Meta-tags
Fra : Emerik Schultz-Peter~

Dato : 29-06-04 13:16

Hej NG,
Jeg har læst i en artikel på webcafe, at mange søgemaskiner indeksere
hjemmesiderne efter deres metatags (keywords).

Er der nogen der ved lidt om, hvordan man gør det smartest?

Er der noget om snakken eller er det spild af tid?

Er der en begrænsning på antallet af ord, der må stå der (eller skal jeg
begynde at indskrive min nudansk ordbog ?

Er det bedst med få præcise ord, eller mange ord, der kommer godt rundt om
emnet?

Håber på at blive klogere!

MVH Emerik

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-06-04 13:58

"Emerik Schultz-Petersen" <emerikNO@SPAMemerik.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
> Jeg har læst i en artikel på webcafe, at mange søgemaskiner indeksere
> hjemmesiderne efter deres metatags (keywords).

Mig bekendt, er der ikke længere nogen betydende søgemaskiner, der anvender
keywords i metatags til at indeksere efter. det er faktisk flere år siden de
holdt op med det, fordi det er alt for nemt at misbruge.

> Er der noget om snakken eller er det spild af tid?

Jeg vil mene, at det er spild af tid. Den allermest betydende søgemaskine,
Google, bruger dem ikke. Det er langt væsentligere, at checke opbygningen af
sitet igennem (kodemæssigt) og gennemgå teksterne, for det er teksterne på
de enkelte sider Google går efter.

Du kan evt. se mere på www.searchenginewatch.com. Det er et stort og
omfattende site, så tag det over flere omgange...

/per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-06-04 15:13

Emerik Schultz-Petersen wrote:

> Jeg har læst i en artikel på webcafe, at mange søgemaskiner indeksere
> hjemmesiderne efter deres metatags (keywords).

I så fald trænger WebCafe til at få opdateret de oplysninger, de serverer
for brugerne. Der har været så meget misbrug af netop disse funktioner med
henblik på kunstigt at opnå højere placering på søgemaskinernes hitliste, at
man stort set er ophørt med at bruge metatags.

> Er der nogen der ved lidt om, hvordan man gør det smartest?

Det smarteste, du kan gøre, er, at du sørger for at strukturere dine sider
optimalt med overskrifter og titel, der modsvarer sidernes faktiske indhold.
Derefter er det en fordel, at en masse registrerede (i søgemaskinerne) sider
linker til dine sider.

> Er der noget om snakken eller er det spild af tid?

At indsætte metatags som søgekriterier må betragtes som spild af tid.

> Er der en begrænsning på antallet af ord, der må stå der (eller skal
> jeg begynde at indskrive min nudansk ordbog ?

Rent teknisk er der ikke nogen begrænsning på, bortset fra, at jo mere du
skyder med spredehagl, jo dårligere virker det, idet dine metatags så bliver
fortolket som rent spam.

> Er det bedst med få præcise ord, eller mange ord, der kommer godt
> rundt om emnet?

Vil du have metatags, så lær begrænsningens kunst. ;)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-06-04 16:06

Emerik Schultz-Petersen skrev:

> [...]
>
> Er der nogen der ved lidt om, hvordan man gør det smartest?
>
> Er der noget om snakken eller er det spild af tid?

<title> er ret beset et metatag, og indholdet her betyder meget for din
sides indeksering - også i Google.

Hvad de andre angår:
Det er ikke spild af tid hvis man kan se ud over google-optimeringens
høje dørtrin.

Det er rigtigt at Google stort set ikke bruger metatags til noget (så
vidt vi ved), men inctomi (og dermed yahoo), og en række andre
søgemaskiner gør, så med et lidt bredere perspektiv end google er der
god grund til at se på metatags.

Der er dog også god sikkerhed for at metatags kun har en væsentlig
betydning hvis de siger det samme som teksten på din side, og at god
markup med indholdet øverst, og brug af headers er mindst lige så
væsentligt/effektivt!

Lidt baggrundsstof på sagen:
<http://www.seoimage.com/search_engine_placement.html>
<http://webtips.dan.info/titles.html>
<http://searchenginewatch.com/webmasters/article.php/2167931>
<http://searchenginewatch.com/webmasters/article.php/2167891#keysupport>
(bemærk nede i skemaet at der er 2 søgemaskiner som vides at understøtte
det super-forkætrede keywords, og 3 som vides _ikke_ at understøtte det
- man siger så at et stort flertal ikke understøtter dem - det er
selvfølgelig _sandt_, men det _er_ kun 1 søgemaskine ud af 5 der skaber
flertallet.)

<http://www.highrankings.com/metakeyword.htm>

> Er der en begrænsning på antallet af ord, der må stå der (eller skal jeg
> begynde at indskrive min nudansk ordbog ?

misbrug straffes sandsynligvis med udelukkelse eller downrating, så hold
dig indenfor det rimeliges grænser

Prøv at se lidt på linksne, og hvis de ikke giver nok, så brug din
Google til at finde mere

mvh

Jesper Brunholm