Hjælp til link i Firefox
Fra : Lasse Madsen

Dato : 17-06-04 13:34

Hej NG

Jeg har lavet en frame med en links-side i, og koden for linksene ser
sådan ud:

<head>
<script type="text/javascript"
src="bookmark.js"></script>
</head>
onMouseover="window.status='Til forsiden'; return true;"
onMouseout="window.status=' ';">Til forsiden</a><br/>
onMouseover="window.status='Nyhederne'; return true;"
onMouseout="window.status=' ';">Nyhederne</a><br/>
onMouseover="window.status='Profilerne'; return true;"
onMouseout="window.status=' ';">Profilerne</a><br/>

onMouseover="window.status='Kontakt Webmasteren'; return true;"
onMouseout="window.status=' ';">Kontakt Webmasteren</a><br/>
onMouseover="window.status='Føj til foretrukne'; return true;"
onMouseout="window.status=' ';">Føj til foretrukne</a><br/>

Min frameset ser sådan ud:

<head>
<title>[Side med rammer]</title>
</head>
<frameset border="0" cols="20%,80%" rows="100%">
<frameset rows="75%,24%">
<frame src="links.php" name="links"
scrolling="auto">
<frame src="login" name="login" scrolling="auto">

</frameset>
<frame src="main.php" name="main" scrolling="auto">
</frameset>

Problemet er, at linksene ikke fungere i Mozilla Firefox.
Den starter linkene op, som de var stillet til _top.
Er der nogle, der har et forslag til, hvordan man kan lave det om?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-06-04 13:50

Lasse Madsen skrev:

> Jeg har lavet en frame med en links-side i, og koden for
> linksene ser sldan ud:

Har du et link til siden online? Det er mange gange lettere at se
evt. problemer hvis man kan se siden direkte.

Se evt. siden her: <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Hvis du ikke allerede har valideret siden, er det også en god ide
at gøre det nu. Standardlinks om validering følger:

<http://www.html-faq.dk/1005.asp> (hvordan)
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
(hvorfor)

> onMouseover="window.status='Til forsiden'; return true;"
> onMouseout="window.status=' ';">Til forsiden</a><br/>

Generel note (har ikke noget med dit aktuelle problem at gøre): Det
er en dårlig ide at bruge javascript-ændring af statuslinjen til at
informere om hvor et link går hen. Dels er muligheden slået fra i
flere browsere, og dels er det lettere at se uddybende oplysninger
v.hj.a. title-parameteren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 17-06-04 14:47

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
>
> Hvis du ikke allerede har valideret siden, er det også en god ide
> at gøre det nu. Standardlinks om validering følger:

Det hjalp at validere siden

> [...]
> informere om hvor et link går hen. Dels er muligheden slået fra i
> flere browsere, og dels er det lettere at se uddybende oplysninger

De fleste benytter jo desværre Internet Explorer, og der virker det i,
medmindre Javascript er slået fra, men så er der en anden linksside til
dem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-06-04 14:59

Lasse Madsen skrev:

> Jens Gyldenkcrne Clausen wrote:

Note - hvorfor sender du med tegnsættet Iso-8859-2?

> Det hjalp at validere siden

Fint.

> De fleste benytter jo desvcrre Internet Explorer, og der
> virker det i, medmindre Javascript er sllet fra, men sl er der
> en anden linksside til dem.

Jo, men title virker jo også fint i IE. Hvis dit formål med at
bruge onmouseover imidlertid er at skjule destinationsadressen på
linket, er title eller andet ikke et alternativ. Det er bare
irriterende når et site forsøger at skjule den slags oplysninger
(det er så også derfor at muligheden for at gøre det kan slås fra i
flere browsere).

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 17-06-04 15:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Note - hvorfor sender du med tegnsættet Iso-8859-2?

Jeg vil lige prøve en ny news reader af, og jeg har ikke lige fundet ud
af, hvordan man omkonfigurerer den.

> [...]
> irriterende når et site forsøger at skjule den slags oplysninger
> (det er så også derfor at muligheden for at gøre det kan slås fra i

Det er faktisk derfor, jeg prøver på at skjule den, for det er nogle
link i en loginboks, og man skal jo ikke kunne se siden, hvis man ikke
er logget ind.