Accesskey - stor forvirring?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-07-04 23:15

Hej NG
Affødt af tidligere debatter om accesskey har jeg lavet nogle testsider for
at lære om dette emne:

www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/ac-tst1.asp

Accesskey virker i Mozilla - jeg kan bare ikke få understregningen under
'key sign' frem. Og accesskey virker slet ikke i hverken Opera eller IE. I
Opera har jeg forsøgt med [Skift]+[Esc]+[key]

Links er lavet sådan:

<a class="accesskey" href="ac-tst1.asp" accesskey="1" title="Tryk
[Alt]+[1]">Side 1</a>

.... og i css er defineret:

.accesskey {
text-decoration:underline;
}

Noget helt andet: Hvis brugerne skal bruge tastaturet, hvad nytte har så
title-teksten? Den ses jo kun ved OnMouseOver.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Claus Madsen

Dato : 06-07-04 23:58

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> under 'key sign' frem. Og accesskey virker slet ikke i hverken Opera
> eller IE. I Opera har jeg forsøgt med [Skift]+[Esc]+[key]

I Opera virker genvejene 0..9 ikke.
I IE sættes kun focus på linket. Afslut derfor genveje med [ENTER].

Claus

--
Claus Madsen - http://clausmadsen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-04 21:16

Claus Madsen wrote:

> I Opera virker genvejene 0..9 ikke.

Jo, efter den fremgangsmåde, som Jane forklarede, virker det skam fint.

> I IE sættes kun focus på linket. Afslut derfor genveje med [ENTER].

Ja, det ser jeg.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Claus Madsen

Dato : 08-07-04 00:01

Erik Ginnerskov wrote:

> Jo, efter den fremgangsmåde, som Jane forklarede, virker det skam
> fint.

Ja sørme, det virker i 7.51.

0..9 kan jeg ikke få til at fungere i ver. 7.02.
Kun genveje med A..Z - og [Skift]+[Esc]+[key] samtidig.

--
Claus Madsen - http://clausmadsen.dk

Fra : Jane

Dato : 07-07-04 00:11

Erik Ginnerskov skrev i

> eller IE. I Opera har jeg forsøgt med [Skift]+[Esc]+[key]

Det er så avanceret (læs: tåbeligt) lavet at man skal taste
[skift]+[esc]
og give slip og derefter trykke [key]

> Noget helt andet: Hvis brugerne skal bruge tastaturet, hvad nytte har
> så title-teksten? Den ses jo kun ved OnMouseOver.

Kan være de får den læst op?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-04 21:25

Jane wrote:

> Det er så avanceret (læs: tåbeligt) lavet at man skal taste
> [skift]+[esc]
> og give slip og derefter trykke [key]

Du har ret, det er tåbeligt og det virker. :D

> Kan være de får den læst op?

Den mulighed havde jeg ikke lige overvejet. Men jeg er måske handikappet af,
at mine øjne ikke er dårligere end hos gennemsnittet af folk midt i
halvtredserne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-04 00:50

Erik Ginnerskov skrev:

Bibemærkning:

>Links er lavet sådan:

> <a class="accesskey" href="ac-tst1.asp" accesskey="1" title="Tryk
>[Alt]+[1]">Side 1</a>

Det skal da være Alt-Gr plus tal?

(Afprøvet i Opera 7.5 efter Janes opskrift som virker)

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-04 21:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det skal da være Alt-Gr plus tal?
>
> (Afprøvet i Opera 7.5 efter Janes opskrift som virker)

Den metode virker ikke i Opera 7.23 - og vel så heller ikke i tidligere
versioner.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 07-07-04 22:59

Erik Ginnerskov skrev i <news:40ec5cb0$0$23874$14726298@news.sunsite.dk>:

> Den metode virker ikke i Opera 7.23 - og vel så heller ikke i tidligere
> versioner.

Jeg fik den til at virke i 7.11 og den virker i min 7.23

Jane
--
http://æbleskrog.dk/log.html#design

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-07-04 08:31

Erik Ginnerskov wrote:
> [...]
> 'key sign' frem. Og accesskey virker slet ikke i hverken Opera eller IE. I
> Opera har jeg forsøgt med [Skift]+[Esc]+[key]

Du skal manuelt markere accesskey'en på linket, f.eks. med et span
element, som du så styler i din CSS.

Alternativt kan du bruge følgende javascript, som ved onload af siden
markere alle acceskeys på links og labels.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/js/markaccesskeys/

Ulempen er selvfølgelig at markeringen kræver javascript, men til
intranet løsninger, hvor man forholdsvis har styr på brugerne er det
ganske brugbart.

Det kan være at du eller nogle andre kan bruge det, kommentere det,
forbedre det eller skippe det

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-07-04 21:19

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Du skal manuelt markere accesskey'en på linket, f.eks. med et span
> element, som du så styler i din CSS.

Jeg skulle netop til at spørge videre, for at få understreget 'hotkey'.

> Alternativt kan du bruge følgende javascript, som ved onload af siden
> markere alle acceskeys på links og labels.
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/js/markaccesskeys/

Det skal da bestemt studeres nærmere

> Det kan være at du eller nogle andre kan bruge det, kommentere det,
> forbedre det eller skippe det

Det vil tiden vise ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-07-04 21:07

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> http://www.hintzmann.dk/testcenter/js/markaccesskeys/

Det er genialt. Det sparer at definere understregning ved håndkraft en masse
steder. Er det en permanent side? I så fald vil jeg etablere et link til
den.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 12-07-04 09:25

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er genialt. Det sparer at definere understregning ved håndkraft en masse
> steder. Er det en permanent side? I så fald vil jeg etablere et link til
> den.

Det er godt du kan bruge det. Jeg har ikke planer om at slette de ting
jeg ligger under "testcenter".
Men det kunne jo tænkes at jeg laver en lille artikel om det ... hvis
jeg ellers kan få fingeren ud

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-04 16:29

> [...]

> jeg ligger under "testcenter".
> Men det kunne jo tænkes at jeg laver en lille artikel om det ... hvis

Gider du holde mig orienteret, så jeg eventuelt kan opdatere mit link?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin