Pronlem med positionering
Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 13:34

Hej

Jeg har på www.forshus.dk førsøgt at sætte en copyright linje ind ovenpå
billedet forneden (bund.gif). Det lykkedes som sådan også fint nok, men
placeringen er ikke ens i alle browsere. Mozilla og Opera tolker på samme
måde, mens IE ikke gør.

Markerer man bund.gif i IE ser det ud som om der ligger en margin eller
nogen nedenunder billedet. Har forsøgt med margin:0; - dog uden held. Det
samme gør jeg sig gældende for toppen, men har dog tilsyneladende ikke
betydning.

Min CSS ligger her:
www.forshus.dk/style/style.css

Jeg har stirret mig blind og kan ikke se fejlen. Kan I?

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Christian Epstein

Dato : 27-06-04 13:38

CS wrote:
> [...]
>
> Min CSS ligger her:
> www.forshus.dk/style/style.css
>
> Jeg har stirret mig blind og kan ikke se fejlen. Kan I?

kiggede _meget_ hurtigt på koden, og lister lige nogle ting der kan have
betydning

style="text-align:center;margin-bottom:5px; (på din div)

for at IE læser et stylesheet korekt skal der være mellemrum mellem
kolon og andre tegn fx. vil din

img {
border:none;
margin:0px;
padding:0px;
}

ikke blive tolket korrekt...

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 14:16

"Christian Epstein" <epstein_NOSPAM_@sol.dk> skrev i en meddelelse

> kiggede _meget_ hurtigt på koden, og lister lige nogle ting der kan
have
> betydning

Okay

> for at IE læser et stylesheet korekt skal der være mellemrum mellem
> kolon og andre tegn fx. vil din

Okay var jeg ikke klar over

> img {
> border:none;
> margin:0px;
> padding:0px;
> }

Har rettet det nu, dog uden det har givet nogle synlige forskelle

> /Christian

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-04 16:42

Christian Epstein wrote:

> for at IE læser et stylesheet korekt skal der være mellemrum mellem
> kolon og andre tegn

Det problem har jeg da aldrig været konfronteret med. I min css er der ikke
mellemrum hverken før eller efter kolon. Mine sider ser alligevel ret ens ud
i IE 6.0 og Mozilla 1.6 - xhtml 1.0 strict.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-04 17:44

Erik Ginnerskov skrev:

>Det problem har jeg da aldrig været konfronteret med.

Jeg tror Christian forveksler det med at der skal være mellemrum
mellem et klassenavn og krølleparentesen af hensyn til IE.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-04 16:54

CS wrote:

> [...]
> ovenpå billedet forneden (bund.gif). Det lykkedes som sådan også fint
> nok, men placeringen er ikke ens i alle browsere. Mozilla og Opera

Prøv at lægge bund.gif ind som baggrund i <div id="bund">. Det kan muligvis
blive nødvendigt at justere lidt på størrelsen af giffen.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 18:37

> Prøv at lægge bund.gif ind som baggrund i <div id="bund">. Det kan
muligvis
> blive nødvendigt at justere lidt på størrelsen af giffen.

Ja det løste da det problem, og min copyright linje placerer sig samme
sted i alle browsere, MEN..

Der er tilsyneladende opstået et nyt problem. <div id="bund">.plancerer
sig ikke samme sted i browserne. Justerer man så det passer med IE er der
luft imellem med Opera og Mozilla. Nogen forslag?

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-04 18:55

CS skrev:

> Der er tilsyneladende opstået et nyt problem. <div
> id="bund">.plancerer sig ikke samme sted i browserne. Justerer
> man så det passer med IE er der luft imellem med Opera og
> Mozilla. Nogen forslag?

Et skud (uden at have set din side): tjek at du eksplicit har sat
værdier for magen, fyld (padding) og kanter (border) alle relevante
steder. Det er ofte på grund af "glemte" værdier for fx padding at
der er forskel på "luften" i forskellige browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 20:30

> [...]
> steder. Det er ofte på grund af "glemte" værdier for fx padding at
> der er forskel på "luften" i forskellige browsere.

´Ja det var også min første tanke. Jeg kan dog ikke hvor det går galt,
udover luften opstår efter mit <table> element. Jeg mener selv jeg har
sikret mig padding og margin er i orden de relevante steder.

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-04 20:56

CS wrote:
> ´Ja det var også min første tanke. Jeg kan dog ikke hvor det går galt,
> udover luften opstår efter mit <table> element. Jeg mener selv jeg har
> sikret mig padding og margin er i orden de relevante steder.

Prøv at ændre margin-definitionen på #bund fra

margin-bottom: 20px;

til

margin: 0px 0px 20px 0px;

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-04 22:00

> Prøv at ændre margin-definitionen på #bund fra
>
> margin-bottom: 20px;
>
> til
>
> margin: 0px 0px 20px 0px;

Desværre ingen forskel overhovedet. Men som Jens skriver kan det meget
nemt være en udefineret højde/margin der driller, for får forskellige
resultater i de 3 browsere jeg har prøvet.

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-04 16:23

Har fundet min fejl

Havde selvfølgelig overset jeg ikke havde angivet margin på mit <p>
element som indeholder copyright linjen.

tak for hjælpen

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk