Gennemstregning af ord i HTML
Fra : Jan Hansen

Dato : 08-07-04 15:30

Man kan understrege ord med <u>, men hvordan GENNEM- eller
OVERSTREGER jeg ord i HTML. Jeg har forsøgt med kommandoer fundet
på denne side, men det har ikke hjulpet... Jeg skal ikke bruge
funktionen i CSS.

VH - Jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-07-04 15:46

Jan Hansen <jan@jantheman.dk> wrote:

> Man kan understrege ord med <u>, men hvordan GENNEM- eller
> OVERSTREGER jeg ord i HTML.

Brug af <u> er den gammeldags måde at foretage understregning. W3C
anbefaler, at man i stedet benytter CSS (Cascading Style Sheets) til
at angive regler for, hvordan elementer skal præsenteres.

For eksempel vil følgende CSS:

p {
   text-decoration: underline;
}

betyde, at tekst i <p>-elementer bliver understreget.

> Jeg har forsøgt med kommandoer fundet på denne side, men det
> har ikke hjulpet...

Du befinder dig ikke på en bestemt "side", men skriver til de danske
nyhedsgrupper via HTML.dks interface.

Læs gerne:

<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>
<http://www.usenet.dk/>
<http://www.usenet.dk/netikette/>

> Jeg skal ikke bruge funktionen i CSS.

Besynderligt? Men i så fald skal du have fat i det ligeledes
forældede <strike>- eller <s>-element:

<http://www.w3.org/TR/html4/present/graphics.html#edef-STRIKE>

Men det er som sagt forældet, og du ville nok være bedre tjent med at
bruge CSS - i det mindste inline-CSS som sådan her:

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 08-07-04 22:51

Anders Thorsen Holm <usenet@thorsenholm.invalid> wrote in

> Men det er som sagt forældet, og du ville nok være bedre tjent med at
> bruge CSS - i det mindste inline-CSS som sådan her:

Medmindre der er tale om en revision hvori der er blevet slettet tekst. I så
fald er <del> med tilhørende CSS de rette måde.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 08-07-04 23:00

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> wrote:

> Medmindre der er tale om en revision hvori der er blevet slettet
> tekst. I så fald er <del> med tilhørende CSS de rette måde.

Helt korrekt.

Fra : Jane

Dato : 08-07-04 15:48

Jan Hansen skrev i <news:40ed5a7a$0$23869$14726298@news.sunsite.dk>:

> Man kan understrege ord med <u>, men hvordan GENNEM- eller
> OVERSTREGER jeg ord i HTML.

line-through

http://www.w3.org/TR/CSS21/text.html#lining-striking-props

Jane