Kanten breder sig for langt
Fra : Mark Jespersen

Dato : 27-06-04 00:10

Jeg har illustreret mit problem ved hjælp af et eksempel:

<head>
<title>Css-afprøvning</title>
p {border:thin solid black}
</head>

Problemer er, at kanten går helt ud til højresiden. Hvordan får
man kanten til at stoppe efter teksten og slutte op om teksten?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-06-04 01:13

Mark Jespersen skrev:

>Problemer er, at kanten går helt ud til højresiden. Hvordan får
>man kanten til at stoppe efter teksten og slutte op om teksten?

Ved at sætte width på <p>, uden widthangivelse bruges default,
der er 100%.

p {border:thin solid black; width: 200px}

Vil du være fri for at regne størrelsen ud på teksten, så smid
teksten i en <span> og sæt border på denne.

..ramme {border: thin solid black}

Grunden til forskellen er at <p> er et blockelement, som kræver
en width angivet (hvis ikke, så bruges som nævnt default width:
100%).

En span er et inlineelement, som man ikke kan sætte width på og
som kun fylder det <span> omkranser.

--
Knud

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-06-04 08:47

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Ved at sætte width på <p>, uden widthangivelse bruges default,
> der er 100%.

En lille rettelse til en ellers udmærket forklaring. Default width er
'auto' og ikke '100%'. Hvis du ikke har padding og borders er 'auto' godt
nok det samme som '100%'.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>