Billedgalleri m. thumbnails - JavaScript e~
Fra : Stig Holmberg

Dato : 05-07-04 23:09

Hej

Jeg har indtil nu lavet billedgallerier på traditionel vis, dvs. en eller
flere sider med små "thumbnails" og når man så klikker på en af dem kommer
man hen på en ny html-side. Men det bliver jo til en del sider, så jeg
tænkte om man ikke kan lave det på en smart måde med JavaScript, så det er
den samme side man loader forskellige store billeder ind på.

Nogen der har erfaring med dette, og er der nogle ulemper ved det?

PS: Jeg har ikke adgang til diverse serverside stuff i denne forbindelse.

Mvh. Stig

---

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-07-04 09:34

Stig Holmberg wrote:
> [...]
> den samme side man loader forskellige store billeder ind på.
>
> Nogen der har erfaring med dette, og er der nogle ulemper ved det?

Det kan være at du kan bruge følgende løsninger, som også er tilgængelig
når javascript ikke er tilstede.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/galleri/index3.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stig Holmberg

Dato : 06-07-04 13:42

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.please> wrote in message

> Det kan være at du kan bruge følgende løsninger, som også er tilgængelig
> [...]

Hej Martin

Ja det virker jo fint!, men det er da en JavaScript funktion du kalder, så
virker det vel ikke når JavaScript ikke er tilstede?

Funktionen genererer et nyt vindue med det store billede, det er jo smart så
man ikke skal have en masse færdige html-sider liggende på forhånd, dog kan
jeg ikke helt gennemskue funktionens virkemåde.

Ville det også være muligt at det store billede var på samme html-side som
thumbnailen? Jeg forestiller mig et scenario med f.eks. 15 thumbnails på en
side og så er der et stort billede på samme side der skifter alt efter
hvilken tn man klikker på.

Mvh. Stig

---

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 06-07-04 14:18

Stig Holmberg wrote:

> Ja det virker jo fint!, men det er da en JavaScript funktion du kalder, så
> virker det vel ikke når JavaScript ikke er tilstede?

Jeg skrev at det var tilgængeligt når javascript ikke var tilstede, jeg
skrev ikke at det virkede på samme måde.

Prøv at slå javascript fra i din browser, eller fjern onclick eventen.

Så vil du se at man stadig kan se det store billede.

> Funktionen genererer et nyt vindue med det store billede, det er jo smart så
> man ikke skal have en masse færdige html-sider liggende på forhånd, dog kan
> jeg ikke helt gennemskue funktionens virkemåde.

Javascript funktionen virker ved at den åbner et nyt vindue og skriver
html-koden direkte i det nye vindue.

Stien til billedet får den fra linkets href attribut.
Titel, overskriften samt alt-tekst får den fra linkets titel attribut.

> [...]
> side og så er der et stort billede på samme side der skifter alt efter

Det var ikke sådan jeg forstod dit spørgsmål, men ... jo det kan man godt.
Jeg har lavet endnu et eksempel til dig, stadig tilgængeligt uden
javascript.
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/galleri/index4.html

Det er ikke optimalt lavet men det virker.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stig Holmberg

Dato : 07-07-04 13:50

> [...]
> javascript.
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/galleri/index4.html
>
> Det er ikke optimalt lavet men det virker.

Hej Martin

Mange tak for forklaringen, det tror jeg bestemt at jeg vil kunne bruge til
noget, og ja det er stadig tilgængeligt unden JS, så er man dækket ind.

Nu vil jeg pusle lidt med det...

Mvh. Stig

---