a:focus på billeder
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-07-04 20:33

Hej NG

Jeg har lige indført a:focus på alle mine tekstlinks, så det er lettere at
se at navigere med tastaturet. Men jeg er lidt i vildrede med, hvordan jeg
skal lave et tilsvarende funktion på billedlinks.

Det skal dertil bemærkes, at jeg i css har defineret img{border:none} for
ikke permanent at have border om tekstlinks, men en tydeligere markering end
den svage stiplede linje ville være ønskelig ved a:focus.

Siderne er på http://hjemmesideskolen.dk

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 08-07-04 21:18

Hej!

"Erik Ginnerskov" skrev:

> Jeg har lige indført a:focus på alle mine tekstlinks, så det er lettere at
> se at navigere med tastaturet.

Det se umiddelbart ud som a:focus på dine tekstlinks ikke virker i IE6, jeg
går ud fra du vil have en blå baggrund ved focus. Hos mig virker det i
Mozilla 1.6, i Opera 7 kan jeg slet ikke få fokus væk fra din Freefind
søgefunktion med tab-tasten og i IE kommer der ingen blå baggrund ved
a:focus på tekstlink.

>Men jeg er lidt i vildrede med, hvordan jeg skal lave et tilsvarende
funktion på billedlinks.

Måske du kan bruge outline istedet for border. Har ikke selv så meget
erfaring med outline, men det er da et forsøg værd!

mvh.
Frederik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-04 21:53

Frederik Sigurd skrev:

> Måske du kan bruge outline istedet for border. Har ikke selv
> så meget erfaring med outline, men det er da et forsøg værd!

Næppe. Outline er ikke ret godt understøttet - langt dårligere end
borders.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-04 21:56

Frederik Sigurd skrev:

>Mozilla 1.6, i Opera 7 kan jeg slet ikke få fokus væk fra din Freefind
>søgefunktion med tab-tasten

Det er vel fordi Opera længe har benyttet Ctrl-<pil op/ned> til
at skifte fokus ved links?

--
Bertel

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 08-07-04 22:19

"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Det er vel fordi Opera længe har benyttet Ctrl-<pil op/ned> til
> at skifte fokus ved links?

Det forklarer en del... jeg må vist hellere sætte mig lidt bedre ind i
Operas funktionalitet inden jeg skaber unødige problemer!

/Frederik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-07-04 22:57

Frederik Sigurd wrote:

> [...]
> virker det i Mozilla 1.6, i Opera 7 kan jeg slet ikke få fokus væk
> fra din Freefind søgefunktion med tab-tasten og i IE kommer der ingen

Øv, der var jeg lidt vel hurtigt ude. Det virker desværre kun i nyere
gecko-browsere :(

Det var ellers noget, jeg finder meget brugervenligt.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Frederik Sigurd

Dato : 08-07-04 23:31

"Erik Ginnerskov" skrev:
> Øv, der var jeg lidt vel hurtigt ude. Det virker desværre kun i nyere
> gecko-browsere :(

Du kan få effekten hvis du laver din a:active med en baggrundsfarve. Det får
så selvølgelig den konsekvens at det aktive menupunkt har en baggrundsfarve
sålænge det er aktivt!

mvh.
Frederik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-07-04 23:38

Frederik Sigurd wrote:

> Du kan få effekten hvis du laver din a:active med en baggrundsfarve.
> Det får så selvølgelig den konsekvens at det aktive menupunkt har en
> baggrundsfarve sålænge det er aktivt!

Den effekt er uønsket. ;)

Men tak for forsøget og fordi du fik vækket mig før.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin