Meta-tags spørgsmål...
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 09-07-04 16:28

Jeg vil gerne hører, om det er nødvendigt at indsætte ens
meta-tags på alle ens sider?
Kan man ikke nøjes med at indsætte dem på ens første index-side?
Hvad sker der evt. hvis man ikke indsætter dem på alle sider?
Fordeler / ulemper...

På forhånd tak
Silas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 09-07-04 18:20

Silas Boye Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Kan man ikke nøjes med at indsætte dem på ens første index-side?
> Hvad sker der evt. hvis man ikke indsætter dem på alle sider?

Prøv at læse tilbage i gruppen, så vil du finde ud af at der på det
sidste har været en del debat om META-tags

PerR

Fra : timm

Dato : 10-07-04 08:50

Silas Boye Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg vil gerne hører, om det er nødvendigt at indsætte ens
> meta-tags på alle ens sider?
Du bør indsætte metakoder på alle sider ... vel at mærke tilpasset
til den enkelte side. Altså forskellige koder på hver side.

> Kan man ikke nøjes med at indsætte dem på ens første index-side?
NEJ

> Hvad sker der evt. hvis man ikke indsætter dem på alle sider?
Dårligere karakter i søgemaskinerne og dermed færre besøgende. Du
skal faktisk hellere vende spørgsmålet om ... hvad sker der hvis man
indsætter dem på alle sider? .... så får man mulighed for at få
flere sider godt placeret i søgemaskineresultaterne. Og det ville jo
ikke gøre noget hvis du har fem resultater med på søgemaskinens
første side ... og dine konkurrenter kun har én side med

> Fordeler / ulemper...
Læs meget mere om søgemaskineoptimering i denne udemærkede tutorial
vedrørende emnet. Dette link går direkte til lektionen om metakoder:
http://www.a-begynder.dk/tutorial/sogemaskiner/03_metakoder.htm

Fra : Kasper

Dato : 10-07-04 12:15

> Du bør indsætte metakoder på alle sider ... vel at mærke tilpasset
> til den enkelte side. Altså forskellige koder på hver side.

Hej Timm,

Det kan jeg godt følge dig i, og det er skam også et godt argument for netop
at sætte meta ind på alle sider.
Men et spørgsmål af mere teknisk karaktér popper op fra min side, da jeg har
en index.php-side hvor alle underliggende sider læses ind i indholdsrammen.
Sætter jeg meta ind på alle siderne vil der vel komme til at stå to gange
meta-tags efter hinanden - det kan vel heller ikke være fremmende for min
placering på diverse søgemaskiner.
Hvordan kommer jeg rundt om dét problem?? Meta-tags'ne står jo i headeren,
men det er jo nede i body'en jeg indlæser siderne... :o/

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Per Rasmussen

Dato : 10-07-04 13:03

Kasper wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Hvordan kommer jeg rundt om dét problem?? Meta-tags'ne står jo i headeren,
> men det er jo nede i body'en jeg indlæser siderne... :o/

De underliggende sider der læses ind i indholdsrammen, der behøver du ikke
indsætte meta-tags, og hvis det kun er en kode der køres, så behøves du heller
ikke lave html og body tags.

Men det store spørgsmål er jo egentlig, hvilke søgemaskiner der er tilbage
bruger Meta-tags?????
For nyligt i dette forum, er det jo blevet skrevet at vistnok ingen af de
væsentlige søgemaskiner bruger meta-tags til at indexe siderne med.

Så måske er det lidt spild af krudt.

PerR

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-07-04 13:36

Per Rasmussen skrev:

> [...]

Hvis det skal være rigtigt godt, så skal du indlæse indhold med meta for
hver af siderne - ligesom du includer indholdet includer du så også meta
afhængigt af hvilke parametre der er sendt til din hovedside index.php...

> Men det store spørgsmål er jo egentlig, hvilke søgemaskiner der er tilbage
> bruger Meta-tags?

Der er bla. den meget store inktomi som står bag Yahoo!, så jeg tøver
personligt _meget_ med at afskrive metatags.

Jeg kan godt se at flere er fremkommet med påstanden om deres manglende
nutidsrelevans, men det er ikke ret længe siden der med grundig
henvisning til kilder og artikler blev henvist til at metatags _bliver_
brugt af en del søgemaskiner.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Kasper

Dato : 10-07-04 16:43

> [...]
> afhængigt af hvilke parametre der er sendt til din hovedside index.php...

Hej Jesper,

Jo men det er vel ikke efter "reglerne" at indlæse meta i body-tag'et??
Når jeg indlæser min index.php, så indlæser jeg en top-ramme, en
navigations-menu i venstre side, en info-ramme i højre side, og en "footer"
med lidt info i forneden også, så det er kun indholdet "i midten" der er
tilbage - man kan godt sige at det er dér indholdet er, og det er dét
meta'en bør handle om, men dét show er vel overstået eftersom det kun tekst
og database-lookup der mangler at blive indlæst efter brugerens valg i
navigations-menuen... !
Men det kan være det kræver en helt anden opbygning af sitet fra min side -
det må jeg lige have undersøgt nærmere...

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : jopa

Dato : 11-07-04 12:11

Kasper <bashful@dette-skal-slettes-wanadoo.dk> skrev bla:
> Jo men det er vel ikke efter "reglerne" at indlæse meta i
> body-tag'et??

Bruger du php til at inkludere med skal du kun sætte metatags i din index.
Selvf skal tag'sene "kun" være i headeren

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-07-04 12:38

Kasper skrev:
> [...]
> Men det kan være det kræver en helt anden opbygning af sitet fra min side -
> det må jeg lige have undersøgt nærmere...

Min tanke var noget i stil med
<DOCTYPE...>
<head>
<?php include('metafordenneside.php'); ?>
[....]
</head>
[...]

- hvor du så selvfølgelig skal include ud fra den parameter om indholdet
som siden også modtager...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-07-04 15:03

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> </head>
> [...]
>
> - hvor du så selvfølgelig skal include ud fra den parameter om indholdet

Det tror jeg ikke vil virke.

PerR

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-07-04 16:39

Per Rasmussen skrev:

> Det tror jeg ikke vil virke.

Jeg har det til at virke i flere projekter, så vil du ikke uddybe hvad
det er du ser som et problem, så jeg kan forklare mig lidt bedre?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Per Rasmussen

Dato : 11-07-04 18:45

> [...]
>
> Jeg har det til at virke i flere projekter, så vil du ikke uddybe hvad
> det er du ser som et problem, så jeg kan forklare mig lidt bedre?

Jeg havde en ide om at søgemaskiner går ind og læser siden, men ikke kører den
som en browser gør det. Men ok der har jeg åbenbart taget fejl.

Men hvordan kan man vide hvad det er der gør at søgemaskinen har fundet siden.

Man ser jo også at søgemaskiner har fundet pdf-dokumenter, hvordan pokker det
så end sker for der er der jo ikke META tags i..

PerR

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-07-04 20:02

Per Rasmussen skrev:
> Jeg havde en ide om at søgemaskiner går ind og læser siden, men ikke kører den
> som en browser gør det. Men ok der har jeg åbenbart taget fejl.

njah - både/og, søgemaskinerne browser siden som en lidt speciel browser
som ikke ser grafik, og kun meget sjældent kan noget som helst hvad
javascript angår.

Det ændrer imidlertid ikke noget som helst hvad Server Side Include (med
php/asp eller CGI - det er underordnet), fordi alt SSI foregår
serverside, så man får kun det samme ud til sin browser uanset om man er
søgemaskine eller menneske

> Man ser jo også at søgemaskiner har fundet pdf-dokumenter, hvordan pokker det
> så end sker for der er der jo ikke META tags i..

Søgemaskiner bruger absolut ikke KUN META (jeg kender i hvert fald ikke
til nogen som gør), og bla. google søger også i pdf-filer - ja.

Læs evt mere om søgemaskinerne og funktionaliteten på
www.searchenginewatch.com

mvh

Jesper Brunholm