CSS: problem med positionering!
Fra : Sverri M Olsen

Dato : 08-07-04 08:34

Hej!

Jeg sidder og leger med et design, som er inspireret af
coudal.com.

Siden er lavet med HTML og CSS. Jeg har testet siden med Opera og
IE. I Opera ser siden ud som den skal, men ikke i IE.

Nu er jeg nok lidt besværlig. Jeg har valgt at bruge 3 CSS-filer;
jeg finder det lettere på den måde. Her er HTML- og CSS-filerne:

HTML:
www.dripz.dk/test/index.html

CSS:
www.dripz.dk/test/files/design.css
www.dripz.dk/test/files/general.css
www.dripz.dk/test/files/text.css

Som du kan se, så er indholdet delt op i 3 lodrette striber. I
Opera begynder striberne helt oppe ved billedet. I IE er det helt
omvendt. Jeg vil gerne have at siden ser ud, som den gør i Opera!

Jeg har ikke testet siden i diverse versioner af browserne, så
jeg er ikke sikker på, om siden måske ser rigtig ud i ældre
browsere.. Jeg bruger IE 6.0 og Opera 7.50.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

(Jeg ved at det ikke er det rette sted at spørge, men prøver
alligevel! Hvad syndes i om baggrundsfarven i headeren? Jeg tror
næsten at det ville se bedre ud med hvid bg, men prøvede med helt
lyseblå for at siden ikke skulle blive for ensfarvet..?)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-04 10:13

Sverri M Olsen skrev:

> Siden er lavet med HTML og CSS. Jeg har testet siden med Opera og
> IE. I Opera ser siden ud som den skal, men ikke i IE.

Start med at validere dine sider.

Se hvordan her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp> og hvorfor her:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : [x]

Dato : 08-07-04 10:50

Sverri M Olsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu er jeg nok lidt besværlig. Jeg har valgt at bruge 3 CSS-filer;
> jeg finder det lettere på den måde.

Med mindre jeg har en specifik årsag, foretrækker jeg selv at samle
det hele i en css fil, men det er muligt at det er en smagssag. Man
kan dog indvende at det er lettere at overskue med en enkelt fil.
Hermed er chancen for at sidde og rette i den gale fil jo mindre.

> Som du kan se, så er indholdet delt op i 3 lodrette striber. I
> Opera begynder striberne helt oppe ved billedet. I IE er det helt
> omvendt. Jeg vil gerne have at siden ser ud, som den gør i Opera!

Prøv evt. at lave 3 div's inde i din "contentbox", og lad hver
enkelt indeholde den text der skal være inde i spalten. Jeg tror det
vil løse dit problem. Det er muligt at du skal rode lidt med
positioneringen af de 3 div's for at få det til at se rigtigt ud.

> Jeg har ikke testet siden i diverse versioner af browserne, så
> jeg er ikke sikker på, om siden måske ser rigtig ud i ældre
> browsere.. Jeg bruger IE 6.0 og Opera 7.50.

Jeg kan fortælle dig at i Firefox er der heller ikke 3 lodrette
spalter, med 3 afsnit i stedet. Jeg tror det skyldes at bl.a Opera
og Firefox faktisk fortolker koden som den er skrevet, hvor IE (som
er kendt for at drille lidt) "gør det som det er tænkt"...hvis man
kan sige det sådan...

> [...]
> næsten at det ville se bedre ud med hvid bg, men prøvede med helt
> lyseblå for at siden ikke skulle blive for ensfarvet..?)

Så længe baggrundsfarven i headeren er så diskret som den er nu,
mener jeg ikke der er noget i vejen med det. Jeg synes egentligt det
virker meget godt.

Jeg håber det hjælper dig.

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 09-07-04 14:32

Jeg takker!

Vedrørende CSS-filerne, så har du da ret i at man nogle gange kan komme
til at ændre fx marginen af en eller anden box i den forkerte fil,
trods det, ser jeg flere fordele med at dele det op. Jeg er klar over
at der er mane css-"designere" der ikke kan li' det, men ja, det er jo
egentlig en smagssag..