Og jeg har hørt at Mircosoft har stoppet alt videre udvikling af IE som
vi kender den i dag, der vil *kun* komme sikkerhedspatches sammen med
servicepacks'ne.

Deres kommende "IE7" eller hvad man nu skal kalde den, er intergreret i
deres nye Windows Longhorn og vil først komme engang i 2005 og jeg har
endda også hørt 2006.

Så der når IE6 lige at blive et år eller to ældre.

Derudover går der nok også et år eller to før Longhorn er så udbredt at
web-udviklerne begynder at udvikle til "IE7".

Vi snakker altså om at vi skal leve med IE6 i en 3 års tid endnu.

Så derfor kan jeg med ro i sinde påstå at IE6 er en gammel dinosauer,
som vil blive mere og mere forhadt når web-udviklerne indser hvad de
alternative browser kan præstere med CSS-3 og DOM-3.

Bare mine 25 ører.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-07-04 22:37

Det er ikke korrekt, patches bliver udsendt som en del af Microsofts
normale månedlige udsendelser af fejlrettelser (2 tirsdag i måneden).
Der kom nogle i tirsdags.
Det du forvirrer det med er nok at Microsoft har sagt at opgraderinger
af IE kun vil ske i forbindelse med servicepacks. Dvs. at IE6 var den
sidste standalone version af IE og IE7 vil være i en servicepack til
Windows. Formentlig Servicepack 3 til XP.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-07-04 22:58

Jens Peter Karlsen skrev:

>Det er ikke korrekt, patches bliver udsendt som en del af Microsofts
>normale månedlige udsendelser af fejlrettelser (2 tirsdag i måneden).
>Der kom nogle i tirsdags.

Ja, lukning af sikkerhedshuller, men ikke implementering af de
mange ting som IE ikke understøtter, men som har været en del af
cssstandarden i mange år.
--
Knud

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 16-07-04 08:49

Jens Peter Karlsen wrote:
> Det er ikke korrekt, patches bliver udsendt som en del af Microsofts
> normale månedlige udsendelser af fejlrettelser (2 tirsdag i måneden).
> Der kom nogle i tirsdags.

Okay, der kommer patches oftere, men de videreudvikler stadig ikke på
browser engine.

> [...]
> sidste standalone version af IE og IE7 vil være i en servicepack til
> Windows. Formentlig Servicepack 3 til XP.

Nej, der vil ikke komme en "IE7"/"IE.NET" til nuværende version af
Windows, ikke engang til XP. Den vil kun være tilgængelig for folk der
køber næste version af Windows ... Longhorn.

Men det er rigtigt at der kommer en pop-up blocker og en Add-on Manager
til IE6 i SP2 til winXP.
http://www.winsupersite.com/reviews/windowsxp_sp2.asp

Men kerne browser engine er stadig den samme gamle fra 2001.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-07-04 22:29

Og din kilde hos Microsoft for den udtalelse er?
Selv har jeg ret gode forbindelser der og de kan ikke genkende din
udtalelse.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-07-04 22:06

Jens Peter Karlsen wrote:

> Og din kilde hos Microsoft for den udtalelse er?
> Selv har jeg ret gode forbindelser der og de kan ikke genkende din
> udtalelse.

Jeg svarer først nu, da jeg ikke fik set dit svar her i weekenden.

Min kilde fra Microsoft er Brian Countryman, Program Manager in Internet
Explorer.

Har du ikke fulgt med i nyhederne det sidste års tid?
http://slashdot.org/articles/03/05/31/1650206.shtml?tid=113&tid=126&tid=95
http://news.com.com/2100-1032_3-1011859.html

Nyheden var baseret på dette transscript fra MS technet. Søg efter "will
there be the next version of IE"
http://www.microsoft.com/technet/community/chats/trans/ie/ie0507.mspx

Derudover har jeg her et nyere citat der fortæller at IE ikke bliver
forbedret angående w3c-standarderne.

<cite>"Finally, to set expectations, no major standards chagnes will
happen in months (vs. years.) Any big changes in Trident (our rendering
engine) will take a long QA and beta cycle. Plus, our dance card for the
next few months is full.
"</cite>

- Tony Chor, IE Group Program Manager

http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=2623#2623

Så kan du ikke forstå mit første udsagn om at IE er en forældet
dinosauer og vil vedblive med at være det de næste par år?

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-07-04 18:51

Ja, dine kilder siger at der ikke længere vil komme flere standalone
versioner af IE, ganske som jeg også skrev men at du så går videre og
deraf udleder at IE ikke vil blive opdateret via service packs holder
ikke vand.
Dit sidste citat siger at der ikke vil ske nogen større forbedringer i
"de nærmeste måneder (kontra år)", hvilket passer godt med at Service
Pack 2 udkommer i næste måned og dermed kan man konkludere at Service
pack 3 ligger et års tid ude i fremtiden og først der kan der blive
tale om større forbedringer i IE.
Ingen af dine kilder siger at der ikke vil komme forbedringer af
browseren i XP. Den udtalelse står helt for din egen regning.

Du bør måske forbedre dine engelsk kundskaber lidt så du ikke "læser"
ting ind i en meddelelse som der ikke står.

PS: Den sidste sætning i citatet hentyder formentlig til de
forbedringer der er med i SP2 (primært sikkerhedsrelateret).

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 20-07-04 22:02

Jens Peter Karlsen wrote:
> [...]
> versioner af IE, ganske som jeg også skrev men at du så går videre og
> deraf udleder at IE ikke vil blive opdateret via service packs holder

IE vil selvfølgelig blive opdateret via service packs, men spørgsmålet
er om deres Core-engine, MSHTML vil blive opdateret. Det bliver den jo
ikke med SP2 til winXP.

Jeg har endnu ikke fundet nogen steder, hvor der står skrevet at MS vil
rette deres bug i CSS-2 og PNG. Eller at de vil implimentere fuld
support af CSS-2.

> [...]
> Pack 2 udkommer i næste måned og dermed kan man konkludere at Service
> pack 3 ligger et års tid ude i fremtiden og først der kan der blive

Tror du virkelig at IE core-engine vil blive forbedret i deres service
pack 3 til windows XP? - At nu hvor de har integreret browseren ("IE7"?
/ "IE.NET"?) i deres nye OS, Longhorn, vil parallel udvikle på IE6.
Jeg håber inderligt at du har ret, så lad os krydse fingre for det

> Ingen af dine kilder siger at der ikke vil komme forbedringer af
> browseren i XP. Den udtalelse står helt for din egen regning.

Selvfølgelig kommer der forbedringer til IE6, tag f.eks. popup-blokker
og download-manager. Det er jeg sikker på mange IE brugere vil modtage
med kys hånd. Men det har stadigvæk ikke noget at gøre med Core-engine,
MSHTML.

> Du bør måske forbedre dine engelsk kundskaber lidt så du ikke "læser"
> ting ind i en meddelelse som der ikke står.

Jamen, når mine engelsk kundskaber nu er så dårlige, vil du så ikke
hjælpe mig med at finde et sted på nettet, hvor der står at core-engine
til IE6 vil blive videre udviklet

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-07-04 04:14

Se inline.

On Tue, 20 Jul 2004 23:01:44 +0200, Martin Hintzmann Andersen
<user@domain.invalid> wrote:

>IE vil selvfølgelig blive opdateret via service packs, men spørgsmålet
>er om deres Core-engine, MSHTML vil blive opdateret. Det bliver den jo
>ikke med SP2 til winXP.

Det gør den nu, men opdateringen er kun sikkerhedsrelateret.

>Jeg har endnu ikke fundet nogen steder, hvor der står skrevet at MS vil
>rette deres bug i CSS-2 og PNG. Eller at de vil implimentere fuld
>support af CSS-2.

Noget sådant kommer desværre først med næste store opdatering af IE.
Der, som du ganske rigtigt skriver, er noget forældet på mange
områder.

>Jeg håber inderligt at du har ret, så lad os krydse fingre for det

Bliv bare ved med at krydse fingre.

> [...]
>og download-manager. Det er jeg sikker på mange IE brugere vil modtage
>med kys hånd. Men det har stadigvæk ikke noget at gøre med Core-engine,

Der har heller ikke været lovet andet for SP2.

>Jamen, når mine engelsk kundskaber nu er så dårlige, vil du så ikke
>hjælpe mig med at finde et sted på nettet, hvor der står at core-engine
>til IE6 vil blive videre udviklet

Det kan du næsten helt sikkert gå ud fra at den ikke bliver.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 21-07-04 09:28

Jens Peter Karlsen wrote:

> Det gør den nu, men opdateringen er kun sikkerhedsrelateret.

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Når jeg taler om core-enigne, MSHTML,
så mener jeg selve browser engine som fortolker og rendere hjemmesiden.
Og den er der da ikke blevet videreudviklet på i sp2 xp, eller hvad?
Ja, der er kommet nogle sikkerhedsrelateret lapninger, men ikke nogen
videreudvikling på f.eks. css-2.

> Noget sådant kommer desværre først med næste store opdatering af IE.
> Der, som du ganske rigtigt skriver, er noget forældet på mange
> områder.

Okay så er vi da enig om at IE er forældet på det område som rendere
selve hjemmesiden.

Denne tråd handlede jo oprindeligt om lave scroll i en tabel med faste
headere, og til det forstår IE6 ikke overflow:auto; på tbody elementet.
For at få IE6 til bare at lave det bare halvt skal man indsætte en masse
ekstra HTML-kode, og så mangler den stadig de faste headere.

Når jeg så påstår at IE6 er den nye dinosauer, så er det blandt andet på
grund af ovenstående og fordi MS har efterladt den i støvet siden 2001.

> Der har heller ikke været lovet andet for SP2.

Så forbedringerne til IE i sp2 xp er kun nice-features og rettelsen af
sikkerhedshuller, eller?

> Det kan du næsten helt sikkert gå ud fra at den ikke bliver.

Okay, IE6 bliver altså ikke videreudviklet.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-07-04 19:47

Se inline.

On Wed, 21 Jul 2004 10:27:33 +0200, Martin Hintzmann Andersen
<no@spam.please> wrote:

> [...]
>Og den er der da ikke blevet videreudviklet på i sp2 xp, eller hvad?
>Ja, der er kommet nogle sikkerhedsrelateret lapninger, men ikke nogen

Jeg hentyder også til mshtml.dll og jo, den er opdateret, men som jeg
skrev kun med henblik på sikkerhed. Der er ikke tilføjet støtte for
CSS2 eller andet. Desværre!

>Så forbedringerne til IE i sp2 xp er kun nice-features og rettelsen af
>sikkerhedshuller, eller?

Udelukkende sikkerhedsrelateret, ja.

>Okay, IE6 bliver altså ikke videreudviklet.

Kun som IE7 vil jeg tro, bortset fra sikkerhedsopdateringer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-07-04 19:45

Jens Peter Karlsen skrev:

> Det har man ikke den store interesse i. Spekulationerne er god og
> gratis reklame.

Tja, hvis man mener at dårlig omtale også kan være god reklame. Set
herfra ligner det mere et forsøg på at holde kortene så tæt på
kroppen som muligt - enten for at undgå at blive hængt op på noget
når planer bliver udskudt eller ændret, eller også for at forhindre
konkurrerende firmaer i at forberede sig på næste træk fra MS.

Størrelsesforskellen på MS og alle andre firmaer taget i
betragtning, finder jeg begge scenarier temmelig usympatiske.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-07-04 10:14

Jens Peter Karlsen skrev:

> <Citat> Nej, der vil ikke komme en "IE7"/"IE.NET" til
> nuværende version af Windows, ikke engang til XP.

Fra samme indlæg:

> [...]

> At diverse skribenter er kommet med forskellige spekulationer
> er der ikke lige noget nyt i. Generelt tager de lige så ofte

Sikkert. Men når der nu _er_ kommet så mange spekulationer på
baggrund af en udtalelse fra en central MS-person, så ville det
have klædt MS at komme med en afklarende melding.

> Min NDA forbyder mig desværre at noget sådant. Jeg kan kun
> udtale mig i generelle vendinger.

NDA?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 21-07-04 10:29

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> NDA?

NDA = Non Disclosure Agreement

Eller sagt på en anden måde. Jens må ikke sige et pip om hvad han har
læst eller fået at vide om MS.

<joke> Det er derfor han ikke rigtig siger noget </joke>

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-07-04 19:32

Det har man ikke den store interesse i. Spekulationerne er god og
gratis reklame.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-07-04 10:56

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> NDA = Non Disclosure Agreement

Tak for oplysningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-07-04 19:37

Jens Peter Karlsen skrev:

> [...]
> du så går videre og deraf udleder at IE ikke vil blive
> opdateret via service packs holder ikke vand.

Se <news:40f78869$0$23869$14726298@news.sunsite.dk> (eller for
den sags skyld Knud Gert Ellentofts svar

> Ingen af dine kilder siger at der ikke vil komme forbedringer
> af browseren i XP. Den udtalelse står helt for din egen
> regning.

Hvis Martin tager fejl mht. fremtidsudsigterne for IE, er der
_mange_ andre der gør det samme. Prøv at lave en googling på den
omstridte sætning fra Technet:
<http://www.google.com/search?q=+Legacy+OSes+have+reached+their+zenith>

Tom Gilder (4. link i søgningen) påpeger at udtalelsen godt
_kan_ tolkes sådan at der stadig vil komme opdateringer til
MSHTML i eksisterende operativsystemer - men der er mange, mange
sites der tolker udtalelsen anderledes. Gilder-artiklen nævner
at der måske vil komme en officiel udtale fra MS i oktober
(2003), men mig bekendt har MS ikke gjort noget for at rydde
tvivlen om IE's fremtid af vejen - over et år efter den famøse
TechNet-chat.

Der er ingen der påstår at der slet ikke kommer opdateringer til
IE på eksisterende platforme. Problemet er bare at det ser ud
som om at de opdateringer der kommer er lapning af
sikkerhedshuller - ikke rettelser til HTML-visningen. Hvis du
har kilder der viser at disse rettelser også vil komme til
eksisterende OS'er, er du meget velkommen til at bringe dem her.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-07-04 04:01

Se inline:

On Tue, 20 Jul 2004 20:37:00 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Det skriver Martin da netop ikke.
>Se <news:40f78869$0$23869$14726298@news.sunsite.dk> (eller for

<Citat> Nej, der vil ikke komme en "IE7"/"IE.NET" til nuværende
version af Windows, ikke engang til XP. Den vil kun være tilgængelig
for folk
</citat>

>den sags skyld Knud Gert Ellentofts svar

Hvad skal Knud nu blandes ind i det for? Det var ikke ham der kom med
udtalelsen.

> [...]

At diverse skribenter er kommet med forskellige spekulationer er der
ikke lige noget nyt i. Generelt tager de lige så ofte fejl som de har
ret.Journalister er eksperter i at skabe historier. De skal jo have
noget at skrive om. Et eksempel:
Diverse journalister har gættet på hvornår XP SP2 ville være færdig og
når det så blev klart at de havde gættet forkert, blev det så til et
"Undskyld vi tog fejl"? Nej, det blev til: "Microsoft udskyder SP2".
Som om Microsoft havde lovet den færdig på det tidspunkt.
Jeg læste historierne med stor morskab da jeg som beta tester udmærket
vidste at vi langt fra var færdige.
Og da Microsoft fornylig endelig bekendtgjorde at SP2 ville komme i
August blev det til at Microsoft igen udskyder SP2.
Hallo, de har lige for første gang bekendtgjort hvornår den udkom så
hvordan kan de i samme åndedrag have udskudt den?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 21-07-04 08:56

Jens Peter Karlsen wrote:

> [...]
> Hallo, de har lige for første gang bekendtgjort hvornår den udkom så
> hvordan kan de i samme åndedrag have udskudt den?

Jeg kan da godt forstå at man havde ventet xp sp2 noget før, når man kan
finde følgende roadmap på microsoft hjemmeside.
http://kortlink.dk/microsoft/8bt

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/