speciel tegn i html
Fra : Brizz

Dato : 23-06-04 10:16

jeg skal indsætte et kvm tegn altså et hævet 2 tal. og det har jo koden alt
253. Men hvordan skriver jeg det i min html kode? jeg skriver selv koden og
det skal stå i forbindelse med alm tekst.
Håber nogen forstår og kan hjælpe

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 10:23

Brizz uttered:
> jeg skal indsætte et kvm tegn altså et hævet 2 tal. og det har jo koden alt
> 253. Men hvordan skriver jeg det i min html kode?

"Where Is My Character?": http://www.unicode.org/standard/where/

Her kan du se at det skrives ²

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Brizz

Dato : 23-06-04 10:27

> "Where Is My Character?": http://www.unicode.org/standard/where/
>
> Her kan du se at det skrives ²

Takker det var den kode jeg skulle bruge.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-06-04 10:23

Brizz skrev:

> jeg skal indsætte et kvm tegn altså et hævet 2 tal. og det har
> jo koden alt 253. Men hvordan skriver jeg det i min html kode?

Hvis du bruger utf som tegnsæt, kan du skrive tegnet direkte. Men
ellers kan du benytte entiteten her: &sup2; (fx <p>10 km&sup2;</p>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 10:30

Jens Gyldenkærne Clausen uttered:
> Hvis du bruger utf som tegnsæt, kan du skrive tegnet direkte.

Nu har jeg lige testet på min hjemmeserver, og ² virker fint i
iso-8859-1. Hvorfor mener du det kun virker i utf?

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 23-06-04 14:48

In <2jt0sfF148vkeU2@uni-berlin.de> Kristian Thy <thy@it.edu> writes:

> [...]

>Nu har jeg lige testet på min hjemmeserver, og ² virker fint i
>iso-8859-1. Hvorfor mener du det kun virker i utf?

Lidt malurt i bægeret: pas lidt på med hvor du bruger det.
Macos har et andet tegnsæt end latin-1 og mangler blandt andet
det hævede 2-tal. Jeg har set det blive til 2 i nogle browsere,
så hvis man skriver at 3 i anden + 4 i anden giver 5 i anden,
risikerer man altså at nogle ser det som 32+42=52 !
Formentlig kan du være lige glad, men nu ved du i det mindste
hvad der foregår, hvis nogle macfolk skulle brokke sig.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 15:05

Kai Birger Nielsen uttered:
> Lidt malurt i bægeret: pas lidt på med hvor du bruger det.
> Macos har et andet tegnsæt end latin-1 og mangler blandt andet
> det hævede 2-tal.

Hvis det har et _andet_ tegnsæt end iso-8859-1 er det jo derfor. Hvis
MacOS i iso-8859-1 viste ² som noget andet ville jeg begynde at være
bekymret.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Brizz

Dato : 23-06-04 15:18

> [...]
> Formentlig kan du være lige glad, men nu ved du i det mindste
> hvad der foregår, hvis nogle macfolk skulle brokke sig.

Takker for info. Men det er ret logisk der hvor det står da det er som m²
det står.
I kan jo selv se resultatet på www.gronaerten.dk under surfudstyr til salg

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-04 10:29

Brizz skrev:

>jeg skal indsætte et kvm tegn altså et hævet 2 tal. og det har jo koden alt
>253.

Uha! Du er offer for Windows' specialkodning.

Det er mere praktisk at benytte de standardiserede koder. Prøv at
bruge Alt + 0178. Det giver det hævede 2-tal, og 178 er
ISO-koden. Så ved du også at du på en HTML-side kan skrive det
som "&#178;".

Det er imidlertid unødvendigt og fylder 6 byte hvor 1 er nok. Du
kan nemlig bare skrive ² direkte i din kode.

Her kan du finde en komplet oversigt over koder i HTML:

http://www.htmlhelp.com/reference/html40/entities/

>Men hvordan skriver jeg det i min html kode?

Lige ud ad landevejen. Gør det samme med æ, ø og å. Men husk at
deklarere dit tegnsæt i koden. Det gør du ved at indsætte
følgende linje i head-delen, altså mellem <head> og </head>:

Alle tegn der er defineret i ISO-8859-1, kan skrives direkte i koden, og det
vil sige alle de almindelige tegn plus et par stykker mere.

I oversigten kalder de ISO-8859-1 for "Latin-1 Entities". Standarden hedder
nemlig også Latin-1.

--
Bertel