dagens grin - list spørgsmål
Fra : Jane

Dato : 20-06-04 15:06

Ja ja her er så dagens grin, jeg er tilsyneladende
ved at blive senil for pludselig kan jeg ikke huske
hvordan det nu er man blander sig i en liste hvor
jeg har en upper-alpha men så skal jeg ikke have
nummer I og hvordan er det så jeg fortæller næste
punkt den skal hedde J istedetfor I? Jeg har søgt
på alt muligt på Google og det driver mig til vanvid
at jeg ikke kan finde det for jeg ved det er så let.
Hjælp mig når i er færdige med at grine af mig?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-04 16:01

Jane skrev:

> [...]
> hvordan det nu er man blander sig i en liste hvor
> jeg har en upper-alpha men så skal jeg ikke have

Jeg synes bestemt ikke der er noget at være flov over - det er
springe elementer over i en liste er ikke helt enkelt.

Jeg kender to muligheder. Den "gammeldags" i ren html ser således
ud:

<ol>
   <li>Første</li>
   <li>Anden</li>
   <li value="4">Fjerde</li>
   <li>Femte</li>
</ol>

(bemært at value skal være et tal, uanset om listen vises med
bogstaver)

Value-parameteren er deprecated og kan derfor ikke valideres som
strict. Man kan i stedet lave en liste hvor man blot skjuler et
element. Men det er ikke så enkelt som man skulle tro. Man kan ikke
bruge display: none, idet standarden foreskriver at tællere ikke må
påvirkes af elementer der har denne egenskab. Man kan så i stedet
bruge visibility: hidden - det giver den ønskede effekt mht. at
springe et tal (bogstav) over.

Men i IE giver det også et grafisk hul i listen. Det kan ikke
fjernes alene med height: 0;, men man kan fjerne det med float,
display: inline eller position: absolute. Problemet er bare at det
får Opera til at "glemme" det oversprungne element, så springet i
nummereringen ikke sker der. Man kan hacke sig til en løsning ved
hjælp af conditional comments, men jeg ville nok foretrække en
transitional-løsning her.

Se eksempler på siden her:
<http://gyros.dk/usenet/html/lister.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 20-06-04 16:29

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> (bemært at value skal være et tal, uanset om listen vises med
> bogstaver)

Lader til jeg må give afkald på strict, det virker nemmest.
Man hvad gør jeg så for at få value til at være æ, når
upper-alpha kun går til z?

Jane
--
se evt. min nuværende mangelfulde liste her:
http://æbleskrog.dk/skovtrold/skovtrold.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-06-04 11:59

Jane skrev:

> Man hvad gør jeg så for at få value til at være æ, når
> upper-alpha kun går til z?

Jeg ville bruge en definitionsliste i stedet:

<dl>
</dl>

Når listemarkøren også har betydning for listepunktet (her er der
jo ikke tale om en tællervariabel som i en almindelig nummereret
liste), mener jeg at markøren skal angives eksplicit. <dt> er mit
bedste bud til dette.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 21-06-04 15:20

> Jeg ville bruge en definitionsliste i stedet:

Hmn jeg vil se om det er løsningen. Men i forvejen kniber
det vist også lidt at komme på en sætning som begynder med
Æ som er positiv om emnet.
Tak for forslaget.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-04 18:11

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Se eksempler på siden her:

Skal du ikke have opdateret din forside?

   Hul igennem?
   Nyt domæne - juhuu...

Og validatoren:

   No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8

Buuuuh!

--
Bertel